هویت‌سازی دولت‌پسندانه هویت اسلامی در داستان‌های «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»

احمد گل محمدی

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1395، صفحه 1-38

https://doi.org/10.22054/tssq.2016.4741

چکیده
  تولید و انتشار روایت یا داستان از مهم‌ترین عرصه­های فعالیت دولت­ برای ساماندهی فرآیند هویت­سازی در جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ ولی تصویر روشن معتبری از چگونگی انجام این کار نداریم. این نوشتار نتیجه پژوهشی است برای پاسخ به پرسش از چگونگی هویت­سازی دولت­پسندانه یا تلاش برای صدرنشین کردن هویت اسلامی. تحلیل محتوای 285 داستان ...  بیشتر

بررسی روند توسعه سیاسی دولت در کره جنوبی

ماندانا تیشه یار

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1395، صفحه 39-59

https://doi.org/10.22054/tssq.2016.4759

چکیده
  شرق آسیا، سرزمین‌هایی را در بر گرفته است که بیشتر آنها در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم به استقلال رسیده و دولت ـ کشورهایی نوپا را بنیان گذارده‌اند. این دولت  ـ کشورها، از فردای استقلال به‌دنبال برپا داشتن جوامعی توسعه یافته بوده‌اند. اما هر یک از آنان با روش ویژه‌ی خود و به‌گونه‌ای متفاوت از دیگران، روند توسعه و نوسازی دولت در ...  بیشتر

تحلیلی بر دولت ورشکسته در لیبی

عنایت اله یزدانی؛ مصطفی قاسمی

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1395، صفحه 61-96

https://doi.org/10.22054/tssq.2016.4752

چکیده
  با شروع بیداری اسلامی در تونس، کشورهای مستعد بحران نظیر لیبی نیز با روند بیداری مواجه شدند. بعد از 9 ماه جنگ و درگیری بین نیروهای قذافی و انقلابیون، در مرداد سال 1390 انقلابیون پیروز شدند. بعد از پیروزی، مرحله‌ی جدیدی در حیات سیاسی و اجتماعی این کشور آغاز شد. البته در این کشور نه‌تنها یک دولت قدرتمند و مردمی شکل نگرفت؛ بلکه تا تشکیل دولت ...  بیشتر

آسیب‌شناسی نظام عدم تمرکز در مالزی با رویکردی تطبیقی به نظام انگلستان

هدی غفاری؛ فاطمه افشاری

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1395، صفحه 97-132

https://doi.org/10.22054/tssq.2016.4756

چکیده
  نظام حقوقی مالزی، الگو گرفته از حقوق انگلستان است؛ اما این کشور پس از استقلال، سیستم فدرالیسم و به‌تبع آن، نظام عدم تمرکز سیاسی را برای حکومت خود برگزید. اما مسئله مهم این است که آیا نظام عدم تمرکز سیاسی به‌طور کامل و مناسب در این کشور محقق شده است و با چه آسیب­هایی مواجه است؟ دولت‌های ایالتی و محلی که نماد عدم تمرکز در کشورها هستند ...  بیشتر

توسعه محوری در دولت سازندگی و الزامات آن برای سیاست خارجی ایران

علی باقری دولت ابادی؛ حسین ابراهیمی

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1395، صفحه 133-173

https://doi.org/10.22054/tssq.2016.4757

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی الزامات سیاست خارجی برای تحقق سیاست توسعه‌محوری در دوران سازندگی است. به‌طور مشخص مقاله به‌دنبال پاسخ این سؤال است که سیاست خارجی ایران برای همراه شدن با سیاست توسعه‌محوری دستخوش چه تغییراتی شد؟ فرضیه‌ی اصلی مقاله به تغییر اولویت‌های سیاست خارجی ایران و انطباق آن با محیط داخل و بین‌الملل اشاره دارد. برای ...  بیشتر

دولت مدرن و خودکامگی (بررسی موردی دولت رضاشاه)

حمید رضا رحمانی زاده دهکردی؛ محمد مهدی زنجانی

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1395، صفحه 175-212

https://doi.org/10.22054/tssq.2016.4758

چکیده
  یکی از ویژگی ‌های حکومت ها و دولت‌های ایران خودکامگی و یکه‌تازی است. نظریه‌هایی بسیاری در باره‌ی تبیین این مطلب مطرح شده است. از نگرش‌های ساختاری ( نظیر نگرش‌های مارکسیستی) گرفته تا نگرش هائی که به وجه تاریخی و کنشگر/کنشگران (نظیر نظریه پاتریمونیالیستی یا نظریه سلطانیسم) تلاش کرده‌اند که علل برآمدن این شیوهی حکومتی را بیان کنند ...  بیشتر