بررسی فرآیند تعمیق بازار سرمایه در دولت دوازدهم و تاثیر آن بر آینده ی سیاست در ایران

مجتبی شریعتی؛ نیما رضایی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 223-254

https://doi.org/10.22054/tssq.2022.58128.1050

چکیده
  بازار سرمایه می‌تواند بعنوان یکی از موثرترین نهادهای مالی در پویایی صنعت و اقتصاد هر کشور نقش‌آفرینی نماید. آنچه در  پنج ماه اول سال 1399 در ایران مشاهده شد، عزم جدی دولت در اولویت‌بخشی به جایگاه بورس در اقتصاد بود. این مهم به قدری در اولویت قرار گرفت که بعد از مساله کرونا به جدی‌ترین موضوع مورد توجه برنامه‌ریزان اقتصادی و سیاسی ...  بیشتر

حکمرانی خوب، سرمایه‌ی اجتماعی و اعتماد سیاسی

ایرج رنجبر؛ سمیرا غلامی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 255-292

https://doi.org/10.22054/tssq.2023.57688.1038

چکیده
  در این مقاله اهتمام بر آن بود که مقوله «اعتماد سیاسی» و نحوه ایجاد و انباشت آن در نسبت با «سرمایه اجتماعی» تبیین شود. در این رویکرد، اعتماد به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی نه ویژگی ذاتی افراد بلکه جنبه‌ای از شرایط و محیطی محسوب می‌شود که افراد در چارچوب آن دست به عمل می‌زنند. بدین‌سان، منشأ ایجاد سرمایه اجتماعی ...  بیشتر

فهم مساله‌شناسی سیاسی دولت در جمهوری اسلامی ایران

عباسعلی رهبر

دوره 8، شماره 30 ، شهریور 1401، ، صفحه 133-161

https://doi.org/10.22054/tssq.2022.68284.1264

چکیده
  مساله­های سیاسی که در ارتباط با امر بی­نظمی اجتماعی-سیاسی تبین می­شود ناظر به ادراکات عمومی برای شرایط منفی، شایع و قابل تغییر تلقی می­گردد که با ارزش­های شمار مهمی از مردم مغایرت دارد و معتقدند باید برای تغییر آن وضعیت اقدام کنند. با توجه به اهمیت مساله­شناسی اجتماعی–سیاسی در استمرار و کارآمدیِ یک نظام اجتماعی–سیاسی، ...  بیشتر

واکاوی تأثیر بیماری کووید-19 بر اعتماد سیاسی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی و نقش تعدیل‌گر رسانه‌های اجتماعی

حسین دامغانیان؛ محمد کشاورز

دوره 6، شماره 22 ، شهریور 1399، ، صفحه 177-213

https://doi.org/10.22054/tssq.2021.53111.915

چکیده
  در حال حاضر بیماری کووید-19 به یک معضل بزرگ و بحران‌زا در اکثر کشورها تبدیل شده است و مسئولان دولتی را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. هدف از این پژوهش تأثیر بیماری کووید-19 بر اعتماد سیاسی با توجه به نقش میانجی سرمایه اجتماعی و نقش تعدیل‌گر رسانه‌های اجتماعی می‌باشد. این مطالعه از لحاظ هدف از نوع توصیفی و با روش پیمایشی انجام شده ...  بیشتر