علوم سیاسی
کرونا، مخاطره در کار، باز‌اندیشی در نقش دولت

بهرام اخوان کاظمی؛ فاطمه فروتن

دوره 9، شماره 34 ، تیر 1402، ، صفحه 241-272

https://doi.org/10.22054/tssq.2023.70408.1341

چکیده
  مساله محوری این مقاله، بحث از ارتباط میان کار و کرونا و تغییر و تحولاتی است که به‌موجب وقوع این مخاطره جهانی در حوزه کار ایجادشده و به‌تبع، نقش دولت را دگرگون کرده است؛ تحولاتی که به تعبیر «اولریش بک»، موجب استانداردزدایی از کارشده و جامعه جهانی را به جامعه جهانی بیم‌زده بدل کرده و باعث بازاندیشی شهروندان نسبت به نقش دول حاکم ...  بیشتر

توسعه سیاسی دولت در ویتنام در چارچوب نظریه‌های کارل دویچ و برینگتون مور

ماندانا تیشه یار

دوره 8، شماره 30 ، شهریور 1401، ، صفحه 387-417

https://doi.org/10.22054/tssq.2022.70275.1334

چکیده
  زمام­داران ویتنامی پس از پایان جنگ داخلی، از دهه ۱۹۷۰ طی حدود چهار دهه کوشیده­اند که روند توسعه و نوسازی دولت در عرصه سیاسی را در این کشور با الگویی که از یکسو شاخصه­های بومی را در خود دارد و از سوی دیگر از الگوهای توسعه سیاسی در کشورهای کمونیستی بهره برده، پیش ببرند. در این پژوهش، کوشش شده تا با بهره­گیری از نظریه­های توسعه ...  بیشتر

تأثیر ژئوپلیتیک بر رفتار دولت در تاجیکستان

حمید حکیم

دوره 7، شماره 26 ، شهریور 1400، ، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22054/tssq.2021.60539.1095

چکیده
  عوامل ژئوپلیتیک با توجه به مانایی و پایایی اثراتشان، همواره نقش قابل توجه در عرصه سیاست و رفتار دولت‎ها دارند؛ در تاجیکستان نیز با توجه به ویژگی‎های ژئوپلیتیکی این کشور، بررسی و توجه به این عوامل و تأثیرات آنها، نقش بسزایی در شناخت و پیش‎بینی سیاست‎ها و رفتار دولت‎ این کشور داشته و طبیعی است که این مهم با توجه به همسایگی و ...  بیشتر

آسیب‌شناسی اقتصادی و سیاسی دولت‏های رانتیر در خاورمیانه، مطالعه موردی کویت

حسین مسعودنیا؛ پیمان شیخ محمودی

دوره 6، شماره 21 ، خرداد 1399، ، صفحه 139-177

https://doi.org/10.22054/tssq.2020.12778.109

چکیده
  دولت­‍‍های رانتیر به دلیل وابستگی شدید به درآمدهای رانتی، در جنبه‌های اقتصادی و سیاسی خود دچار آسیب‌هایی شده‌اند و به نظر می‌رسد این آسیب‌پذیری خصلت لاینفک دولت‌های مذکور است. دولت‌های رانتیر در وجه سیاسی به دلیل تفکیک منابع درآمدی خود از جامعه دارای خصلتی اقتدارگرا و غیردموکراتیک می‌باشند. در وجه اقتصادی نیز ویژگی بارز ...  بیشتر

کودتای 15 جولای 2016 ترکیه بر اساس نظریه شکاف‌های اجتماعی

حسین مسعودنیا؛ عبدالرضا عالیشاهی

دوره 4، شماره 16 ، اسفند 1397، ، صفحه 175-210

https://doi.org/10.22054/tssq.2019.9595

چکیده
  حزب عدالت و توسعه به‌رغم اعمال سیاست‌های پراگماتیستی و تحقق اصلاحات وسیع در راستای توسعه اقتصادی ترکیه، کماکان در روند دموکراتیزه کردن ساختارهای سیاسی این کشور با بحران‌های عمیقی مواجه بوده است. در واقع، مسئله اصلی مقاله حاضر اینست که اقتدارگرایی اردوغان و حزب عدالت و توسعه، با روندی پرشتاب ادامه دارد و در این میان، طیف‌های اپوزیسیون ...  بیشتر

واکاوی زمینه‌های فکری تکوین و تداوم دولت اقتدارگرا در چین

فریبرز ارغوانی پیرسلامی؛ فاطمه فروتن

دوره 3، شماره 10 ، شهریور 1396، ، صفحه 185-219

https://doi.org/10.22054/tssq.2017.11933.98

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی زمینه‌های فکری تکوین و تداوم دولت اقتدارگرا در چین در پی پاسخگویی به این پرسش است که چرا جامعه سیاسی چین از ابتدا مولد و میزبان دولت‌های اقتدارگرا بوده و این اقتدارگرایی در تمامی اعصار حتی در جهان امروز که بسیاری از جوامع تجربه­ای هرچند شکلی از دموکراسی داشته اند تداوم یافته است؟ به منظور پاسخگویی به سؤال، ...  بیشتر

بررسی روند توسعه سیاسی دولت در کره جنوبی

ماندانا تیشه یار

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1395، ، صفحه 39-59

https://doi.org/10.22054/tssq.2016.4759

چکیده
  شرق آسیا، سرزمین‌هایی را در بر گرفته است که بیشتر آنها در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم به استقلال رسیده و دولت ـ کشورهایی نوپا را بنیان گذارده‌اند. این دولت  ـ کشورها، از فردای استقلال به‌دنبال برپا داشتن جوامعی توسعه یافته بوده‌اند. اما هر یک از آنان با روش ویژه‌ی خود و به‌گونه‌ای متفاوت از دیگران، روند توسعه و نوسازی دولت در ...  بیشتر