علوم سیاسی
علی صباغیان؛ سپیده فلاحی
چکیده
همهگیری کووید۱۹ و بحران ناشی از آن و واکنشهای سیاستی کشورها منجر به ایجاد تأثیرات عمیق در حوزههای مختلف گردیده است. دولتهای رفاه در سطح جهان-از جمله دولتهای رفاه نوردیک-نیز با توجه به مسئولیتهای خود در قبال شهروندان، به نوبه خود تحت تأثیر این بحران قرار گرفتند. دولت رفاه سوئد به عنوان یکی از نمونههای برجسته دولتهای ...
بیشتر
همهگیری کووید۱۹ و بحران ناشی از آن و واکنشهای سیاستی کشورها منجر به ایجاد تأثیرات عمیق در حوزههای مختلف گردیده است. دولتهای رفاه در سطح جهان-از جمله دولتهای رفاه نوردیک-نیز با توجه به مسئولیتهای خود در قبال شهروندان، به نوبه خود تحت تأثیر این بحران قرار گرفتند. دولت رفاه سوئد به عنوان یکی از نمونههای برجسته دولتهای رفاهی شمال اروپا با ویژگیهای اساسی مساواتطلبی، تعهد به ایجاد اشتغال کامل و ارائه مزایای رفاهی همگانی نیز از تأثیرات این بحران مصون نماند. با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد مدل سوئدی دولت رفاه از جمله مساواتطلبی، تعهد به ایجاد اشتغال کامل و ارائه مزایای رفاهی همگانی، این پرسش مطرح میشود که بحران همهگیری کووید۱۹ چه تأثیری بر کارکردهای برجسته دولت رفاه در سوئد داشته است؟ برای پاسخ به این سؤال با توجه به ویژگیهای محوری دولت رفاه سوئد، فرضیه پژوهش بیان میکند که همهگیری کووید ۱۹ و بحرانهای ناشی از این همهگیری، موجب افزایش اقدامات حمایتی از بازار کار، افزایش هزینههای رفاهی و افزایش نابرابری در دولت رفاه سوئدی شده است. برای تبیین فرضیه از روش مورد پژوهی استفاده میشود و چارچوب نظری مورد استفاده نظریه اسپینگاندرسن در ارتباط با گونه شناسی دولتهای رفاه است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بحران همهگیری کووید۱۹ با افزایش اقدامات حمایتی دولت رفاه در حوزه بازار کار و افزایش هزینهها و خدمات رفاهی، ویژگیهای اصلی تعهد به اشتغال کامل و ارائه مزایای همگانی دولت رفاه سوسیالدموکرات سوئد و مدل سوئدی دولت رفاه را تقویت کرده است؛ اما در حوزه مساواتطلبی به عنوان یکی از عناصر کلیدی مدل سوئدی دولت رفاه، به نابرابری در سوئد به ویژه در میان جامعه مهاجرین دامن زده است.
علوم سیاسی
محمد مهدی گلشاهی؛ شجاع احمدوند
چکیده
هویت به عنوان مجموعه نگرشها، ویژگیها و روحیاتی است که فرد و جامعه را از دیگران متمایز میکند. لذا فصل ممیز افراد و جوامع از یکدیگر است. کانالهای مختلفی در جامعه وظیفه هویتسازی و تقویت هویت را بر عهده دارند. از مهمترین این کانالها میتوان به آموزش و پرورش اشاره کرد. نظام آموزش و پرورش از طریق آموزشهای آشکار و پنهان از خلال ...
بیشتر
هویت به عنوان مجموعه نگرشها، ویژگیها و روحیاتی است که فرد و جامعه را از دیگران متمایز میکند. لذا فصل ممیز افراد و جوامع از یکدیگر است. کانالهای مختلفی در جامعه وظیفه هویتسازی و تقویت هویت را بر عهده دارند. از مهمترین این کانالها میتوان به آموزش و پرورش اشاره کرد. نظام آموزش و پرورش از طریق آموزشهای آشکار و پنهان از خلال کتابهای درسی اقدام به هویتسازی و اجتماعی کردن دانشآموزان میکند. بدین ترتیب، سؤال این مقاله این است که هویتسازی در کتابهای درسی چگونه بر اساس رویکرد شناختی انجام شده است؟ نگارندگان پاسخ این سؤال را از خلال بررسی و تحلیل سیاست دولت در حوزه کتابهای درسی بهویژه بررسی محتوای کیفی 13 کتاب مقطع ابتدائی شامل فارسی، نگارش، هدیه های آسمانی، تعلیمات اجتماعی و تفکر و پژوهش در سه پایه چهارم، پنجم و ششم بررسی کرده است. لذا هدف مقاله شناسایی چگونگی بازنمایی هویت ملی در کتابهای درسی و نقش آن در شکلدهی به ذهنیت دانش آموزان نسبت به هویت ملی است. روش مقاله تحلیل محتواست و با محور قرار دادن رویکرد شناختی به بررسی کتابهای درسی میپردازد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بازنمایی هویت ملی در کتابهای درسی بیشتر بر جنبههای احساسی تأکید دارد و با استفاده از روایتهای حماسی و هیجانی به بیان و تبیین مؤلفههای هویت ملی پرداخته است. نتیجه نهایی آن است که وجوه شناختی و فراشناختی هویت ملی در کتابهای دبستان به طور جدی مورد غفلت قرار گرفته و دولت باید رویکرد کتابها را از این منظر اصلاح کند.
علوم سیاسی
الهه صادقی
چکیده
از منظر آیتالله خامنهای یکی از مهمترین آرمانهای انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است؛ اما هنوز در معنای حقیقی شکل نگرفته است؛ زیرا چالشها و آسیبهایی، فراروی تحقق دولت اسلامی است که یکی از این آسیبها مربوط به کارگزاران نظام اسلامی است. کارگزاران از ارکان اصلی دولت اسلامی میباشند و رفتار نامطلوب کارگزاران میتواند ...
بیشتر
از منظر آیتالله خامنهای یکی از مهمترین آرمانهای انقلاب اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است؛ اما هنوز در معنای حقیقی شکل نگرفته است؛ زیرا چالشها و آسیبهایی، فراروی تحقق دولت اسلامی است که یکی از این آسیبها مربوط به کارگزاران نظام اسلامی است. کارگزاران از ارکان اصلی دولت اسلامی میباشند و رفتار نامطلوب کارگزاران میتواند آسیب جدی به نظام و دولت اسلامی وارد نماید. بر این اساس، آسیبشناسی کارگزاران در تحقق دولت اسلامی از منظر آیتالله خامنهای بهعنوان یکی از تأثیرگذارترین صاحبنظران مسلمان شیعه میتواند الگوی نظری و عملی برای عملکرد کارگزاران باشد و از سوی دیگر ایشان، رهبر جامعه ایران هستند و نظرات ایشان، نسبت به هر فرد دیگری میتواند در امور مربوط به دولت تأثیرگذار باشد. بنابراین این پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که از منظر آیتالله خامنهای، چه آسیبهایی در خصوص کارگزاران منجر به تعویق تحقق دولت اسلامیشده است؟ یافتههای این پژوهش نشان داد، آسیبهای کارگزاران که تحقق دولت اسلامی را به تعویق انداخته، شامل پیروی از هوای نفس، یاس و ناامیدی، ترجیح رضایت مردم به جای رضایت خدا، تحجر و مقدسنمایی، تجددگرایی افراطی، غفلت از مسائل فرهنگی، تجملگرایی، سکولاریسم، فساد، خلف وعده به مردم، عدالت گریزی، قانونگریزی، سلطهجویی، جناحگرایی افراطی، تفرقهافکنی و وابستگی به بیگانگان است و راهکار ایشان برای رفع این آسیبها، الگو گیری از دولت نبوی و علوی است.
علوم سیاسی
نوذر خلیلطهماسبی؛ احمد نقیب زاده
چکیده
رویارویی شرق با رخدادهای نوین و مفاهیم نوآیین، یکی از مباحث مهم و شایان تأمل در دوران معاصر، بهویژه از اوایل قرن نوزدهم میلادی بوده است. چنان تقابلی را ممالک مختلفی تجربه کردند و ژاپن یکی از نمونههای قابلتوجهی است که در پژوهشهای ایرانی، با توجه به تشابهات تاریخی دو مملکت در آن عهد، خوانش رویدادهای سیاسی ژاپن، بهویژه قانون ...
بیشتر
رویارویی شرق با رخدادهای نوین و مفاهیم نوآیین، یکی از مباحث مهم و شایان تأمل در دوران معاصر، بهویژه از اوایل قرن نوزدهم میلادی بوده است. چنان تقابلی را ممالک مختلفی تجربه کردند و ژاپن یکی از نمونههای قابلتوجهی است که در پژوهشهای ایرانی، با توجه به تشابهات تاریخی دو مملکت در آن عهد، خوانش رویدادهای سیاسی ژاپن، بهویژه قانون اساسی و مشروطه آن مملکت اهمیت دارد. در این پژوهش، به سیر تاریخی گذار ژاپن از دوران قدیم و زمامداری مستأصل و متزلزل به عصر جدید و سعی برای برقراری حکمرانی سیاسی نوین (دولت مشروطه) میپردازیم. گذاری که با اندیشهورزی درباره چگونگی رویارویی با تجدد، ضمن آگاهی از اهمیت و وجاهت سنتهای تاریخی جامعه همراه بود. پرسش اصلی و شایان تأمل این است که «مشروطه ژاپن چگونه میخواست میان سنت تاریخی خود و تجدد نوظهور وفاق ایجاد کند و آیا گسست ژاپن از دوران قدیم (سنت) اتفاق افتاد؟». فرض حاکم بر پژوهش چنین است که «در مشروطه ژاپن، روح سنت (تاریخی- سیاسی)، بهویژه جایگاه آسمانی و مقتدرانه امپراتور در پیکره دولت نوآیین حفظ شد و گرچه به لحاظ ترقی اقتصادی و استقرار دولتی مقتدر و تجددطلب، ژاپن توانست از دوران قدیم خود بگسلد، اما از حیث سیاسی یا مشروطیت حکمرانی، قانون اساسی محافظهکار و مصلحتاندیش ژاپن پیوند با سنت را حفظ کرد». پژوهش حاضر با روش تحلیلی و با نگرشی تاریخی البته با مبنا قرار دادن مفاهیم و نظریات سیاسی، پرسش و فرض مطرحشده را وارسی میکند.
علوم سیاسی
علی آقاجانی
چکیده
منسیوس (Mencius) و فارابی نمایندگان برجسته دو سنت فکری مهم شرقی یعنی فلسفه کنفوسیوسی- چینی و فلسفه اسلامی-ایرانی هستند که تأملات اساسی درباره ماهیت و کار ویژههای دولت و چگونگی اخلاقی کردن کارآمد آن داشتهاند و میتوانند نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند و الگویی امروزی با ارجاع به سنت تمام شرقی پدید آورند. سؤال اساسی مقاله نحوه نگرش این ...
بیشتر
منسیوس (Mencius) و فارابی نمایندگان برجسته دو سنت فکری مهم شرقی یعنی فلسفه کنفوسیوسی- چینی و فلسفه اسلامی-ایرانی هستند که تأملات اساسی درباره ماهیت و کار ویژههای دولت و چگونگی اخلاقی کردن کارآمد آن داشتهاند و میتوانند نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند و الگویی امروزی با ارجاع به سنت تمام شرقی پدید آورند. سؤال اساسی مقاله نحوه نگرش این دو فیلسوف سیاسی نسبت به همجوشیهای اخلاق و سیاست در ساحت دولت و چگونگی ترسیم دولت اخلاقی است. فرضیه مبتنی بر مفصلبندی اخلاق و سیاست در مفاهیم مدینه فاضله، سعادت، مشروعیت و عدالت و تکوین دولت اخلاقی از منظر منسیوس و فارابی و شباهت عمده آنان در رویکرد کلی است که بر پایه روش بررسی تطبیقی دارای اشتراکات فراوان و افتراقات قابلذکر و نقاط قوت و ضعف هستند. دولت، خیر ضروری، پیوستگی و یگانگی اخلاق و سیاست، دولت ابزاری و حداکثری/تأمین اجتماعی جامع/تأمین امنیت-رفاه-فضیلت، دولت حکیم-شهریار، ارتباط میان دیانت، سیاست, معنویت و اخلاق، سعادت امری چندجانبه و چندبعدی/دستیابی به سعادت امری نسبی، مشروعیت دوپایه آسمانی زمینی، اعتدال و حد وسط/مخالفت با اغلب و غیراخلاقی بودن آن/و عدالت جامع اشتراکات این دو است. برقراری تعادل میان رویکرد نخبهگرایانه و توده گرایانه از سوی منسیوس،صراحت بیشتر بر ابزاری بودن دولت/ و لحاظ حق انقلاب، تأکید بیشتر بر وظایف دولت/دولت خیرخواه و خادم، توصیف تجربی-عقلانی-جزئی، سعادت جامع میان فطرت و اراده، نقش مردم فراتر از نظریه فارابی/صدای مردم صدای خدا، و تأکید بیشتر بر عدالت سیاسی از تفاوتهای منسیوس با فارابی در عرصه دولت اخلاقی میتوان برشمرد.
علوم سیاسی
بهرام اخوان کاظمی؛ فاطمه فروتن
چکیده
مساله محوری این مقاله، بحث از ارتباط میان کار و کرونا و تغییر و تحولاتی است که بهموجب وقوع این مخاطره جهانی در حوزه کار ایجادشده و بهتبع، نقش دولت را دگرگون کرده است؛ تحولاتی که به تعبیر «اولریش بک»، موجب استانداردزدایی از کارشده و جامعه جهانی را به جامعه جهانی بیمزده بدل کرده و باعث بازاندیشی شهروندان نسبت به نقش دول حاکم ...
بیشتر
مساله محوری این مقاله، بحث از ارتباط میان کار و کرونا و تغییر و تحولاتی است که بهموجب وقوع این مخاطره جهانی در حوزه کار ایجادشده و بهتبع، نقش دولت را دگرگون کرده است؛ تحولاتی که به تعبیر «اولریش بک»، موجب استانداردزدایی از کارشده و جامعه جهانی را به جامعه جهانی بیمزده بدل کرده و باعث بازاندیشی شهروندان نسبت به نقش دول حاکم در عرصههای داخلی و بینالمللی شده است. بر این اساس، پژوهش حاضر جهت پاسخگویی به این پرسش که با وقوع کرونا چه تحولاتی در حوزه کار به وقوع پیوسته و این تحولات چه تأثیری بر بازاندیشی شهروندان نسبت به نقش دول حاکم داشته است؟ این فرضیه را موردسنجش قرار میدهد که کرونا با اجبار دولتها به اتخاذ سیاستهایی همچون قرنطینه، تعطیلی اجباری مشاغل، تحدید تعاملات اجتماعی و کاهش مراودات با دیگر کشورها، نهتنها منجر به تعطیلی بسیاری از مشاغل و بیکاری عده زیادی شد و برخی را بهاجبار به حوزههای دیگری از کار و تغییر شغل کشانید، بلکه با ایجاد نیاز به نقشآفرینی قاطع دولت بهمنظور مقابله با همهگیری کرونا، گستره اثرگذاری و حوزه مداخلات اجتماعی آن را وسعت بخشید. لذا بنا بر یافتههای پژوهش که حاصل مطالعات اسنادی با بهرهگیری از روش تاریخی-تطبیقی جهت مقایسه دو گونه حکمرانی به رهبری کشورهایی همچون چین و آمریکاست، این نتیجه قابل استنباط است که با وقوع کرونا، الگوی دولت حداقلی و نظارهگر لیبرالی در حال جایگزینی با دولتی قویتر البته نه از نوع اقتدارگرایی چینی بلکه لیبرالیسم پوشش یافتهای است که آزادی اقتصادی را با حمایت اجتماعی داخلی درهم میآمیزد.