درآمدی بر مؤلفه‏‌های حقوقی دولت؛ بررسی الگوی مدرن غربی و نظام جمهوری اسلامی ایران

یاسر قهرمانی افشار؛ خیرالله پروین

دوره 7، شماره 27 ، آبان 1400، ، صفحه 153-188

http://dx.doi.org/10.22054/tssq.2021.56701.1022

چکیده
   تجدّد در عرصه حاکمیتی و نیل به شور و مشارکت جمعی در تصمیم­گیری­های سیاسی مساله­ای است که قصد و آهنگ آن از میل به تغییرات بنیادین از حکمرانی سلطان­محور[1] به مردم­محور[2] شروع شد. دولت مدرن[3] بعنوان پسایند گونه­های کهن‌پیشه­ حکمرانی، مبنای حاکمیت خود را نه بر پایه­ منابع روحانی بلکه بر بنیان خِرد بشری تعریف کرده و نظام ...  بیشتر

کندوکاوی در پنج شناسه فرایافت مدرن دولت: پایداری در برابر چالش‌ها

مهدی مرادی برلیان؛ علی اکبر گرجی ازندیانی

دوره 6، شماره 23 ، آذر 1399، ، صفحه 133-180

http://dx.doi.org/10.22054/tssq.2020.29348.437

چکیده
  آن چه در این نوشتار مطمح نظر قرار می‌گیرد ارائۀ خوانشی از دولت مدرن است که آن را واجد پنج بُن‌پاره اساسی می‌داند که بدون آن‌ها هیچ فرایافت مدرنی از دولت به دست نخواهد آمد. شخصیت انتزاعی دولت، حاکمیت، سوژگی مدرن و آفرینش تبعۀ سرسپرده، گستره‌مندی و بروز ارادۀ حاکمیتی در قالب قانون، شالوده‌های برسازنده دولت مدرن هستند. باری، این پژوهش ...  بیشتر

وضعیت شفافیت در سازمانهای حاکمیتی ایران

عباس نرگسیان؛ قاسمعلی جمالی

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، ، صفحه 209-243

http://dx.doi.org/10.22054/tssq.2020.17320.215

چکیده
  کاهش فساد، ارتقای پاسخگویی و جلب اعتماد و رضایت عمومی به عنوان اهداف برجسته هر دولتی محسوب می‌شود. شفافیت یکی از ابزارهای کلیدی و مجادله برانگیز در دستیابی به این اهداف است که با تکیه بر موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات، این امر را تحقق می‌بخشد. وزارتخانه‌های دولتی نیز به منزله بالاترین نهادهای اجرایی کشور عهده‌دار جهت‌دهی و پیاده‌سازی ...  بیشتر