ارزیابی و نظارت مجلس شورای اسلامی بر دستگاه‌های دولتی: نمونه پژوهی وزارت امور خارجه

حیدرعلی مسعودی

دوره 10، شماره 38 ، شهریور 1403، ، صفحه 1-42

https://doi.org/10.22054/tssq.2024.80333.1537

چکیده
  وجود شاخص‌های مناسب برای نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه‌های دولتی یکی از لوازم اولیه نظارتِ مجلس شورای اسلامی است. هدف اصلی این نظارت و ارزیابی، افزایش کارایی و بهبود عملکرد آن‌هاست. وزارت خارجه مانند سایر دستگاه‌های دولتی از بودجه عمومی کشور ارتزاق می‌کند و نظارت مستمر مجلس شورای اسلامی می‌تواند به کارآمدی آن کمک کند. بنابراین ...  بیشتر

فهم مساله‌شناسی سیاسی دولت در جمهوری اسلامی ایران

عباسعلی رهبر

دوره 8، شماره 30 ، شهریور 1401، ، صفحه 133-161

https://doi.org/10.22054/tssq.2022.68284.1264

چکیده
  مساله­های سیاسی که در ارتباط با امر بی­نظمی اجتماعی-سیاسی تبین می­شود ناظر به ادراکات عمومی برای شرایط منفی، شایع و قابل تغییر تلقی می­گردد که با ارزش­های شمار مهمی از مردم مغایرت دارد و معتقدند باید برای تغییر آن وضعیت اقدام کنند. با توجه به اهمیت مساله­شناسی اجتماعی–سیاسی در استمرار و کارآمدیِ یک نظام اجتماعی–سیاسی، ...  بیشتر

ارزیابی کیفی الگوی مدیریت دولت در کاهش آسیب‌های اجتماعی در پرتو مدل پارادایمی؛ مطالعه موردی سازمان بهزیستی

حمید سجادی

دوره 6، شماره 21 ، خرداد 1399، ، صفحه 59-97

https://doi.org/10.22054/tssq.2020.19946.276

چکیده
  در ایران بیشترین اقدامات حمایتی دولت برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و حمایت از اقشار آسیب پذیر و معلولان از طریق سازمان بهزیستی صورت می گیرد. این سازمان با وجود جذب همکاری نهادهای مدنی در حوزه حمایت از آسیب دیدگان و گستره وسیعی از تفاهم نامه هایی که با سایر سازمانها منعقد نموده و تعدد خدماتی که به جامعه هدف ارائه می‌کند کماکان با ...  بیشتر