نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار تاریخ دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری تاریخ دانشگاه الزهرا، تهران، ایران ایران.

چکیده

با قدرت‌گیری سلجوقیان (حک:429ـ590 هـ.ق) در خراسان و شکست سلطان مسعود غزنوی در نبرد دندانقان (431هـ.ق) از ایشان فصل تازه­ای در تاریخ ایران گشوده شد. طغرل سلجوقی بلافاصله پس از نشستن بر تخت سلطنت در نیشابور، مکاتبات و روابط خویش را با خلیفه عباسی آغاز کرد. سلجوقیان برای کسب مشروعیت در حکومت به منشور و خلعت خلیفه نیاز داشتند. خلیفه­ بغداد در این هنگام القائم بود. در حالی که بغداد تحت سیطره­ی آل‌بویه و مشوش روزگار می­گذراند. طغرل و خلیفه در سه مرحله­ مهم مذاکره و مکاتبه داشتند: اول نامه­ نخستین سلجوقیان در سال 431هـ.ق بلافاصله پس از پیروزی در دندانقان، دوم هنگام سقوط بغداد و کودتای بساسیری در 449هـ.ق و سوم در ماجرای درخواست طغرل برای ازدواج با دختر القائم در 453هـ.ق. این مقاله در پی واکاوی روابط طغرل و خلیفه القائم است. روش تحقیق در این مقاله با تأکید بر رویکرد فرکلاف به تحلیل گفتمان انتقادی خواهد بود. از این رو به نظر می­رسد اگرچه روابط طغرل با القائم با احترام آغاز و با کمک به خلیفه همراه شد؛ اما در نهایت به دشمنی و تضاد انجامید. خلیفه‌الله در برابر سلطان ظلّ‌الله. در این کشمکش نقش ایرانیان دیوانسالار نیز پررنگ است. این دبیران بیشتر پایبند به شیوه ایرانی حکومت و فرّه ایزدی پادشاه بودند تا سنت خلافت اسلامی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Relations Between Monarchy and Caliphate: The Critical Discourse Analysis of Tughril and Al-Qaim's Letters

نویسندگان [English]

  • Zekrollah Mohammadi 1
  • Setare Ghaffari Bijar 2

1 Associate Professor, Department of History, Alzahra University, Tehran, Iran.

2 PhD student, Department of History, Alzahra University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Introduction: Research problem and background
The relations between the Caliph and Tughril continued continuously from the time of the establishment of the Seljuk state until Tughril's death. These relations fluctuated based on the factors and events that occurred. These relations had three turning points: first, the recognition of the Seljuk government by the Caliph, second, the conquest of Baghdad by Basasiri and the exile of al-Qaim, and third, the marriage of the Caliph's daughter to Tughril. In each of these events, numerous correspondences and negotiations took place between the Sultan and the Caliph. This correspondence contains valuable information that enhances our understanding of the relations between these two institutions.
Three articles can be mentioned regarding the topic of this research. The first is an article titled "Relations between the Seljuks and the Abbasids (Malikshah and Al-Muqtadi)" written by Abul-Hasan Shahvari. In this article, the author depicts the relations between Malekshah, assisted by Nizam al-Mulk, and Caliph al-Muqtadi. He divides the relations into two periods: friendly and hostile, and emphasizes the role of Nizam al-Mulk in normalizing the Caliph's relations with Malekshah. The second article, titled “Relations between the Seljuks and the Abbasid Caliphate with Emphasis on the Era of Sultan Masoud” is written by Ana Dardi Karimi. The author describes and explains the relations between the Seljuks and the Abbasid Caliphate. Another article entitled “The Application of Mawardi’s Theory of Dominance in the Relationship between Caliphate and Monarchy at the Beginning of the Seljuk Rise to Power” is written by Ali Rezaian. This article attempts to examine the nature of the Seljuk rise to power against the Buyids using Mawardi’s theory of dominion.
Research objectives
This article seeks to analyze the relationship between Tughril and Caliph al-Qaim. The main criterion here will be the form of correspondence. Although the original text of the correspondence is not available except for one letter, the content of some of these letters or their translations are mentioned in the main sources of the Seljuk period. This research, relying on some principles rose in the critical discourse analysis method, aims to answer the question of how the ideology governing the two institutions of monarchy and caliphate was reflected in the letters?
Research method
One of the famous approaches in critical discourse analysis is Norman Fairclough's approach. Fairclough's method has three levels: description, interpretation and explanation. The level of description, in this level of the text, based on the appearance characteristics, they are described and analyzed. At the level of interpretation, it interprets the text based on what is stated at the level of description, taking into account the situation, concepts and strategies of language usage and intertextual factors. The third level is the explanation level. The explanation deals with the explanation and why of the production of such a text among the permitted facilities available in that language for the production of text in relation to sociological, historical, discourse, ideology, power, conventions and social cultural knowledge.
Report of research findings
Tughril's relations with Al-Qaim began with respect and he came with the help of the Caliph but in the end it led to enmity and conflict of ideologies. Khalifat'Allah against Sultan Zell'Allah. In all the three stages, we witnessed the confrontation between the two institutions of monarchy and caliphate. The caliphate was trying to regain the power that the Buyid dynasty had taken from them, hoping that the Seljuks were the revivalists of the Prophet's tradition. But the discourse of the Seljuks was against this issue. Sultan was under the influence of Iranian bureaucrats, they tried to preserve the tradition of Iranian emperors. This thought was consistent with the Turks' desire for power.
Conclusion
Since during this period the caliph did not benefit from independent financial and military resources and was defeated by the monarchy discourse. The caliphate realized that the Seljuks were no different from the Buyid dynasty and they should be satisfied with their spiritual power However, Tughril took an important step towards taking spiritual power from Abbasid Caliphate by asking to marry the daughter of al-Qaim and establishing a kinship bond. The Seljuk Sultans' respect for the caliphs was very limited. As a result, this respect was never allowed to be included in political issues.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Seljuks
  • Tughril
  • Caliph al-Qaim
  • Critical discourse analysis
  • Monarchy
فارسی
ـ قرآن کریم.
ـ آقاگل­زاده، فردوس (1385)، تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ـ آقاگل­زاده، فردوس (1386)، تحلیل گفتمان انتقادی و ادبیات، ادب‌پژوهی، ش1،بهار، صص17ـ27.
ـ آقاگل­زاده، فردوس؛ غیاثیان، مریم سادات (1386)، رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی، زبان و زبان‌شناسی، دوره3،ش5، صص39ـ54.
ـ آقسرایی، محمود بن محمد (1362)، تاریخ سلاجقه یا مسامرة الاخبار و مسایرة الاخیار، مصحح: عثمان توران، تهران: اساطیر.
ـ ابن اثیر، عزالدین (1965)، الکامل فی التاریخ، بیروت: دارالصادر.
ـ اصفهانی،عمادالدین محمد بن محمد بن حامد(2004)، تاریخ دولة آل سلجوق، مصحح: یحیی مراد، بیروت: دارالعلمیه.
ـ بارتولد،و.و (1358)، خلیفه و سلطان، ترجمه سیروس ایزدی، تهران: امیرکبیر.
ـ بنداری،فتح بن علی (2536)، تاریخ سلسله سلجوقی، ترجمه: محمدحسین جلیلی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
ـ بیهقی، ابوالفضل (1374)، تاریخ بیهقی، تصحیح: خلیل خطیب زهبر، تهران: مهتاب.
ـ تیلور،استفنی(1397)،تحلیل گفتمان چیست؟مترجمان: عرفان رجبی و پدرام منیعی، تهران: نشر نویسه پارسی.
ـ خلعتبری،اللهیار؛ طباطبایی، سید کمال­الدین(1389)،بررسی روابط حکومت آل‌بویه و خلافت عباسی با تکیه بر جریان­ استقلال­طلبی ایرانیان، نشریه مسکویه، دوره 5، ش14،صص77ـ96.
ـ داورزنی، علی­اکبر(1392)، مناسبات سلجوقیان با خلافت عباسی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: صالح پرگاری، دانشگاه خوارزمی.
ـ دردی­کریمی،آنا(1388)، روابط سلجوقیان با خلافت عباسی با تأکید بر دوران سلطان مسعود سلجوقی، رشد آموزش تاریخ، تابستان،ش4، صص29ـ35.
ـ راد،رعنا(1395)، بررسی روابط سلجوقیان با خلافت عباسیان با تکیه بر روابط آن‌ها در مقابله با اسماعیلیان ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: علی رضائیان، دانشگاه یاسوج.
ـ راوندی،محمد بن علی سلیمان(1364)، راحة‌الصدور و آیة السرور در تاریخ آل سلجوق، مصحح: محمد اقبال و مجتبی مینوی، تهران: امیرکبیر.
ـ رضاییان،علی(1391)، بررسی و مقایسه روند مشروعیت‌یابی سلاطین سلجوقی طغرل و سنجر، مطالعات تاریخ اسلام، پاییز، ش14، صص77ـ92.  
ـــــــــــــــ(1391)، کاربست حکومت استیلاء ماوردی در ارتباط خلافت و سلطنت در آغاز قدرت گیری سلجوقیان، تاریخ ایران، تابستان و پاییز، ش 70، صص 61ـ71.
ـ روشه،گی(1370)، تغییرات اجتماعی، ترجمه منصور وثوقی، چ3، تهران: نشر نی.
- شهواری،ابوالحسن(1387)، روابط سلجوقیان و عباسیان(ملکشاه و المقتدی)، پژوهشنامه تاریخ، بهار، س3،ش14، صص57ـ76.
ـ عتبی، ابی نصر عبدالجبار(2004)، الیمینی، تصحیح احسان ذنون الثامری، بیروت: دارالطلیعه.
ـ عهد اردشیر(1348)، پژوهش احسان عباس، ترجمه محمدعلی امام شوشتری، تهران: انتشارات انجمن آثار ملی.
ـ فرکلاف،نورمن(1379)، تحلیل گفتمان انتقادی، ترجمه فاطمه شایسته پیران و دیگران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها.
ـ کتبی، محمد بن شاکر(1967)، فوات الوفیات، ج۳، به کوشش احسان عباس، بیروت: دارالصادر.
ـ کلونز، کارلا(1381)، دیوانسالاری در عهد سلجوقی، ترجمه یعقوب آژند، تهران: امیرکبیر.
ـ لمتون، آن.کی.اس(1379)، نظریه­ دولت در ایران، ترجمه چنگیز پهلوان، تهران: نشر گیو.
ـ ماوردی،ابوالحسن(1383)، آیین حکمرانی، ترجمه و تحقیق حسین صابری، تهران: علمی و فرهنگی.
ـ مکارم شیرازی،ناصر؛ جمعی از نویسندگان(1387)، تفسیر نمونه، ج15، قم: انتشارات امام علی بن ابی‌طالب، نسخه epub.
ـ مورگان،دیوید(1373)، ایران در قرون‌وسطی، ترجمه عباس مخبر، تهران: طرح نو.
ـ نظام الملک،ابی علی حسن(1344)، سیاست­نامه، تصحیح محمد قزوینی و مرتضی مدرسی چهاردهی، تهران: کتاب‌فروشی زوّار.
ـ نظامی سمرقندی،احمد بن عمر(1327)، چهارمقاله، تصحیح محمد قزوینی و کوشش محمد معین، تهران: انتشارات ارمغان.
ـ نیشابوری، امام ظهیرالدین (1332)، سلجوق نامه، اسماعیل افشار، تهران: خاور.
ـ یورگنسن،ماریا؛ فیلیپس،لوئیز (1389)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی،تهران: نشر نی.
References
 -Fairclough,Norman(2010),Critical Discourse Analysis The critical study of language, London and NewYork: Routledge.
-Gibb,H.A.R(1962),The social significance of the Shu'ubiyya in Studies on the civilization of Islam, ed Stanford J. Shaw and William R. Polk, Princeton University Press.
-Peacock,A.C.S(2015), The great Seljuk empire, Edinburgh University Press.
-Van Renterghem, Vanessa (2011), Controlling and developing Baghdad: Caliphs, Sultans and the balance of power in the Abbasid capital in The Seljuqs Politics, Society and Culture, ed by Christian Lange and Songül Mecit, Edinburgh University Press, pp120-124.
 -Wodak, Ruth (2001), What CDA is about:A summary of its history, important concepts and its development, in Methods of Critical Discourse Analysis, Ed by Ruth Wodak and Michael Meyer, London,Thousand Oaks, New Delhi: Sage pablications.
 
Translated References into English
- The Holy Quran.
- Aghagolzadeh, F(1385), Critical Discourse Analysis, Tehran: Scientific and Cultural Publications. [In Persian]
- Aghagolzadeh, F(1386), Critical Discourse Analysis and Literature, Adab Pajouhi, Vol. 1, spring, pp. 17-27. [In Persian]
- Aghagolzadeh, F; Ghiathian, M(1386), Dominant Approaches in Critical Discourse Analysis, Language and Linguistics, Volume 3, Vol. 5, pp. 39-54.  [In Persian]
- Aghsaraei, M(1362), History of the Seljuks, edited by Osman Turan, Tehran: Asatir.  [In Persian]
- Ahd –e Ardeshir (1969), Research by Ehsan Abbas, translated by Mohammad Ali Imam Shushtari, Tehran: National Works Association Publications. [In Persian]
- - Bayhaqi, A(1994), History of Bayhaqi, edited by Khalil Khatib Rahbar, Tehran: Mahtab. [In Persian]
- - Clones, C(1982), Bureaucracy in the Seljuk Era, translated by Yaqoob Ajhand, Tehran: Amir Kabir.  [In Persian]
- Dardi Karimi, A(2009), "Seljuk relations with the Abbasid Caliphate with emphasis on the era of Sultan Masoud Seljuk", Roshd Amuzesh Tarikh, Summer, No. 4, pp. 29-35. [In Persian]
- Davarzani, A(2013), "Relations between the Seljuks and the Abbasid Caliphate", Master's thesis, Supervisor: Saleh Pargari, Kharazmi University. [In Persian]
- Isfahani, E(2004), History of the Seljuk Dynasty, edited by Yahya Murad, Beirut: Dar al-Ilamiyah. [In Persian]
- Makarem Shirazi, N(2008), Tafsir-e-Namune, vol. 15, Qom: Imam Ali ibn Abi Taleb Publications, epub version. [In Persian]
- Mavardi, A (2004), The Rule of Law, translated and researched by Hossein Saberi, Tehran: Scientific and Cultural. [In Persian]
- Nizam al-Molk, A(1965), Siasat-nameh, edited by Mohammad Qazvini and Morteza Modarresi Chardehi, Tehran: Zouvar Bookstore. [In Persian]
- Nizami Samarqandi, A(1948), Four Articles, edited by Mohammad Qazvini and the efforts of Mohammad Moin, Tehran: Armaghan Publications. [In Persian]
- Rad, R(2016), "Study of Seljuk relations with the Abbasid Caliphate with emphasis on their relations in confronting the Ismailis of Iran", Master's thesis, Supervisor: Ali Rezaian, Yasuj University. [In Persian]
- Rezaian, A(1991), "Study and Comparison of the Legitimization Process of the Seljuk Sultans Tughril and Sanjar", Islamic History Studies, Fall, Vol. 14, pp. 77-92.  [In Persian]
-Peacock,A.C.S(2015), The great Seljuk empire, Edinburgh University Press.
-Rawandi, M (1985), Rahat al-Sudur, edited by Mohammad Iqbal and Mojtaba Minovi, Tehran: Amir Kabir.  [In Persian]
-Rezaian, a (1991)", Application of the Mawardi Separatist Government in the Relationship between the Caliphate and the Monarchy at the Beginning of the Seljuk Rise to Power", History of Iran, summer and fall, Vol. 70, pp. 61-71. [In Persian]
 -Wodak, R (2001), What CDA is about: A summary of its history, important concepts and its development, in Methods of Critical Discourse Analysis, Ed by Ruth Wodak and Michael Meyer, London,Thousand Oaks, New Delhi: Sage pablications. [In Persian]