نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 دانشجوی دکتری تقریب مذاهب، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم، ایران
چکیده
تلاش برای رمزگشایی از پیچیدگیهای اندیشه سیاسی یونان باستان بهعنوان خاستگاه دانش سیاست، همچنان مورد توجه اهل فن است، به طوری که از نظرگاههای مختلف به تدقیق در چگونگی شکلگیری و شرایط ظهور اندیشه سیاسی و ماهیت و چیستی آن در یونان باستان پرداخته شد و بسته به نظام تحلیلی اندیشمندان، عوامل مختلفی چون نظام حکمرانی، فرهنگ و جغرافیا در شکلگیری و برساخت اندیشه سیاسی در یونان باستان اهمیت پیدا میکند. در همین راستا هدف این پژوهش «تحلیل نقش و جایگاه نظام دولتشهری در تکوین اندیشه سیاسی یونان باستان است». سؤال اصلی این پژوهش عبارت است از «ظهور نظام دولتشهری چه تأثیری در شکلگیری اندیشه سیاسی در یونان باستان داشته است؟ فرضیه پژوهش بدین نحو مطرح میشود که: « نظام دولتشهری نه صرفاً به عنوان یک نظام سیاسی بلکه در قامت یک گفتمان مسلط نه تنها به مناسبات سیاسی روزمره در یونان باستان تعین میبخشید؛ بلکه نقشی انکارناپذیر در نضج تفکر سیاسی و ماهیت آن داشته است. به بیان دیگر، اندیشه سیاسی به عنوان یک دانش تاریخی از قواعد چگونگی شکلگیری و تحول در گفتمانها پیروی میکند». در همین راستا روششناسی پژوهش شاهد سه مرحله در شکلگیری گفتمان دولتشهری و در نتیجه تکوین اندیشه سیاسی در یونان باستان هستیم. مرحله نخست ظهور بحران در گفتمان سلطنت (مونارک). مرحله دوم شکلگیری و تثبیت گفتمان دولتشهری به عنوان گفتمان هژمون، مرحله سوم مفصلبندی عناصر گفتمانی اندیشه سیاسی که حول یک دال مرکزی (دولتشهر) معنا پیدا میکنند. لازم به ذکر است نگارنده از تحلیل گفتمان به عنوان روش و چارچوب نظری پژوهش بهره میبرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Polis Discourse and the Evolution of Political Thought in Ancient Greece
نویسندگان [English]
- Ehsan Kazemi 1
- Morteza Kazemi 2
1 , Assistant Professor, Department of Political Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Ph.D. Student, Department of Approximation of Religions, University of Religions and Religions, Qom, Iran
چکیده [English]
Extended Abstract
Introduction
Any attempt to review the history of philosophical thought inevitably begins with ancient Greece. As the cradle of political thought, ancient Greece holds an influential position in the history of political thought. Thus, examining political thought in ancient Greece remains a compelling area of study for historians of political thought. A critical aspect of ancient Greek political thought is its evolution and the elements that influenced its development. Historians of political thought argue that various elements—such as governance systems, culture, and geography—served as key drivers in shaping political thought in ancient Greece. Understanding these elements provides deeper insight not only into ancient Greek political thinking but also into the broader development of Western political thought. In this respect, the present study aimed to analyze the role and significance of the discourse on the polis in the evolution of political thought in ancient Greece. The central question guiding this research is: What influence did the emergence of the polis have on the foundations of thought in ancient Greece? The research is based on the hypothesis that the rise of the polis as a dominant discourse not only influenced daily political relations in ancient Greece but also played a decisive role in the development of political thought as a distinct field of knowledge. In other words, political thought, as a form of historical knowledge, evolved according to the norms of discourse formation and transformation.
Materials and Methods
The current study employed discourse analysis as the methodological approach to explore the underlying logic behind the formation of political thought in ancient Greece.
Results and Discussion
According to the research methodology, the prevailing discourse of each era significantly shapes its modes of thought. In the monarchical discourse, mythical thinking—shaped by dominant values and
norms—laid the foundation for a specific form of thought known as mythical thought. This discourse constructed methods and models of thinking that would reproduce the dominant discourse. With the transition from the monarchical discourse to the discourse on the polis, it was not only the political order that underwent change but also the entirety of Greek social and political life. Beyond shifts in lifestyle and living models, a new mode of thinking emerged within the polis discourse. This new paradigm marked a shift from mythical to rational thought, emphasizing rationality over instinctual or national aspects of the human. This transformation reshaped the nature of relations between political institutions. As a result, the foundation of political legitimacy and stability moved away from metaphysical or mythical justifications toward an earthly, citizen-centered foundation.
Conclusion
This research examined the discourse on the polis in contrast with the discourse of monarchy, outlining several transitional stages from the monarchy to the polis. The first stage involved the crisis and eventual decline of the hegemonic monarchical discourse. The second stage marked the emergence and consolidation of the polis as the new dominant discourse. The third and final stage was characterized by the structuring of the discursive elements of political thought around a central sign, namely the polis itself. With the transition from the discourse of monarchy to that of the polis or city-state, not only did the political order change, but the entire social and political life of the Greeks was transformed. Beyond mere biological changes, a new mode of thinking emerged within the discourse of the polis. In this
A new way of thinking, rational thought gradually replaced mythical thinking, and rationalism led to the emergence of political thought.
کلیدواژهها [English]
- Ancient Greece
- Crisis
- Discourse analysis
- Polis
- Political thought
فارسی
آذرافزا، ایرج، قوام صفری، مهدی (1392)، مفهوم قانون در اندیشه سیاسی یونان باستان، متافیزیک، سال پنجم، شماره16 ، صص72 -51
آدو، پییر(1382)، فلسفه باستانی چیست؟، ترجمه عباس باقری، تهران:نشر علم
آرنت، هانا (1389)، وضع بشر، ترجمه مسعود علیا، تهران:ققنوس
افلاطون (1353)، جمهوری، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران:خوشه
ارسطو (1364)، سیاست، ترجمه حمید عنایت، تهران:نشر سپهر
ارسطو،(1381)، اخلاق نیکوماخوس، ترجمه سید ابوالقاسم پور حسینی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
اسولیوان، نوئل(1388)، نظریه سیاسی در گذار(بررسی انتقادی)، تهران:کویر
امام جمعهزاده، سیدجواد و همکاران، (1396)، تحلیل گفتمانی رابطه نظریه سیاسی و کنش سیاسی در یونان باستان، پژوهش سیاست نظری، شماره22 ، صص 185 -219
پولادی، کمال (1382)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب، تهران: مرکز
تاجیک، محمدرضا (1379)،گفتمان و تحلیل گفتمانی، تهران: انتشارات فرهنگ گفتمان
تاجیک،محمدرضا (1390)، پسا سیاست؛ نظریه و روش، تهران: نشر نی
حسینی زاده، محمدعلی (1389)، اسلام سیاسی در ایران، قم:دانشگاه مفید
حقیقت، سیدصادق (1393)،تاریخ عقاید، تاریخ فکری و مطالعات سیاسی، سیاست نظری، شماره 14، صص 163 -143
دِیو،رابینسون،گراوز، جودی (1384)، تاریخ فلسفه غرب، ترجمه شهابالدین عباسی، تهران: نشر علم
داوری، رضا (1377)، پایدیا، ماهنامه بخارا، شماره3 ، صص353 تا 357
طباطبایی، سیدجواد (1373)، زوال اندیشه سیاسی در ایران، تهران:نشر کویر
ضیمران، محمد (1379)، گذار از جهان اسطوره به فلسفه، تهران: هرمس
عبدالرحمن، عالم (1378)، تاریخ سیاسی فلسفه غرب، تهران:دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی، انتشارات وزارت امورخارجه
عبدالرحمن، عالم (1390)، تاریخ فلسفه سیاسی غرب، عصر جدید و سده نوزده، تهران:دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی ، انتشارات وزارت امورخارجه
عضدانلو، حمید (1380)،گفتمان و جامعه، تهران: نی
فیرحی، داوود (1388)، قدرت، دانش، مشروعیت در اسلام، تهران: نی
فاستر، مایکل ب (1361)، خداوندان اندیشه سیاسی، ترجمه محمدجواد شیخالاسلامی، تهران:انتشارات امیرکبیر
قادری، حاتم و همکاران (1390)، اندیشه آرمانشهری در جمهوری افلاطون؛ تفاوتها و تمایزها، پژوهشنامه علوم سیاسی، سال هفتم، شماره اول،صص 135 -117
کسرایی، محمدسالار، پوزش شیرازی، علی (1387)، نظریه گفتمان لاکلاو و موف؛ابزاری کارآمد در فهم و تبیین پدیدههای سیاسی، سیاست، دوره 39 ، شماره3 ،صص360 -339
کاظمی، احسان، رومی، فرشاد (1398)، بازآفرینی گفتمانی نظریه سیاسی؛ از یونان باستان تا پستمدرنیسم، تهران: عقل سرخ
کلانتری، عبدالحسین (1391)، گفتمان از سه منظر؛ زبانشناختی،فلسفی و جامعهشناختی، تهران ،نشر جامعه شناسان
کلوسکو، جورج (1394)، تاریخ فلسفه سیاسی دوران کلاسیک، ترجمه خشایار دیهیمی،تهران: نشر نی
گاتری، دبلیو.کی.سی(1388)، فیلسوفان یونان باستان از طالس تا ارسطو، ترجمه حسن فتحی، تهران: نشر علم
گادامر، هانس گئورک (1382)، آغاز فلسفه، ترجمه عزتالله فولادوند، تهران: هرمس
لیدمان، سون اریک (1379)، تاریخ عقاید سیاسی از افلاطون تا هابرماس، ترجمه سعید مقدم، تهران:نشر دانش ایران
مکللند، جان (1393)، تاریخ اندیشه سیاسی غرب، از یونان باستان تا عصر روشنگری، ترجمه جهانگیر معینی علمداری،تهران: نشر نی
منوچهری، عباس، (1388)، نظریه سیاسی پارادایمی، پژوهش سیاست نظری، دوره جدید، شماره ششم، تابستان و پاییز 1388، صص93 – 77
مقیمی زنجانی، شروین (1396)، پولیس اندیشی و شرایط امکان زایش فلسفه سیاسی یونانی، پژوهش سیاست نظری، شماره21 ، 1- 30
ناظرزاده کرمانی، فرناز (1376)، نگاهی به تاریخ تکوین پولیس یونانی و جایگاه و اهمیت آن در فلسفه سیاسی افلاطون، نامه فلسفه، شماره 2 ،75-86
یِگِر، ورنر(1376)، پایدیا ،ترجمه محمدحسن لطفی، جلد یک، تهران:انتشارات خوارزمی
یورگنسن، ماریان، فیلیپس، لوئیز،(1389 )، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نی.
References
- Pomeroy, (2004), a brief history of ancient Greece: politics, society, and culture, published by Oxford University Press, Inc.
Barker, Sir Ernest, (1918), Greek Political Theory, Plato and his Predecessors, London, university Paperbacks
Cartledge, Paul, (2009), Ancient Greek Political Thought in Practice, Cambridge University Press
Strauss, Leo, (1959) What is Political Philosophy? And other Studies, The University of Chicago press
Hobbes, Thomas. (1843). Thucydides: The Peloponnesian Wars, London.
Translated References into English
Addo, Pierre (1382), What is Ancient Philosophy? translated by Abbas Bagheri, Tehran: Neshr-e Elm. [In Persian]
Alam, Abdurrahman (2010), Political History of Western Philosophy, Tehran: Office of Political and International Studies, Ministry of Foreign Affairs Publications. [In Persian]
Alam, Abdurrahman (2010), History of Western Political Philosophy, New Era and Nineteenth Century, Tehran: Office of Political and International Studies, Ministry of Foreign Affairs Publications. [In Persian]
Arendt, Hannah (2010), Human Condition, translated by Masoud Alia, Tehran: Qaqnoos. [In Persian]
Aristotle (1985), Politics, translated by Hamid Enayat, Tehran: Sepehr Publishing [In Persian]
Aristotle (2002), Ethics of Nicomachus, translated by Seyyed Abolqasem Pour Hosseini, Tehran: Tehran University Press. [In Persian]
Azarafza, Iraj, Qavam Safari, Mahdi (2013), The Concept of Law in the Political Thought of Ancient Greece. Metaphysic. 5(16): 51-72. [In Persian]
Azdanlou, Hamid (2001), Discourse and Society, Tehran: Nashr-e Ney. [In Persian]
- Pomeroy, (2004), a brief history of ancient Greece: politics, society, and culture, published by Oxford University Press, Inc. [In Persian]
Davari, Reza (1998), "Paideia", Bukhara Monthly, 3(353 to 357). [In Persian]
Dave, Robinson, Groves, Judy (2014), History of Western Philosophy, translated by Shahabeddin Abbasi, Tehran: Elm Publication. [In Persian]
Emam Jom’ezadeh, Seyed Javad et al., (2016), "Discourse Analysis of the Relationship between Political Theory and Political Action in Ancient Greece", Theoretical Politics Research Quarterly, (22): 219-185. [In Persian]
Feirahi, Davoud (2009), Power, Knowledge, Legitimacy in Islam, Tehran: Nashr-e Ney. [In Persian]
Foster, Michael B. (1982), Masters of Political Thought, translated by Mohammad Javad Sheikhul-Eslami, Tehran: Amirkabir Publications. [In Persian]
Gadamer, Hans Georg (2003), The Beginning of Philosophy, translated by Ezatollah Foulavand, Tehran: Hermes. [In Persian]
Guthrie, W. K. C. (2008), Ancient Greek Philosophers from Thales to Aristotle, translated by Hassan Fathi, Tehran: Nashr-e Alam. [In Persian]
Haqiqat, Syed Sadeq (2013). "History of Ideas, Intellectual History, and Political Studies", Journal of Theoretical Politics, 14: 143-163. [In Persian]
Hobbes, Thomas. (1843). Thucydides: The Peloponnesian Wars, London. [In Persian]
Hosseinizadeh, Mohammad Ali (2010), Political Islam in Iran. Qom: Mofid University. [In Persian]
Jaeger, Werner (1997), Paideia, translated by Mohammad Hassan Lotfi (1st Vol.), Tehran: Kharazmi Publications. [In Persian]
Jorgensen, Marian, Phillips, Louise (2010), Theory and Method in Discourse Analysis, translated by Hadi Jalili, Tehran: Nashr-e Ney. [In Persian]
Kalantari, Abdul Hossein (2012), Discourse from Three Perspectives; Linguistic, Philosophical and Sociological. Tehran: Sociologists Publishing. [In Persian]
Kasraei, Mohammad Salar, Pouzesh Shirazi, Ali (2007), "Laclau and Mouffe's Discourse Theory; An Efficient Tool for Understanding and Explaining Political Phenomena", Politics Quarterly, 39(3): 339-360. [In Persian]
Kazemi, Ehsan, Roomi, Farshad (2018), Discursive Re-creation of Political Theory; From Ancient Greece to Postmodernism, Tehran: Aql-e Sorkh. [In Persian]
Klosko, George (2014), History of Political Theory of the Classical Era, translated by Khashayar Deihimi, Tehran: Nashr-e Ney. [In Persian]
Liedman, Sven Erik (2000), History of Political Thoughts from Plato to Habermas, translated by Saeed Moghadam, Tehran: Danesh Iran. [In Persian]
Manouchehri, Abbas (2018), "Paradigmatic Political Theory", Bquarterly Journal of Theoretical Political Research. 6: 77-93. [In Persian]
McClelland, John (2013), History of Western Political Thought, from Ancient Greece to the Age of Enlightenment, translated by Jahangir Moini Alamdari, Tehran: Nashr-e Ney. [In Persian]
Moghimi Zanjani, Shervin (2016), "Political Thinking and the Conditions for the Birth of Greek Political Philosophy". Biquarterly of Theoretical Political Research. 21: 1-30. [In Persian]
Nazerzadeh Kermani, Farnaz (1997), "A Glance at the History of the Formation of the Greek Polis and Its Place and Importance in Plato's Political Philosophy". Philosophical Journal. 2: 75-86. [In Persian]
O’Sullivan, Noel (2009), Political Theory in Transition (Critical Review), Tehran: Kavir. [In Persian]
Plato (1974), Republic, translated by Mohammad Hassan Lotfi, Tehran: Khoosheh. [In Persian]
Poladi, Kamal (2003), History of Political Thought in the West, Tehran: Markaz. [In Persian]
Qaderi, Hatem et al., (2010), "Utopian Thought in Plato's Republic; Differences and Distinctions", Journal of Political Science, 7(1): 117-135. [In Persian]
Tabatabaei, Seyyed Javad (1994), Decay of Political Thought in Iran, Tehran: Nashr-e Kavir. [In Persian]
Tajik, Mohammad Reza (2010), Postpolitics: Theory and Method, Tehran: Nashr-e Ney. [In Persian]
Tajik, Mohammadreza (2000), Discourse and Discourse Analysis, Tehran: Gofteman-e Farhang Publications. [In Persian]
Zeimaran, Mohammad (2000), Transition from the World of Myth to Philosophy, Tehran: Hermes. [In Persian]