علوم سیاسی
علی صباغیان؛ سپیده فلاحی
چکیده
همهگیری کووید۱۹ و بحران ناشی از آن و واکنشهای سیاستی کشورها منجر به ایجاد تأثیرات عمیق در حوزههای مختلف گردیده است. دولتهای رفاه در سطح جهان-از جمله دولتهای رفاه نوردیک-نیز با توجه به مسئولیتهای خود در قبال شهروندان، به نوبه خود تحت تأثیر این بحران قرار گرفتند. دولت رفاه سوئد به عنوان یکی از نمونههای برجسته دولتهای ...
بیشتر
همهگیری کووید۱۹ و بحران ناشی از آن و واکنشهای سیاستی کشورها منجر به ایجاد تأثیرات عمیق در حوزههای مختلف گردیده است. دولتهای رفاه در سطح جهان-از جمله دولتهای رفاه نوردیک-نیز با توجه به مسئولیتهای خود در قبال شهروندان، به نوبه خود تحت تأثیر این بحران قرار گرفتند. دولت رفاه سوئد به عنوان یکی از نمونههای برجسته دولتهای رفاهی شمال اروپا با ویژگیهای اساسی مساواتطلبی، تعهد به ایجاد اشتغال کامل و ارائه مزایای رفاهی همگانی نیز از تأثیرات این بحران مصون نماند. با توجه به ویژگیهای منحصر به فرد مدل سوئدی دولت رفاه از جمله مساواتطلبی، تعهد به ایجاد اشتغال کامل و ارائه مزایای رفاهی همگانی، این پرسش مطرح میشود که بحران همهگیری کووید۱۹ چه تأثیری بر کارکردهای برجسته دولت رفاه در سوئد داشته است؟ برای پاسخ به این سؤال با توجه به ویژگیهای محوری دولت رفاه سوئد، فرضیه پژوهش بیان میکند که همهگیری کووید ۱۹ و بحرانهای ناشی از این همهگیری، موجب افزایش اقدامات حمایتی از بازار کار، افزایش هزینههای رفاهی و افزایش نابرابری در دولت رفاه سوئدی شده است. برای تبیین فرضیه از روش مورد پژوهی استفاده میشود و چارچوب نظری مورد استفاده نظریه اسپینگاندرسن در ارتباط با گونه شناسی دولتهای رفاه است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بحران همهگیری کووید۱۹ با افزایش اقدامات حمایتی دولت رفاه در حوزه بازار کار و افزایش هزینهها و خدمات رفاهی، ویژگیهای اصلی تعهد به اشتغال کامل و ارائه مزایای همگانی دولت رفاه سوسیالدموکرات سوئد و مدل سوئدی دولت رفاه را تقویت کرده است؛ اما در حوزه مساواتطلبی به عنوان یکی از عناصر کلیدی مدل سوئدی دولت رفاه، به نابرابری در سوئد به ویژه در میان جامعه مهاجرین دامن زده است.
روابط بین الملل
رضا رحمتی
چکیده
سوئد، به لحاظ اندازه، جمعیت، گسترده سرزمینی و اندازه قدرت نظامی بهعنوان دولت کوچک تلقی میشود؛ سوئد و سایر نوردیکها، دولتهایی هستند که به لحاظ مؤلفههای سخت قدرت، در ردهبندی دولتهای بزرگ قرار نمیگیرند. بااینحال نگاهی به نقش و نفوذ این دولتها در سطح بینالمللی نشاندهنده تأثیرگذاری بسیار زیاد آنها ...
بیشتر
سوئد، به لحاظ اندازه، جمعیت، گسترده سرزمینی و اندازه قدرت نظامی بهعنوان دولت کوچک تلقی میشود؛ سوئد و سایر نوردیکها، دولتهایی هستند که به لحاظ مؤلفههای سخت قدرت، در ردهبندی دولتهای بزرگ قرار نمیگیرند. بااینحال نگاهی به نقش و نفوذ این دولتها در سطح بینالمللی نشاندهنده تأثیرگذاری بسیار زیاد آنها بوده است. سؤالی که در اینجا به وجود میآید، این است که چگونه باوجود وضعیت کوچک بودگی سوئد، اما این کشور از تأثیرگذاری بسیار زیاد اخلاقی در بعد داخلی، منطقهای و بینالمللی برخوردار است؟ فرضیه پژوهش در پاسخ به این سؤال این است که دولت سوئد با ایفای نقش اخلاقی در سطح بینالمللی، توانسته است خود را بهعنوان ابرقدرت اخلاقی معرفی کرده و ترتیبات روابط بینالملل را تحت تأثیر قرار دهد. این دولت در بسیاری از مخاصمات بینالمللی، موقعیت ویژهای را از آن خود میکند و آن موقعیت میانجی است. در مأموریتهای حفظ صلح سازمان ملل متحد، هم نیروهای این دولت مستقر است و هم بودجههای بسیاری را برای انجام این مأموریتها پرداخت میکند. در مبارزات حقوق بشری که در کشورهای درحالتوسعه صورت میگیرد، این دولت جزو حامیان جنبشهای زنان و سایر تحرکات حقوق بشری محسوب میشود. همچنین این دولت پای ثابت مبارزه با تغییرات اقلیمی محسوب میشود.