نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران

چکیده

بخش مهمی از اندیشه سیاسی و مفاهیم نظری معطوف به «دولت»شناسی در تاریخ اندیشه اسلامی، در قالب سنت اندرزنامه‌نویسی بازتاب یافته است. سراج‌الملوک نوشته ابوبکر طرطوشی، نمونه‌ای از این آثار است که در دوره انحطاط خلافت اسماعیلی مذهب فاطمیان مصر یعنی نیمه اول قرن ششم هجری به رشته تحریر در آمده است. مسأله پژوهش حاضر ارائه نگرشی اندیشه‌شناختی از درک طرطوشی نسبت به بحران اضمحلال دولت، شناخت ماهیت دولت آرمانی و راه‌حل‌های رسیدن بدان است؛ به عبارت دیگر، پرسش اصلی ناظر به چگونگی دلیل‌یابی بحران سیاسی زمانه و ماهیت تجویزهای طرطوشی برای رسیدن به دولت آرمانی است. مدل مفهومی توماس اسپریگنز در فهم نظریه‌های سیاسی پایه مفهومی این پژوهش است و فرض حاصل از شناخت تاریخی زمانه و اندیشه سیاسی طرطوشی آن است که وی دوران اضمحلال خلافت فاطمیان را بحرانی سیاسی می‌دانست و اثر وی مراحل فهم اندیشه سیاسی در نظر اسپریگنز یعنی بحران‌شناسی، دلیل‌شناسی بحران، آرمان‌شناسی و راه‌حل‌شناسی معطوف به دولت را در بردارد. روش انجام این پژوهش مبتنی بر تحلیل محتوای سراج‌الملوک بوده است تا مؤثرترین کدهای برآمده از این اثر با محورهای مدل اسپریگنز تطبیق یابد. دستاوردهای این پژوهش نشان می‌دهد که طرطوشی خواهان اصلاح دولت برای برون‌رفت از بحران و رسیدن به دولت آرمانی فضیلت‌گرا بوده است و با تکیه بر راهبرد اصلاح اخلاق فردی، عدالت‌محوری برای اصلاح ساختار قضایی و تنظیم روابط میان طبقات جامعه و ارتقای جایگاه مشورتی عالمان در دولت به منظور تضمینی برای بقای سلامت در نظام سیاسی، امید به تحقّق آن داشته است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Ideal Government in Siraj al-Muluk by Abubakr al-Turtushi

نویسنده [English]

  • Fatemeh Ahmadvand

Assistant Professor, Department of History and Civilization of Islamic Nations, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran

چکیده [English]

A significant aspect of political thought and theoretical concept about Ideal Government in Islam, is presented in the form of advices. Siraj al-Muluk by Turtushi is one of these works written in the period of degeneration of Ismaili Fatimid Caliphate in the late 5th and early 6th century AH. The main gole of this article is the presentation of an understanding of Turtushi`s thought about the crisis of degeneration. In other word, the main question of the study is about the reasoning of the political crisis and Turtushi`s advices for making up the ideal government. In this research, the conceptual model of Thomas Spragens in Understanding of Political Theories has been used. The hypothesis is the historical studying of Turtushi`s political thought and his era when he used to think that period of Fatimid`s degeneration is a crisis. His work is coming across Spragens Thought in political understanding of crisis, its reasons, the solutions for passing it and reaching the ideal government. The methodology is content analysis of Siraj al-Muluk in order to compare the most significant concept of this work with Spragens`s model. This research shows that Turtushi used to want reform in order to solve the crisis and reaching an ideal government which has a great deal of virtualism as a policy to have pure statesmen, reform in government, justice in courts and in relationships between classes, and the improvement of clerics in government as advisers for rulers in order to reach high pure in government.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Turtushi
  • Siraj Al-Muluk
  • Government
  • Spragens
آرون، ریمون، (1384)، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعهشناسی، ترجمه باقر پرهام، چاپ هفتم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
ابن بشکوال، ابوالقاسم خلف بن عبدالملک، (1966)، الصله، مصر: الدارالمصریه للتألیف و الترجمه.
ابن تغری بردی، یوسف، (1390ق)، النجوم الزاهره فی ملوک مصر و القاهره، قاهره: وزاره الثقافه والارشاد القومی.
ابن خلکان، ابوالعباس احمدبن محمد، (1364ش)، وفیات الأعیان، بیروت: چاپ احسان عباس.
ابن شداد، بهاء الدین یوسف، (1964)، النوادر السلطانیه و المحاسن الیوسفیه، چاپ جمال الدین شیّال، قاهره: دار المصریه للتالیف و الترجمه.
ابن صیرفی، علی بن منجب، (بی‌تا)، الاشاره الی من نال الوزارة، تحقیق عبدالله مخلص، قاهره: المعهد العلمی الفرنسی.
ابن عساکر، علی بن حسن، (1415ق)، تاریخ مدینة دمشق، تحقیق علی شیری، لبنان: دارالفکر.
ابن فرحون، ابراهیم بن علی بن محمد، (1996/1417)، الدیباج المذهب فى معرفة اعیان علماء المذهب، بیروت: دارالکتب العلمیة.
اسپریگنز، توماس، (1397ش)، فهم نظریههای سیاسی، ترجمه فرهنگ رجایی، چاپ دوازدهم، تهران: نشر آگاه.
اشتری تفرشی، علیرضا و بادکوبه هزاوه، احمد، (1389)، «سیاست‌های مذهبی وزیران سنّی مذهب فاطمیان: انگیزه‌ها، اهداف و راهبردها»، پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی، سال چهل و سوم، شماره 1.
 بیاتی، جعفر، (1999)، مفهوم الدوله عند الطرطوشی و ابن خلدون، تونس: دارالمعارف للطباعه و النشر.
 حاجى‌خلیفه، مصطفی بن عبدالله، (1402-1410)، کشف الظنون عن أسامی الکتب و الفنون، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
حتّی، فیلیپ، (1380م)، تاریخ عرب، ترجمه ابوالقاسم پاینده، تهران: نشر آگه.
شیال، جمال‌الدین، (1965)، أعلامالاسکندریه فى العصر الاسلامى، قاهره: دارالمعارف..
سمعانی عبد الکریم بن محمد بن منصور، ( 1978/1398)، الانساب، هند: حیدرآباد دکن، مطبعة دائرةالمعارف العثمانیة.
سیوطی، عبدالرحمن بن ابی‌بکر، (1967/1387)، حسن المحاضره فى تاریخ مصر و القاهره، تحقیق محمدابوالفضل ابراهیم، داراحیاء الکتب العربیه.
ضبی، احمدبن یحیی، (1989/1410)، بُغیةالملتمس فى تاریخ رجال اهل الاندلس، به کوشش ابراهیم ابیارى، قاهره ـ بیروت: دارالکتاب المصرى ـ دارالکتاب اللبنانى.
طرطوشی، ابوبکرمحمدبن ولید، (1995)، سراج الملوک، چاپ اول، بیروت: دار صادر.
طرطوشى، ابوبکر محمدبن ولید، ( 1997)، رسالة فى تحریم الجبن الرومى، بیروت: چاپ عبدالمجید ترکى.
لوئیس، برنارد، (1389)، «عباسیان»، ترجمه علیرضا اشتری تفرشی، نامه تاریخ پژوهان، سال ششم، شماره بیست و چهارم.
کسایی، نوراله، (1368)، «از نظامیه تا مستنصریه»، مقالات و بررسیها، شماره 47- 48.
ماوردی، علی بن محمد، (بی‌تا)، الاحکام السلطانیه، قاهره: دارالحدیث.
مصطفی عامر، فاطمه، (2000م)، تأریخ أهل الذمه فی مصر الإسلامیه، قاهره: الهیئت المصریه العامه للکتاب.
مقرى، احمدبن محمد تلمسانى، (1968/1388)، نفخالطیب من غصن الاندلس الرطیب، به‌کوشش احسان عباس، بیروت: دارالفکر.
ناصری طاهری، عبداله، (1379)، فاطمیان در مصر، قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
واکر، پل ای، (1383)، پژوهشی در یکی از امپراتوری‌های اسلامی: تاریخ فاطمیان و منابع آن، ترجمه فریدون بدره‌ای، تهران: فرزان روز.
یاقوت حموی، یاقوت بن عبدالله، (1965)، کتاب معجم البلدان، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.