حیدرعلی مسعودی
چکیده
وجود شاخصهای مناسب برای نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاههای دولتی یکی از لوازم اولیه نظارتِ مجلس شورای اسلامی است. هدف اصلی این نظارت و ارزیابی، افزایش کارایی و بهبود عملکرد آنهاست. وزارت خارجه مانند سایر دستگاههای دولتی از بودجه عمومی کشور ارتزاق میکند و نظارت مستمر مجلس شورای اسلامی میتواند به کارآمدی آن کمک کند. بنابراین ...
بیشتر
وجود شاخصهای مناسب برای نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاههای دولتی یکی از لوازم اولیه نظارتِ مجلس شورای اسلامی است. هدف اصلی این نظارت و ارزیابی، افزایش کارایی و بهبود عملکرد آنهاست. وزارت خارجه مانند سایر دستگاههای دولتی از بودجه عمومی کشور ارتزاق میکند و نظارت مستمر مجلس شورای اسلامی میتواند به کارآمدی آن کمک کند. بنابراین مجلس شورای اسلامی با در نظر داشتن ظرایف و پیچیدگیهای خاص نظارت و ارزیابی فرایندهای سیاست خارجی و وزارت امور خارجه، میتواند به نحو مؤثرتری به ایفای نقش نظارتی خود بپردازد. با توجه به وجود خلأ نسبی در نحوه نظارت و ارزیابی وزارت امور خارجه، سؤال مقاله این است که مجلس شورای اسلامی بر اساس چه شاخصهایی میتواند عملکرد وزارت امور خارجه را مورد نظارت و ارزیابی قرار دهد؟ در این مقاله از روش تحلیل کیفی متن برای بررسی متون نظری، اَسناد نظارتی و گزارشهای سازمانی درباره ارزیابی عملکرد وزارت امور خارجه استفاده شده است. پس از جمعآوری اَسناد لازم در زمینه ارزیابی عملکرد وزارت امور خارجه، نحوه کاربست و کمیتپذیری شاخصهای ارزیابی عملکرد مورد بررسی نقادانه قرار گرفتهاند. یافتههای مقاله نشان میدهد که اگرچه عملکرد وزارت امور خارجه را میتوان از طریق شاخصهای عملکردی در حوزههای دیپلماسی دوجانبه، دیپلماسی چندجانبه، دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی عمومی مورد نظارت و ارزیابی مجلس شورای اسلامی قرار داد، اما خود این شاخصها به دلیل ماهیت سیال و پیچیده فعالیتهای وزارت خارجه باید مستمراً مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرند.