نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

  داعش را می­توان مهم­ترین گروه جهادی دانست که در تحقق­بخشی به ایده­آلیسم معلق مانده تشکیل دولت طبق نظریه خلافت در گفتمان سیاسی اهل سنت به صورت نسبی موفق ظاهر شده است . چنین رخدادی از منظر مطالعات دولت حایز ارزش تحلیلی معتنابهی است؛ چه آن­که بیانگر تحقق نسبی رویکردی کاملا آلترناتیو نسبت به تئوری دولت مدرن است. این مقاله در صدد مطالعه این مهم ضمن روش­شناسی گفتمان است. بر این اساس، پس از طرح مقدماتی در باب روش، به مطالعه گفتمانی داعش پرداخته شده است و کارکرد آن به مثابه یک گفتمان حاشیه­ای که رقیب گفتمان مسلط است توضیح داده شده است. پس از آن به جایگاه دولت در گفتمان داعش توجه گردیده و  تبار متفاوت نگرشی از این دست با رویکرد به دولت در اندیشه مدرن توضیح داده شده است و سرانجام کنش سیاسی و معنای سیاست از دیدگاه داعش و سپس ایده­آلیسم معلق مانده و تعطیل گردیده خلافت مطرح گردیده اند. نکته قابل توجه این که فهم معنای متفاوت دولت و سیاست ورزی در گفتمان داعش با مفهوم دولت مدرن بخت پژوهشی تازه و کم یابی را پیش روی محققان علم سیاست می گشاید تا، ضمن توجه به تفاوت­های نظریه رادیکال و آلترناتیو دولت خلافت پایه، نحوه و معنای تقابل میان این دو را مطالعه و بررسی نمایند.
 

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Conceptualization of State in ISIS Discourse A Study of ISIS as a Radical Alternative Approach

نویسندگان [English]

  • Seyed Asghar Keyvan Hoseini 1
  • tayebeh Mohamadikia 2

1 Associate Professor, Department of International Relations, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 PhD student of International Relations, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

ISIS could put into reality an idealistic and old-fashioned concept of Caliphate for the first time after the collapse of its last version, Ottoman caliphate. It also tried to turn the theory into an ideology by which the group was excepting to establish a state with the main aim of overcoming the dominancy of western civilization both over the region and the world. Based on this, the group tried to purpose a new approach toward political Islam idealism and Arab-Sunni fundamentalism in order to make it suitable for an effective fight with its enemy not as partisans but as a state.  It shows that the study of the phenomena of ISIS not only as a practice in the range of real politics, but also as an ideological effort in the theoretical sphere is important and notable. There is a theoretical benefit in doing research on the way ISIS state (as an alternative for the westernized states) is formed. Based on this, this paper intended to study the concept of state in ISIS through the application of discourse methodology. After the explanation of the method, it focused on Salafi discourse as a source of ISIS ideology. Then the concept of power in this discourse is explained. Finally it showed how this concept is formulated and articulated within the framework of ISIS discourse to justify both its legitimacy and actions as a state actor.

کلیدواژه‌ها [English]

  • State
  • ISIS
  • Caliphate
سید قطب(1378)، نشانه های راه، ترجمه: محمود محمودی، تهران: نشر احسان.
مهرگان، امید، اسلامی، مازیار، فرهادپور، مراد(1384)، اسلاوی ژیژک گزیده مقالات: نظریه، سیاست، دین،  تهران: آگه، چ نخست.
هالستی، کالوی یاکو، مبانی تحلیل سیاست بین الملل (1388)، ترجمه: بهرام مستقیمی و مسعود طارم سری، تهران: موسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
هالستی، کلوی جی. (1366). «برداشت‌های مختلف در مطالعة سیاست بین‌المللی». ترجمة بهرام مستقیمی و مسعود طارم‌سری. مجلة سیاست خارجی. س1. ش2: 310-287.
ابن تیمیّه، تقیّ‌الدین(۱۹۶۳) السیاسه الشرعیه فی اصلاح الراعی والرعیه. طبعه بیروت: انتشارات خیّاط.
المودودی ابواعلی، (1978م-1398ه)، تعریب: احمد ادریس، کویت: دارالقلم.
Aly Anne, ‎ Macdonald Stuart, Jarvis ‎Lee (2016), Violent Extremism Online: New Perspectives on Terrorism and the Internet, Routledge.
Backes Uwe, Jesse Eckhard (E) (2006), Gefährdungen der Freiheit: extremistische Ideologien im Vergleich, Vandenhoeck & Ruprecht.
Badie Bertrand, ‎ Berg-Schlosser Dirk, ‎ Morlino Leonardo ( 2011), International Encyclopedia of Political Science, SAGE.
Beck Glenn ( 2015), It IS About Islam: Exposing the Truth About ISIS, Al Qaeda, Iran, and the Caliphate, Simon and Schuster.
Berti Marco (2017), Elgar Introduction to Organizational Discourse Analysis, Edward Elgar Publishing.
Brekke Torkel (2011), Fundamentalism: Prophecy and Protest in an Age of Globalization, Cambridge University Press.
Brett Annabel, ‎ Tully James (2006), Rethinking The Foundations of Modern Political Thought, Cambridge University Press.
Cabo Aseguinolaza, Fernando,González, Anxo Abuín, ‎ Domínguez, César( 2010), A Comparative History of Literatures in the Iberian Peninsula, John Benjamins Publishing. Cambridge University Press.
Cockburn Patrick(2015), The Rise of Islamic State: ISIS and the New Sunni Revolution, Verso.
Cormack Margaret (2002), Sacrificing the Self: Perspectives on Martyrdom and Religion, Oxford University Press.
Domski Mary, Dickson Michael (2010), Discourse on a New Method: Reinvigorating the Marriage of History and Philosophy of Science, Open Court.
Egerton, Frazer (2011), Jihad in the West: The Rise of Militant Salafism,
Erskine, Toni, Lebow, Richard Ned(2012),Tragedy and International Relations, Palgrave Macmillan.
Falk, Richard, Szentes, Tama ́s(1997),New Europe in the Changing Global System, A, United Nations University Press.
Foucault Michel (1984), The Foucault Reader, Pantheon Books.
Foucault Michel(1980), Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings, 1972-1977, Pantheon Books.
Gabriel Mark A. (2015),  Islam and Terrorism (Revised and Updated Edition): The Truth about ISIS, the Middle East and Islamic Jihad, Charisma Media.
Gauvain Richard(2013), Salafi Ritual Purity: In the Presence of God, Routledge.
Harder Peter (2010), Meaning in Mind and Society: A Functional Contribution to the Social Turn in Cognitive Linguistics, Walter de Gruyter.
Hawkesworth Mary, ‎ Kogan Maurice (2013), Encyclopedia of Government and Politics: 2-volume Set, Routledge.
Held, David(1999), Global Transformations: Politics, Economics and Culture, Stanford University Press.
Huggan, Graham(2012)  ,The Oxford Handbook of Postcolonial Studies, OUP Oxford.
Jouannet, Emmanuelle, Sutcliffe, Christopher(2011),The Liberal-Welfarist Law of Nations: A History of International Law, Cambridge University Press.
Lovelace, Douglas Jr. (2015), The Resurgent Terrorist Threat, Terrorism: Commentary on Security Documents, Vol. 138. Oxford: Oxford Press.
Maher Shiraz (2016), Salafi-Jihadism: The History of an Idea, Oxford University Press.
Makaryk Irene Rima(1993), Encyclopedia of Contemporary Literary Theory: Approaches, Scholars, Terms, University of Toronto Press.
Malone, David M.,‎ Srinath Raghavan, Mohan, ‎C. Raja (2015), Oxford Handbook on Indian Foreign Policy, Oxford University Press.
Marranci Gabriele (2010), »Muslim Societies and the Challenge of Secularization«: An Interdisciplinary Approach, Springer Science & Business Media.
Maset Michael (2002), Diskurs, Macht und Geschichte: Foucaults Analysetechniken und die historische Forschung, Campus.
Per -Andersen Durst,Lange ‎Elsebeth F. (2010), Mentality and Thought: North, South, East and West, Copenhagen Business School Press DK.
Sadiki Larbi(E)(2014), Routledge Handbook of the Arab Spring: Rethinking Democratization, Routledge.
Spragens Jr, Thomas A. (1999),Civic Liberalism: Reflections on Our Democratic Ideals, Rowman & Littlefield Publishers.
Tibi Bassam (2002), The Challenge of Fundamentalism: Political Islam and the New World Disorder, University of California Press.
Tibi Bassam(2003), Die fundamentalistische Herausforderung: der Islam und die Weltpolitik, C.H.Beck.
Toth James (2013), Sayyid Qutb: The Life and Legacy of a Radical Islamic Intellectual, OUP USA.
Weismann Itzchak (2009), “Genealogies of Fundamentalism: Salafi Discourse in Nineteenth-Century Baghdad”, British Journal of Middle Eastern Studies, Volume 36.
Wunderlich, Jens-Uwe (2013), Regionalism, Globalisation and International Order: Europe and Southeast Asia, Ashgate Publishing, Ltd.