احمد گل محمدی
چکیده
تولید و انتشار روایت یا داستان از مهمترین عرصههای فعالیت دولت برای ساماندهی فرآیند هویتسازی در جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ ولی تصویر روشن معتبری از چگونگی انجام این کار نداریم. این نوشتار نتیجه پژوهشی است برای پاسخ به پرسش از چگونگی هویتسازی دولتپسندانه یا تلاش برای صدرنشین کردن هویت اسلامی. تحلیل محتوای 285 داستان ...
بیشتر
تولید و انتشار روایت یا داستان از مهمترین عرصههای فعالیت دولت برای ساماندهی فرآیند هویتسازی در جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ ولی تصویر روشن معتبری از چگونگی انجام این کار نداریم. این نوشتار نتیجه پژوهشی است برای پاسخ به پرسش از چگونگی هویتسازی دولتپسندانه یا تلاش برای صدرنشین کردن هویت اسلامی. تحلیل محتوای 285 داستان که «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» در طول 30 سال (از 1359 تا 1389) برای نوجوانان منتشر کرده نشان میدهد که حدود 21 درصد از آن داستانها را میتوان مصداق هویتسازی دولتپسندانه دانست زیرا در همه آنها، انواع خوبیها به شخصیتهای مسلمان داستان نسبت داده شده است. بهبیاندقیقتر، در عنوان، تصویر روی جلد و یا چکیده 61 تا از آن داستانها، نشانههای خوبی با نشانههای مسلمانی همنشین شدهاند تا ارزیابی و احساس مثبت خوانندگان داستان نسبت به مسلمان و مسلمانی را سبب شود که نمود هویتسازی دولتپسندانه است.