دال سیونگ یو
چکیده
چکیده اگر کیهانشناسی عصر آگاهیِ اسطورهای را پایهی نخستینِ شکل متافیزیک و بنیادِ رشد یک جهانشناسی منسجم بهشمار آوریم، هم در تمدن چین و هم در تمدن ایران باستان نظریهی سیاسی با یک منظومهی متافیزیکی در پیوند انداموار قرار گرفته است. باتوجه به شباهتهای قابل توجهی منظومههای کیهانشناسی در میان نخستین اقوام تمدنساز ...
بیشتر
چکیده اگر کیهانشناسی عصر آگاهیِ اسطورهای را پایهی نخستینِ شکل متافیزیک و بنیادِ رشد یک جهانشناسی منسجم بهشمار آوریم، هم در تمدن چین و هم در تمدن ایران باستان نظریهی سیاسی با یک منظومهی متافیزیکی در پیوند انداموار قرار گرفته است. باتوجه به شباهتهای قابل توجهی منظومههای کیهانشناسی در میان نخستین اقوام تمدنساز همچون چینیها، هندیها، مصریها و ایرانیها مقایسهی مبانی متافیزیکی نظریهی سیاسی تمدنهای باستانی میتواند موضوع جالب توجهی در مطالعات حوزهی اندیشهی سیاسی باشد. این نوشته نگاهی فشرده و تطبیقی به مبانی متافیزیکی نظریهی سیاسی در کیهانشناسی چین و ایران دارد. پرسش اصلی این است که در دو تمدن کهن چین و ایران نظریهی سیاسی با مبانیِ متافیزیکی آنها چه رابطهای داشته است و در مقامِ مقایسه این ارتباط را چگونه میتوان مفهومبندی کرد؟ این مطالعه میتواند به درک بهتر ما از سرشت اندیشه سیاسی در دوره آغازین تمدن بشر کمک کند.