دانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280652020200220Regulation Rather than Tenure in Policy-making; Case Study: Interaction Pattern of Public Libraries and Municipal Libraries of Tehran Municipalityتنظیم گری بهجای تصدیگری در سیاستگذاری؛ مطالعه موردی: الگوی تعامل نهاد کتابخانههای عمومی و بخش کتابخانههای شهرداری تهران1361136910.22054/tssq.2020.44390.730FAحسینشیرازیدکتری سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران ، تهران، ایران0000-0002-4017-5855Journal Article20190704As a concept that has spread from economics to other fields, Regulation refers to sovereign interventions aimed at the realization of the public interest. The present article focuses on the clarification of the concept of regulation in reforming the policy approach to the status of public libraries. The key question of the research is, from a policy-making perspective, in the conceptual bipolar framework of regulation and tenure, what is the relationship between the public libraries institution and the Tehran municipal libraries (which is a larger set of entities)? In this regard, the research has investigated the structural interaction of Tehran Public Libraries and Municipalities with the theoretical framework of institutionalism and qualitative content analysis method. At present, the public libraries institution is a policy maker, an administrator, and a supervisor of public libraries. In such circumstances, such affairs as obtaining a license and the duty of the municipality to pay half of its revenue to public library associations, which of course refuses to pay, has become a serious challenge between the two institutions. This study argues that even if the institution's wishes are met, a larger problem persists, and that the institution's tenure may not give a good prospect of achieving its goals. What the libraries institutions is pursuing is having hundreds of libraries with thousands of executive officer that would then be left out of their policymaking and supervisory duties. The policy-making proposal of the paper is to harmonize the integrated network of national libraries, to define the role and position of policymakers at different levels, and to distinguish the role of policymaking from implementation for public libraries. In this way, the movement of public libraries towards regulation in the role of policymaker and supervisor can serve the intended purpose. In this case, the municipality will play the role of the executor of the institution policies within the framework of the integrated urban services system.تنظیمگری بهعنوان مفهومی که از اقتصاد به سایر حوزهها اشاعه یافته به مداخلات حاکمیتی بهمنظور تحقق منافع عمومی اشاره دارد. این مقاله تمرکز مصداقی خود را بر تبلور مفهوم تنظیمگری در اصلاح رویکرد سیاستگذارانه به وضعیت کتابخانههای عمومی قرار داده است. سؤال اصلی تحقیق آنست که از منظر سیاستگذارانه و در چارچوب دوقطبی مفهومی تنظیمگری و تصدیگری، چه نسبتی میان نهاد کتابخانههای عمومی و کتابخانههای شهرداری تهران (که مجموعهای بزرگتر از نهاد است) وجود دارد؟ در این راستا پژوهش با چارچوب نظری نهادگرایی و روش کیفی تحلیل مضمون، به بررسی چگونگی تعامل ساختاری نهاد کتابخانههای عمومی و شهرداری تهران پرداخته است. در حال حاضر، نهاد کتابخانههای عمومی هم سیاستگذار، هم مجری و هم ناظر بر کتابخانههای عمومی است. در چنین شرایطی اموری همچون دریافت مجوز و وظیفه شهرداری در پرداخت نیم درصد از درآمد خود به انجمنهای کتابخانههای عمومی که البته از پرداخت آن امتناع میورزد، به چالش جدی میان دو نهاد بدل شده است. این پژوهش استدلال مینماید که حتی به فرض تحقق خواستههای نهاد، بازهم مسئله بزرگتری برجای میماند و آن اینکه تصدیگری توسط این نهاد نمیتواند چشمانداز مطلوبی در رسیدن به اهداف ترسیم نماید. آنچه نهاد کتابخانهها دنبال میکند، دارا بودن صدها کتابخانه با هزاران کارمند اجرایی است که در اینصورت این نهاد از وظایف سیاستگذارانه و نظارتی خود باز میماند. پیشنهاد سیاستگذرانه مقاله، هماهنگ کردن شبکه یکپارچه کتابخانههای کشور، تعریف نقش و جایگاه نهادهای سیاستگذار در سطوح مختلف و تفکیک نقش سیاستگذاری از اجرا در خصوص کتابخانههای عمومی است. بدین ترتیب حرکت نهاد کتابخانههای عمومی به سمت تنظیمگری در نقش سیاستگذار و ناظر مسئول، میتواند اهداف مورد نظر را تأمین نماید. در اینصورت شهرداری در چارچوب نظام یکپارچه خدمات شهری نقش مجری سیاستهای نهاد را خواهد داشت.https://tssq.atu.ac.ir/article_11369_fb369985fe2562de0188f36ad4163792.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280652020200220Construction of Nation Branding and National Image in South Korea; Hallyu and the Global Koreaبرندینگ و تصویرسازی ملت در کره جنوبی؛ هالیو و کره جهانی37691140910.22054/tssq.2019.28538.420FAآرشبیدالله خانیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایران0000-0000-0000-0000Journal Article20180106Value, credibility, dignity, soft power, advantage, profit, power and ... are attached to the name of the country with the positive image. The value of the perceptual image of the nation and the country is like the invisible golden. One of the important facts about that is the competition between citizens and ordinary people in the world, for access to the name and passport of a credible country. Nowadays, South Korea's name along with an industrial product or cultural production gives the valuable power to that production. Accordingly, the main question of the present research is that what is the most important factor in the success of the Korea's nation branding and Korea's positive image around the world? This paper tries to explain and conceptualization of the nation branding field and then examines the construction and policy of nation branding spread of Korea by Korean wave. This paper emphasizes that the most important factor in the success of Korea's global image and management of its reputation is the strategic institutionalization.<span lang="FA" dir="RTL">ارزش، اعتبار، حیثیت، قدرت نرم، مزیت، سود و ... از الصاقات نام و تصویر مثبت یک کشور است. امروزه ارزش برند و تصویر ادراکی ملت و کشور، حکم طلای نامرئی را دارد. </span><span lang="FA" dir="RTL">رقابت شهروندان و مردم عادی دنیا، برای دسترسی به نام و گذرنامه یک کشور معتبر، این مسئله را به خوبی نشان میدهد.</span><span lang="FA" dir="RTL"> کره جنوبی از جمله کشورهایی است که</span><span lang="FA" dir="RTL">ادراک بصری آن در دنیای امروز، جذابیت و ارزشمندی را به همراه دارد. بر همین اساس این مقاله با تشریح و مفهومشناسی حوزۀ برندینگ ملت، به بررسی چگونگی ساختبندی تصویرسازی ملی در کره جنوبی بر مبنای گسترش موج فرهنگ کرهای (هالیو)، میپردازد. بر همین اساس پرسش اساسی این پژوهش این است که مهمترین عامل موفقیت پروژه تصویرسازی و ساخت برندینگ ملت کره چه بوده است؟ این نوشتار با مفهومشناسی برندینگ ملت و تصویرسازی ملی و در پاسخ به پرسش پژوهش، مهمترین مولفۀ موفقیت کره جنوبی را در زمینه برندینگ و تصویرسازی ملت و مدیریت شهرت بینالمللی، نهادسازی راهبردی میداند و بر همین اساس به توضیح برخی از مهمترین نهادهای سیاستگذاری در رابطه با برندینگ و تصویرسازی ملی کره جنوبی میپردازد. </span>https://tssq.atu.ac.ir/article_11409_5c22abcbd6f6ba1dc705e83ebde9257b.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280652020200220The Impact of Governance Quality on Entrepreneurship in Selected Countries: A Panel Data Approachتاثیر کیفیت حکمرانی بر کارآفرینی در گروه کشورهای منتخب: رهیافت داده های پانل711031145510.22054/tssq.2020.33966.525FAپروانهسلاطیناستادیار اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایرانJournal Article20180711In recent decades, studies of the role of government in economy have had a shift from the concentration on the size of government and its tasks to the quality of government intervention. This change of attitude to state in economy has given rise to a new vision of good governance. Good governance requires a broad approach to the transparent involvement of a wide range of groups including the government, civil society and private sector. In this respect, the quality of governance reflects the ability of governments to formulate and implement effective policies to improve business environment, economic development, and entrepreneurship expansion; therefore, the main purpose of this article is to find the answer to this important question: What is the impact of the quality of governance on entrepreneurship in selected countries? The present study is an applied research in terms of purpose and referential, in terms of research method, nature and the method of dealing with the problem. In this study, reference is made to the statistical data of the World Bank and the World Entrepreneurship Observer. Multivariate regression and panel data and Excel and Eviews soft wares have been used to model the factors affecting entrepreneurship. The results of fixed effects model estimation over the period 2000-2016 showed that governance quality has a positive and significant effect on entrepreneurship in the selected countries. The effect of governance quality on entrepreneurship in the group of innovation-based selected countries with high income is higher than the group of efficiency-based ones with medium income. Creating effective institutions, governments can provide an environment suitable for regulating the economic relations of individuals in a low-cost manner. In this way, entrepreneurship can be reinforced and developed.در دهههای اخیر، مطالعات مربوط به نقش دولت در اقتصاد از مباحث مربوط به اندازه دولت و وظایف آن به مقوله کیفیت دخالت دولت معطوف گشته است. این تغییر نگاه به مقوله دولت در اقتصاد، موجب ارائه دیدگاه جدیدی تحت عنوان حکمرانی خوب گشته است. حکمرانی خوب نیازمند رویکردی گسترده نسبت به مشارکت طیف وسیعی از گروهها شامل دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی به صورت شفاف میباشد. در این راستا کیفیت حکمرانی نشان دهنده توانایی دولتها در تدوین و اجرای سیاستهای تأثیرگذار در بهبود فضای کسب و کار، رشد و توسعه اقتصادی و گسترش کارآفرینی است. از اینرو هدف اصلی مقاله، یافتن پاسخ برای این پرسش مهم است که میزان تاثیرگذاری کیفیت حکمرانی بر کارآفرینی در گروه کشورهای منتخب چیست؟ این تحقیق از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش تحقیق، ماهیت و شیوه نگرش پرداختن به مسأله، استنباطی است. در این مطالعه به اطلاعات آماری موجود در بانک جهانی و دیدهبان جهانی کارآفرینی مراجعه و با مدلسازی عوامل موثر بر کارآفرینی با تاکید بر کیفیت حکمرانی از رگرسیونهای چند متغیره و دادههای پانل و نرمافزارهای Excel و Eviews استفاده شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل به روش اثرات ثابت در دوره زمانی 2000-2016 نشان داد که کیفیت حکمرانی تاثیر مثبت و معنیداری بر کارآفرینی در گروه کشورهای منتخب دارند. میزان تاثیرگذاری کیفیت حکمرانی بر کارآفرینی در گروه کشورهای منتخب نوآورمحور با درآمد بالا بیشتر از گروه کشورهای منتخب کاراییمحور با درآمد متوسط میباشد. در این راستا دولتها با ایجاد نهادهای کارآمد میتوانند محیط مناسبی را برای تنظیم روابط اقتصادی افراد جامعه به گونهای کمهزینه فراهم سازند تا از این طریق زمینه تقویت و توسعه کارآفرینی فراهم شود. https://tssq.atu.ac.ir/article_11455_e52a3b44ea9ed4290e14412b5560c26c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280652020200321The Dialectical Dilemma of the Iranian Intellectual: Statism or Anti-statismمعضله ی دیالکتیکال روشنفکر ایرانی : دولتگرایی یا دولتستیزی1051291157210.22054/tssq.2020.23463.325FAسید مجیدحسینیاستادیار علوم سیاسی گرایش اندیشه دانشگاه تهران، تهران، ایرانوحیداسدزادهدکتری علوم سیاسی گرایش اندیشه دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170713In this article, after the Constitution, Iranian intellectuals on the basis of which institution or field should be considered for the cause of modernization, civilization, development, or other related concepts are divided into two groups. The first group considers the state the cause for development and the second group that seeks the agent outside the domain of state. The question is which of the two theories have been more successful in their claims according to their historical results. The claim and hypothesis of this study is that the theories of the second group, in the search for ways of direct development of the state, eventually hinder reform, engage in direct conflict with the state, and lead the process of society's transformation to a revolution or a repressive state. To justify this claim, this article will look at the history of Iranian intellectual development theories after the Constitution. The research method in this paper is "Inference based on the best explanation ", abbreviated as IBE. It seems that in the first two constitutional and Pahlavi periods, statism and in the second Pahlavi and Islamic Republic era anti-statism were dominant. During the Second Pahlavi era and the Islamic Republic, two types of ideas were produced that were common to anti-statism and the main criticisms included: Theories of return to self and backwardness degeneration. Both are equally guilty of delaying the creation of a proper relationship between the state and the nation in the light of upholding up-to-date citizen rights and maintaining the sovereignty of the state.در این مقاله روشنفکران ایرانی پس از مشروطه به اعتبار اینکه عامل تجدد، تمدن، توسعه و یا دیگر مفاهیم نزدیک به آن، در کدام نهاد یا حوزه باید جستجو شود به دو دسته تقسیم شدهاند. دسته اول که دولت را عامل توسعه میدانند و دسته دوم که عامل را خارج از حوزه دولت جستجو میکنند. سؤال این است که نظریههای کدام یک از این دو با توجه به نتایج تاریخی آنها، در مسیر مدعایی موفقتر بودهاند. مدعا و فرضیه این تحقیق این است که نظریهپردازیهای دسته دوم در جستجوی راههای توسعه بیواسطه دولت در نهایت راه اصلاحات را سد میکنند، به معارضه مستقیم با دولت مستقر میرسند و روند تحولات جامعه را به انقلاب یا دولت سرکوبگر سوق میدهند. برای توجیه این مدعا این نوشتار نگاهی به تاریخ نظریههای توسعه روشنفکران ایرانی پس از مشروطه خواهد داشت. روش تحقیق در این مقاله «استنتاج بر اساس بهترین تبیین»است. به نظر میرسد در دو برهة مشروطه و پهلوی اول، اندیشههای دولتگرا و در دورههای پهلوی دوم و جمهوری اسلامی اندیشههای دولتستیز مسلط بودند. در دورههای پهلوی دوم و جمهوری اسلامی دو نوع اندیشه تولید شدند که در دولتستیزی مشترک هستند و نقد اصلی شامل آنهاست: تئوریهای بازگشت به خویشتن و عقبماندگی/ انحطاط. این هر دو در به تعویق انداختن ایجاد رابطه سالم دولت و ملت در سایه حفظ حقوق شهروندی روزآمد و حفظ حقوق حاکمیتی دولت به یک اندازه مقصرند.https://tssq.atu.ac.ir/article_11572_d2cc0df9293a1250f126b281699116c8.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280652020200321The Legal Personality of State in the Sassanid Eraشخصیت حقوقی دولت در دوران ساسانی13116911535FAپرهاممهرآرامدکتری حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمحمدسید فاطمیاستاد حقوق عمومی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20171215There has been valuable research on the socio-political structure of the Sassanid era. Most have described Sassanid society as an example of feudal or authoritarian Eastern societies. But the historical evidence is not entirely consistent with these two theories. It seems that the existence of a powerful aristocracy alongside a strong government seeking to concentrate more power makes this society a prominent example of Eisen's bureaucratic empires. In this case, some concepts related to public law can be argued that they cannot be formed in the two former types. Examples include early national identities and, consequently, the independence of the state's legal personality from the real ruler, which has significant effects on political traditions such as succession traditions and power relations between the king, the nobility, the people and the bureaucracy. It seems that in the Sasanian political-legal structure, it is impossible to deal with power and political-legal structures such as that of ruler. At the same time, the dual nature of the bureaucratic empires as both traditional and modern system and a dynamic point of view (as opposed to a static one) can well justify the inconsistencies in the Sasanian government and the inconsistent historical evidence.ساختار اجتماعی ـ سیاسی دوران ساسانی مورد پژوهشهای بسیاری قرار گرفته است. بیشتر آنها این جامعه را بهعنوان نمونهای از جوامع فئودالی یا استبدادی شرقی توصیف کردهاند؛ اما شواهد تاریخی با این دو نظریه بهطور کامل همخوانی ندارند. به نظر میرسد که وجود اشرافیت قدرتمند در کنار دولت مقتدری که به دنبال تمرکز بیشتر قدرت است، این جامعه را نمونه برجستهای از امپراتوریهای بوروکراتیک موردنظر آیزناشتادت میکند. در این صورت، میتوان از برخی مفاهیم مرتبط با حقوق عمومی سخن گفت که در دو گونه پیشین امکان شکلگیری آنها وجود ندارد. نضج هویتهای ملی اولیه و در نتیجه استقلال شخصیت حقوقی دولت از شخصیت حقیقی فرمانروا که آثار قابل توجهی بر سنتهای سیاسی مانند سنت جانشینی و روابط قدرت میان شاه، اشراف، مردم و بوروکراسی دارد، ازجمله این موارد هستند. به نظر میرسد در ساختار سیاسی ـ حقوقی ساسانی، امکان برخورد با قدرت همچون دارایی شخصی فرمانروا منتفی است. درعین حال ماهیت دوگانه امپراتوریهای بوروکراتیک به مثابه نظامی نه سنتی و نه مدرن و هم سنتی و هم مدرن و داشتن نگاهی پویا (در برابر نگاهی ایستا) بهخوبی میتواند ناسازگاریهای موجود در دولت ساسانی و شواهد تاریخی متناقض را توجیه کند.https://tssq.atu.ac.ir/article_11535_d890db6d007667910903ca7191feb7ff.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280652020200320The Dialectical Dilemma of the Iranian Intellectual: Statism or Anti-statismنهادهای ایدئولوژیک و استمرار حکومت پهلوی دوم 1320 تا 135717121911534FAمرتضیمنشادیدانشیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانبهروزاسمعیل زادگاندانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد، ایرانJournal Article20180311In this article, after the Constitution, Iranian intellectuals on the basis of which institution or field should be considered for the cause of modernization, civilization, development, or other related concepts are divided into two groups. The first group considers the state the cause for development and the second group that seeks the agent outside the domain of state. The question is which of the two theories have been more successful in their claims according to their historical results. The claim and hypothesis of this study is that the theories of the second group, in the search for ways of direct development of the state, eventually hinder reform, engage in direct conflict with the state, and lead the process of society's transformation to a revolution or a repressive state. To justify this claim, this article will look at the history of Iranian intellectual development theories after the Constitution. The research method in this paper is "Inference based on the best explanation ", abbreviated as IBE. It seems that in the first two constitutional and Pahlavi periods, statism and in the second Pahlavi and Islamic Republic era anti-statism were dominant. During the Second Pahlavi era and the Islamic Republic, two types of ideas were produced that were common to anti-statism and the main criticisms included: Theories of return to self and backwardness degeneration. Both are equally guilty of delaying the creation of a proper relationship between the state and the nation in the light of upholding up-to-date citizen rights and maintaining the sovereignty of the state. شدت و کیفیت اثربخشی قدرت ایدئولوژی،یکی از مؤلفههای قدرت نرم است که موردتوجه و تأکید هر نظام سیاسی است. موفقیت نظام سیاسی در گسترش ایدئولوژی خود در لایههای مختلف جامعه، تأثیر قابلتوجهی بر تداوم و ثبات آن نظام سیاسی دارد. پهلوی دوم که سلطنت را از ضعیفترین موقعیت سیاسی و اجتماعی آغاز کرد در دوران سلطنتش از طریق نهادهای متعدد فرهنگی، کوشید تا با گسترش ایدئولوژی ایران گرایی و کسب مشروعیت ایدئولوژیک، بحرانهای سیاسی و اجتماعی تهدیدکننده حکمرانی خود را به سود خویش مدیریت کند. مقاله حاضر در تلاش است با استفاده از روش تحلیل کیفی به این سؤال بپردازد که چگونه نهادهای ایدئولوژیک باعث استمرار حکومت پهلوی دوم شده بودند؟در این رابطه با بررسی ساختار داخلی و شرایط حاکم بر ایران آن دوره بر این امر تأکید شده است که نظام سیاسی پهلوی دوم باسیاست نهادسازی و تکیهبر قدرت نظمدهنده آنها، تلاش میکرد شرایط و امکانات لازم جهت تقویت پایه ایدئولوژی قدرت و متعاقب آن تداوم حکومت خود را فراهم نماید. فرضیه این پژوهش در قالب نهادگرایی انتخاب عقلانی آزمون شده است.https://tssq.atu.ac.ir/article_11534_b789a2de81466fc6f8acd165d3943474.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280652020200320The Nature of State in Schopenhauer's Political Thoughtچیستی دولت در اندیشه سیاسی شوپنهاور2212501157810.22054/tssq.2020.23495.326FAسمیهحمیدیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران0000-0002-9879-056xهاشمقادریدانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20170715Opinion on the concept of state has a deep root in the history of western political thought. Although there have been brief and marginal studies in this area in ancient Greece, we notice more attention to the concept of state and its coordinates since the Renaissance. Germany, during eighteenth century, is one of the most important arenas on this concept. As one of its thinkers and contemporary of Hegel, Schopenhauer has also paid attention to the issue of state during his discussions. The problem of the present study is the nature of state in Schopenhauer's political thought. The hypothesis of the present paper is that Schopenhauer's theory of state as opposed to Hegelian thought, rejects the totalitarian and the Hegelian ideal state on one hand, and, based on the rule of the concept of evil and how he views metaphysics in its philosophical apparatus on the other hand, takes on a minimalist and protective nature.نظرورزی در خصوص مفهوم دولت، پیشینه عمیقی در تاریخ اندیشه سیاسی مغرب زمین دارد. هرچند در این زمینه در یونان باستان مطالعات مختصر و حاشیهای صورت گرفت اما پس از رنسانس شاهد توجه بیشتر به مفهوم دولت و مختصات آن هستیم. آلمان قرن هجدهم یکی از مهمترین عرصههای اندیشهورزی پیرامون این مفهوم است. شوپنهاور به عنوان یکی از متفکرین آن و معاصر هگل، در خلال مباحث خود به مسأله دولت نیز توجه نموده است. مساله این پژوهش، چیستی دولت در اندیشه سیاسی شوپنهاور است. فرضیه این نوشتار آن است که نظریه دولت شوپنهاور در مقام مخالف سرسخت اندیشه هگل، از یک سو در رد دولت کلگرا و آرمانی هگلی و از سوی دیگر مبتنی بر حاکمیت مفهوم شر و نحوه نگرش به متافیزیک در دستگاه فلسفیاش، سرشتی حداقلی و وجهی محافظ به خود میگیرد.https://tssq.atu.ac.ir/article_11578_6ad899bd84cdd601d208c01addcd3a5e.pdf