TY - JOUR ID - 15734 TI - فرآیند و پیامدهای تصویب و اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش JO - دولت پژوهی JA - TSSQ LA - fa SN - 2476-2806 AU - پناهی, محمدحسین AU - جمالی, فرشاد AD - استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 9 IS - 33 SP - 137 EP - 164 KW - سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش KW - نظام جمهوری اسلامی ایران KW - فرایند تصویب و اجرای برنامه‌ها KW - جامعه شبکه‌ای DO - 10.22054/tssq.2023.62851.1148 N2 - یکی از پردامنه‌ترین مناقشه‌های سالیان اخیر بین حوزه آموزش‌وپرورش و دولت در نظام جمهوری اسلامی  ایران تهیه، تصویب و اجرایی شدن  سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش است.  این مهم به‌عنوان سندی بالادستی برای تغییر و تحول در نظام تعلیم و تربیت توسط بالاترین مقامات اجرایی دولت تهیه و تصویب‌شده است. هدف این تحقیق بررسی فرایند تصویب و اجرای سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش با اتخاذ رویکرد انتقادی دولت در جامعه «جوئل میگدال» بوده است. رویکرد مذکور ضمن ارائه شواهدی تجربی و انجام تحقیقاتی میدانی، به فرآیند اتخاذ تصمیمات دولتی و اجرای آن‌ها با دیدگاه دیگری به‌جز دیدگاه حاکم وبری می‌پردازد. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش مصاحبه نیمه ساخت‌یافته در جهت جمع‌آوری داده‌ها همچنین با استفاده از فن تحلیل مضمون جهت تحلیل مصاحبه‌ها انجام‌گرفته است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، همان‌طور که نظریه میگدال پیش‌بینی می‌کند، دولت جمهوری اسلامی ایران یک تشکیلات یکپارچه‌ای که به‌راحتی بتواند قوانین مصوب خود را اجرایی کند، نیست، بلکه هم در درون (ترجیحات سلیقه‌ای مقامات اجرایی، ناهماهنگی بین دستگاهی و...) و بیرون آن متأثر از ساختار جامعه شبکه‌ای (نفوذ گروه‌ها و جریان‌های سیاسی اجتماعی و...) رقابت‌ها و اختلاف‌نظرهای زیادی وجود دارد که این امر مانع از اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و اسناد و قوانین مشابه می‌گردد. UR - https://tssq.atu.ac.ir/article_15734.html L1 - https://tssq.atu.ac.ir/article_15734_ed23c6dddf93f5ffc1224577fdbc2af9.pdf ER -