ORIGINAL_ARTICLE
کنشگری قانونی و صلحآمیز در نافرمانی مدنی: «نافرمانی مدنی» در نظریۀ عدالت جان رالز
نافرمانی مدنی در نظریۀعدالت جانرالز، کنش اعتراضآمیز شهروندان نسبت به برخی از قانونها و سیاستگذاریهای ناعادلانه در حکومتهای دموکراتیک با هدف اصلاح و یا تغییرآن، برپایۀ قانون اساسی از راههای خردمندانه و صلحآمیز است. رالز نافرمانی مدنی را بر بنیانهای فلسفی- اخلاقی استوار میسازد و ضمن توجیه آن برمبنایدواصل عدالت، نقش این کنش مدنی عاری از خشونت را مورد بحث قرار میدهد. او نافرمانی مدنی را بهعنوان کنشی قانونی و اخلاقی موجه میداند، زیرا این اقدام دربرابر بیعدالتی، ناکارآمدی اقدامات قانونی دیگر و با پذیرش برخی محدودیتهای ناگزیر، بهعمل درمیآید. این کنش برمدار گسترش آزادیها، عقلانیت، واقعگرایی و اجماع همپوشان شکل میگیرد. بدینسان، نافرمانی مدنی حرکتی دموکراتیک با هدف اصلاح پارهای از قانونها و ساختارها است و نمیتواند کنشی ستیزهجویانه باشد. این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل مفهومی و ارزیابی انتقادی براساس فلسفۀ تحلیلی، بهتبیین و نقد موضوع نافرمانی مدنی در فلسفۀ سیاسی رالز میپردازد. برآیند این پژوهش آناست که اندیشههای رالز درمقام تعریف و تبیین اصول و ارکان فلسفی ـ اخلاقی و نیز ترسیم دقیق مرزهای نافرمانی مدنی از کنشگریهای ستیزهجویانه، دارای سازگاری منطقی و استحکام نظری است. در برابر، رهنمودهای عینی و عملمحور او دراینباره، در مواردی با ابهامها و کاستیهایی همراه است. رالز در ارائۀ این رهنمودها از روشی یگانه پیروی نمیکند.
https://tssq.atu.ac.ir/article_11642_3b3b5ac34b660ce98713f8ebf6bd32b0.pdf
2019-09-22
1
37
10.22054/tssq.2020.39334.638
اجماع همپوشان
اخلاق
صلح
عدالت
قانون
سید علی
محمودی
mahmoudi3000@gmail.com
1
دانشیار گروه روابط بین الملل و مطالعات جهان، دانشکده روابط بین الملل وزارت امورخارجه
LEAD_AUTHOR
الف) فارسی ثورو، هنری دیوید، (1378)، نافرمانی مدنی، ترجمۀ غلامعلی کشانی، بی نا.
1
رالز، جان، (1383)، عدالت به مثابۀ انصاف، ترجمۀ عرفان ثابتی، تهران: ققنوس.
2
کینگ، مری، (1394)، مهاتما گاندی و مارتین لوترکینگ، قدرت مبارزۀ عاری از خشونت، ترجمۀ شهرام تبریزی، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
3
گاندی، مهاتما، (1356)، همۀ مردم برادرند، ترجمۀ محمود تفضلی، چاپ پنجم، تهران: امیرکبیر.
4
لیپست، سیمور مارتین، (1383)، رودنِی بارکر، «نافرمانی مدنی»، ترجمۀ محبوبۀ مهاجر، دایره المعارف دموکراسی، جلد سوم، تهران: کتابخانۀ تخصصی وزارت امور خارجه.
5
محمودی، سید علی، (1395)،فلسفۀ سیاسی کانت، اندیشۀ سیاسی در گسترۀ فلسفۀ نظری و فلسفۀ اخلاق، چاپ سوم، تهران: نشر نگاه معاصر.
6
محمودی، سید علی، (1393)، درخششهای دموکراسی، تأملاتی در اخلاق سیاسی، دین و دموکراسی، تهران: موسسۀ فرهنگی اندیشۀ معاصر.
7
محمودی، سید علی، (1376)، عدالت و آزادی، گفتارهایی درباب فلسفۀ سیاست، تهران: اندیشۀ معاصر.
8
محمودی، سید علی، (1383)، «جان رالز و نوزایی فلسفۀ سیاسی»، فصلنامۀ جامعه و اقتصاد، سال اول، بهار، شمارۀ2.
9
محمودی، سید علی، (1396)، «فلسفۀ همآوایی آزادی و عدالت در نظریۀ عدالت جان رالز»، پژوهشنامۀ علوم سیاسی، سال دوازدهم، شماره2.
10
مک کالوم، جرالد سی، (1383)، فلسفه سیاسی، ترجمۀ بهروز جندقی، قم: کتاب طه. ب) انگلیسی
11
Bullock, Alan and Oliver Stallybrass, (1986), The Fontana Dictionary of Modern Thought, Glasgow, Fontana- Collins.
12
Dworkin, Ronald, (1986), A Matter of Principle, Oxford: Clarendon.
13
Horton, John, (1986), “Political Philosophy and Politics”, Adrian Leftwich (ed.), What is Politics?, The Activity and its Study, Oxford: Basil Blackwell.
14
Kant, Immanuel, (1991), “On the Common Saying: ‘This May be True in Theory, but it does not Apply in Practice’”, trans. H.B. Nisbet, Kant; Political Writings, ed. H.B. Reiss, Cambridge: Cambridge University Press.
15
Raphael, D.D, (1983), Problems of Political Philosophy, Revised Edition, London: MacMillan.
16
Rawls, John, (1986),A Theory of Justice, Oxford: Oxford University Press.
17
Robertson, David, (1987), The Penguin Dictionary of Politics, England, Penguin Reference.
18
Nagel, Thomas, (1985), “Rawls on Justice”, Norman Daniels (ed.), Reading Rawls, Critical Studies of A Theory of Justice, Oxford: Basil Blackwell.
19
Merriam-Webster’s Collegiate Dictionary,(1996), Tenth Edition, Merriam-Webster, Incorporated, Springfield, Massachusetts, U.S.A.
20
Sandel, Michael, (1987), Liberalism and the Limits of Justice, Cambridge: Cambridge University Press.
21
ORIGINAL_ARTICLE
ویژگی های ساختاری دولت در ایران بعد از انقلاب اسلامی
مسئلهای که از دیرباز توجه برخی از اندیشمندان سیاسی را به خود جلب کرده است، ویژگیهای دولت در ایران میباشد؛ به همین خاطر نظریات مختلفی از جمله پاتریمونیال، نئوپاتریمونیال، سلطانیسم، مطلقه، رانتیر، شبهمدرنیته، استبداد شرقی و غیره بهمنظور بررسی ویژگیها و خصوصیات دولتهای معاصر در ایران ارائه شده است. غالب نظریاتی که در خصوص ویژگیهای دولت در ایران معاصر مطرح گردیدهاند، عمدتاً کلاننگر، نظری و کیفی (غیرکمی) بوده و هر یک از دریچه یا زاویه خاصی به ویژگیهای دولت در ایران معاصر پرداختهاند. این نوشتار برخلاف نظریات و آثار دیگر که عمدتاً کلی و مبتنی بر سطوح تحلیل نظری بوده، بر آن است تا با طرح این سؤال که ویژگیهای ساختاری دولت بعد از انقلاب اسلامی (از اوایل دهه 1390) چه بوده است، پژوهش را آغاز کند. در این راستا، این تحقیق با پیشکشیدن مطالعه موردی در خصوص رابطه بین رشد طبقه متوسط جدید و روند توسعه مردمسالاری در ایران بعد از انقلاب اسلامی، از یکسو و نقش دولت در اثرگذاری بر این رابطه از سوی دیگر، سعی در پاسخ دادن به این سؤال بوده است. روند و یافتههای تحقیق که عمدتاً بهصورت اکتشافی و با روش تحلیل ساختاری انجامگرفته نشان میدهد که دولت در ایران بعد از انقلاب اسلامی دارای دو ویژگی رانتیر و ایدئولوژیک بوده است.
https://tssq.atu.ac.ir/article_11643_450db3cd20b35eb17fe6addf9bbc481d.pdf
2019-09-22
39
96
10.22054/tssq.2020.39165.634
طبقه متوسط جدید
فرازوفرود توسعه مردمسالاری
ساختار دولت
رانتیر
ایدئولوژیک
حیدر
شهریاری
he.shahriari@gmail.com
1
استادیار علوم سیاسی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
الف( فارسی
1
انصاری، ابراهیم، (1388)، نظریههای قشربندی اجتماعی و ساختار تاریخی آن در ایران، اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
2
خانمحمدی، یوسف، (1392)، فرهنگ سیاسی و رفتار انتخاباتی، چاپ اول، تهران: انتشارات خرسندی.
3
دارابی، علی، (1388)، رفتار انتخاباتی در ایران، الگوها و نظریهها، چاپ پنجم، تهران: انتشارات سروش.
4
دارابی، علی، (1391)، جریانشناسی سیاسی در ایران، چاپ یازدهم، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
5
ربیعی، علی، (1380)، جامعهشناسی تحولات ارزشی، تهران: انتشارات فرهنگ و اندیشه.
6
ریتزر، جورج، (1388)،نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، چاپ چهاردهم، تهران: انتشارات گلرنگ یکتا.
7
سازمان مدیریت و برنامهریزی و مرکز آمار ایران، (1383)، نتایج آمارگیری از سازمانهای غیردولتی (NGO)، تهران: دفتر انتشارات و اطلاعرسانی.
8
کشاورز، بهمن، (1390)، «جایگاه و نقش نیروها و طبقات اجتماعی در ایران»، فصلنامه سیاست، دوره 41، شماره 3.
9
گرب، ادوارد، (1379)،نابرابریهای اجتماعی، ترجمه محمد سیاهپوش و احمدرضا غروی، تهران: انتشارات آگاه
10
مرکز آمار ایران، (سالهای 1365 تا 1392)، سالنامه آماری مرکز آمار ایران، تهران: مرکز آمار ایران.
11
موثقی، سید احمد، (1385)، «اقتصاد سیاسی ایران در دوره جمهوری اسلامی ایران»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 71، بهار.
12
مطبوعات
13
دوماهنامه پیام هاجر، بهمن و اسفند 1376.
14
دوهفتهنامه عصر ما، 31، 6/10/74 و 16/12/75.
15
روزنامه ابرار، 13/9/75.
16
روزنامه اعتماد ملی، 2/5/85.
17
روزنامه ایران، 29/5/84.
18
روزنامه بهار، 24/2/79.
19
روزنامه رسالت، 11، 10، 19/4/74 و 6/2/79.
20
روزنامه مردمسالاری در تواریخ 9/4/81، 3/3/82 و 16/4/81.
21
روزنامه همشهری، 16/12/75 و 16/2/76.
22
ماهنامه ایران فردا، اردیبهشت 1376.
23
ماهنامه گزارش، تیرماه 1377.
24
ماهنامه یالثاراتالحسین، 27/12/74، 30/1/76، 15/9/75، 11/11/74 و بهمنماه 1378.
25
ویژهنامه جامعه روحانیت مبارز، تهران، 24/1/75.
26
هفتهنامه بهمن، شماره 8، 5/12/74.
27
هفتهنامه شما، شماره 7، 21/1/76.
28
هفتهنامه صبح، شماره 42، 10/11، 74. ب( انگلیسی
29
Poulantzas, Nicos, (1975), Classes in Contemporary Capitalism, Translated by David Fernbach, London: LNB.
30
Dahl, Robert, (1998), On Democracy, New Heaven: Yale University Press.
31
ج) سایتهای اینترنتی
32
http://iranianpath.com/Article/.
33
www.farhang.gov.ir.
34
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (1398)، بخش آمارهای اقتصادی (https://www.cbi.ir/simplelist/1589.aspx).
35
سایت روزنامه دنیای اقتصاد، 1398 (https://donya-e-eqtesad.com/: بخش-نفت-پتروشیمی-35/789021-کارنامه-نفت-در-دولت-گذشته)
36
مرکز آمار ایران
37
(https://amar.sci.org.ir/Detail.aspx?Ln=F&no=250266&S=TP)
38
ORIGINAL_ARTICLE
نسبت سنجی مناسبات قدرت، دولت و جامعه در ایرانِ پیشامدرن
مقالهی حاضر با بهرهگیری از روش جامعه شناسی تاریخی و جامعه شناسی معرفت تلاش میکند به روابط قدرت میان جامعه و دولت در ایران پیش از ظهور دولت پهلوی بپردازد. سروران اجتماعی قدرتمند نظیر خاندان سلطنتی و منسوبین آنها، روحانیون، بزرگ مالکان زمیندار، تجار و بازاریان و در نهایت رؤسای ایلات و خوانین محلی که از توان کنترل و تنظیم بسیار بالایی در جامعه برخوردار بودند، جامعه ایران را تارمانند ساخته بودند. قدرت سران جامعه موجب میشد تا دولت نتواند خواستهای اصلاحی و سیاستهای خود را به دلخواه انجام دهد. کشمکش دائمی میان دولت و جامعه سبب اتخاذ شیوههایی برای رسیدن به «سازش» از سوی حکومت میشد. «تشویق نزاع» در جامعه شبکهای راهکار دیگر دولت برای غلبه بر این ناتوانی بوده است. این نوشتار بر اساس الگوی نظری میگدال، به تحلیل ساختار جامعهی ایرانی و قدرت دولت پیشامدرن از دوران صفویه تا ابتدای عصر مشروطه میپردازد و در پی پاسخی برای این پرسش است: «مناسبات قدرت میان دولت و جامعه در ایران پیشامدرن از چه الگویی پیروی میکرد؟» هدف از این پژوهش بررسی جامعهشناختی روابط قدرت حکومتها با نیروهای اجتماعی از منظری تاریخی است تا از این طریق بتوان به فهم چرایی مسألهی ضعف قدرت سیاسی دولت مدرن در ایران نایل آمد. در این نوشتار نتایج حاصله از نوعی تقابل و ستیز در روابط حکومتها و نیروهای اجتماعی حکایت داشت که در آن حکومت مستهلک و فرسوده شده و جامعه شبکهای در تلاش برای حفظ بقاء خود از شر دولت و رقیبان اجتماعی به سر میبرد.
https://tssq.atu.ac.ir/article_11659_6ea11d373e8b8c542425ff680cea0836.pdf
2019-09-22
97
129
10.22054/tssq.2020.12243.104
ایران
قاجار
دولت ضعیف
جامعه تارنما
آرمان
مهدی
عباسی شاهکوه
abbasi.mahdi@ymail.com
1
دکتری علوم سیاسی دانشگاه شاهرود
LEAD_AUTHOR
الف) فارسی
1
احمدی، حمید، (1389)، قومیت و قومگرایی در ایران؛ افسانه و واقعیت، تهران: نشر نی.
2
ار.جی.هامبلی، گاوین، (1389)، ایران در دوره فتحعلیشاه و محمدشاه، تاریخ ایران کمبریج، جلد هفتم، قسمت دوم، قاجاریه، ترجمه تیمور قادری، تهران: مهتاب.
3
ار.جی.هامبلی، گاوین، (1389)، شهر سنتی ـ ایرانی در دوره قاجار، تاریخ ایران کمبریج، جلد هفتم، قسمت دوم قاجاریه، ترجمه تیمور قادری، تهران: مهتاب.
4
اسکاچپول، تدا، (1382)، «دولت رانتیر و اسلام شیعی در انقلاب ایران»، ترجمه محمدتقی دلفروز، فصلنامه مطالعات راهبردی، سال ششم، شماره 19.
5
اشرف، احمد و علی بنوعزیزی، (1388)، طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران، ترجمه سهیلا ترابی فارسانی، تهران: انتشارات نیلوفر.
6
اصیل، حجتالله، (1393)، آرمانشهر در اندیشه ایرانی، تهران: نشر نی.
7
امانت، عباس، (1385)، قبله عالم: ناصرالدین شاه قاجار و پادشاهی ایران، ترجمه حسن کامشاد، تهران: نشر کارنامه.
8
انصاری، مرتضی، (1389)، ترجمه و شرح مکاسب، جلد هشتم، ترجمه محسن غرویان، قم: انتشارات دارالفکر.
9
ایزدهی، سیدسجاد، (1386)، نظام سیاسی و دولت مطلوب در اندیشه سیاسی ملا احمد نراقی و محمد حسن نجفی (صاحب جواهر)، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
10
آبراهامیان، یرواند، (1386)، ایران بین دو انقلاب از مشروطه تا انقلاب اسلامی، ترجمه کاظم فیروزمند، حسن شمسآوری، محسن مدیرشانهچی، تهران: نشر مرکز.
11
آبراهامیان، یرواند، (1376)، مقالاتی در جامعهشناسی سیاسی ایران، ترجمه سهیلا ترابی فارسانی، تهران: شیرازه.
12
آبوت، کیث ادوارد، (1396)، شهرها و تجارت ایران در دوره قاجار: گزارش کنسول ابوت از اقتصاد و جامعه ایران 1866ـ1847م، ترجمه سیدعبدالحسین رئیسالسادات، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
13
بهبهانی، ابوطالب، (1389)، منهاجالعلی: رسالهای در باب حکومت قانون، به کوشش حوریه سعیدی، تهران: مرکز نشر پژوهشی میراث مکتوب.
14
تاپر، ریچارد، (1389)، قبایل در قرون هیجدهم و نوزدهم، تاریخ ایران کمبریج، جلد هفتم، قسمت دوم، قاجاریه، ترجمه تیمور قادری، تهران: مهتاب.
15
تبریزی، محمدحسین بن علیاکبر، (1390)، کشفالمراد منالمشروطه و الاستبداد، در: رسایل مشروطیت: مشروطه به روایت موافقان و مخالفان، غلامحسین زرگرینژاد، تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
16
ترنر، برایان، (1390)، ماکس وبر و اسلام، ترجمه سعید وصالی، تهران: نشر مرکز.
17
خلیلیخو، محمدرضا، (1373)، توسعه و نوسازی ایران در دوره رضاشاه، تهران: مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد شهید بهشتی.
18
دوگوبینیو، ژوزف آرتور، (1383)، سه سال در آسیا، ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران: نشر قطره.
19
دولتآبادی، یحیی، (1387)، حیات یحیی، (جلد اول، دوم، سوم و پنجم)، تهران: انتشارات فردوس.
20
زرینکوب، عبدالحسین، (1390)، روزگاران؛ تاریخ ایران از آغاز تا سقوط سلطنت پهلوی، تهران: انتشارات سخن.
21
سمیعی اصفهانی، علیرضا، (1387)، «جامعه قدرتمند، دولت ضعیف: تبیین جامعهشناختی مناسبات دولت ـ جامعه در ایران عصر قاجار»، فصلنامه سیاست، دوره 38، شماره 3.
22
سینایی، وحید، (1384)، دولت مطلقه، نظامیان و سیاست در ایران (1357-1299)، تهران: نشر کویر.
23
سیوری، راجر، (1372)، ایران عصر صفوی، ترجمه کامبیز عزیزی، تهران: نشر مرکز.
24
طوسی، خواجه نصیر، (1370)، اخلاق ناصری، قم: انتشارات علمیه اسلامی.
25
علیزاده، حسن، (1386)، فرهنگ خاص علوم سیاسی، تهران: انتشارات روزنه.
26
عنصرالمعالی کیکاوس بن اسکندربن قابوس بن وشمگیر بن زیار، (1312)، قابوسنامه، به کوشش سعید نفیسی، طهران: مطبعه مجلس.
27
عیسوی، چالرز، (1369)، تاریخ اقتصادی ایران (1332-1215 ه ق)، ترجمه یعقوب آژند، تهران: نشر گستره.
28
غفاری، مسعود و شهروز شریعتی، (1387)، «بنیانهای آرمانخواهی در فرهنگ سیاسی ایرانیان»، راهبرد فرهنگ، شماره 3.
29
فوران، جان، (1389)، مقاومت شکننده؛ تاریخ تحولات اجتماعی ایران از صفویه تا سالهای پس از انقلاب اسلامی، ترجمه احمد تدین، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
30
قاضی طباطبائی، حسن، (1347)، «ارشادنامه میرزای قمی»، نشریه دانشکده ادبیات تبریز، سال بیستم، شماره 3.
31
کدیور، محسن، (1387)، نظریههای دولت در فقه شیعه، تهران: نشر کویر.
32
کریستنسن، آرتور، (1385)، ایران در زمان ساسانیان، ترجمه رشید یاسمی، تهران: صدای معاصر.
33
کدی، نیکی.آر، (1387)، ایران دوران قاجار و برآمدن رضاخان (1304-1175)، ترجمه مهدی حقیقتخواه، تهران: انتشارات ققنوس.
34
کدی، نیکی، (1389)، ایران در زمان واپسین شاهان قاجار1922-1848، تاریخ ایران کمبریج، جلد هفتم، قسمت دوم قاجاریه، ترجمه تیمور قادری، تهران: مهتاب.
35
کسروی، احمد، (1387)، تاریخ مشروطه ایران، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.
36
الگار، حامد، (1388)، نیروهای مذهبی در ایران قرن بیستم، تاریخ ایران کمبریج، جلد هفتم، قسمت سوم، دوره پهلوی، تهران: انتشارات مهتاب.
37
لمبتن، ا.ک.س، (1369)، مالک و زارع در ایران، ترجمه منوچهر امیری، تهران: مرکز انتشارات علمی و فرهنگی.
38
لمبتون، ا.ک.س، (1389)، زمین و زمینداری و درآمد دولت در قرن نوزدهم، تاریخ ایران کمبریج، جلد هفتم، قسمت دوم، قاجاریه، ترجمه تیمور قادری، تهران: مهتاب.
39
مارتین، ونسا، (1390)، عهد قاجار: مذاکره، اعتراض و دولت در ایران قرن سیزدهم، ترجمه حسن زنگنه، تهران: نشر ماهی.
40
مانهایم، کارل، (1380)، ایدئولوژی و یوتوپیا، ترجمه فریبرز مجیدی، تهران: انتشارات سمت.
41
مدنی، سیدجلالالدین، (1378)، تاریخ سیاسی معاصر ایران، جلد اول، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
42
مستوفی، عبدالله، (1384)، شرح زندگانی من؛ تاریخ اجتماعی و اداری دوره قاجاریه (از کابینهی قرارداد وثوقالدوله تا آخر مجلس مؤسسان)، جلد دوم و سوم، تهران: انتشارات زوار.
43
ملکم، سر جان، (1362)، تاریخ ایران، ترجمه میرزا اسماعیل حیرت، تهران: انتشارات فرهنگسرا یساولی.
44
میگدال، جوئل، (1395)، دولت در جامعه (چگونه دولتها و جوامع یکدیگر را متحول ساخته و شکل میدهند؟)، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر.
45
ناظرزاده کرمانی، فرناز، (1376)، اصول و مبادی: فلسفه سیاسی فارابی «شرح نظریه مدینه فاضله با تطبیق بر آراء افلاطون و ارسطو»، تهران: انتشارات دانشگاه الزهراء.
46
نجفزاده، مهدی، (1387)، «بازخوانی رابطه قدرت در ایران: دولت ضعیف و جامعه قوی»، فصلنامه سیاسی اجتماعی رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، شماره3.
47
نجفی اصفهانی، نورالله، (1390)، مکالمات حاجی مقیم و مسافر در: رسایل مشروطیت: مشروطه به روایت موافقان و مخالفان، غلامحسین زرگرینژاد، تهران: انتشارات مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
48
النجفی المرندی، ابوالحسن، (1303ق)، دلائل براهین الفرقان فی بطلان نواسخ محکات القرآن، تهران: بینا.
49
نراقی، ملااحمد، (1387)، معراجالسعاده، تهران: انتشارات ولی عصر (عج).
50
نظامی گنجوی، (1385)، کلیات خمسه/ هفت پیکر، تهران: نشر طلوع.
51
نفیسی، سعید، (1388)، زندگی، آثار و افکار حکیم ایرانی ابن سینا، تهران: کتاب پارسه.
52
نوائی، عبدالحسین، (1369)، ایران و جهان؛ از قاجاریه تا پایان عهد ناصری، تهران: مؤسسه نشر هما.
53
نهجالبلاغه، نامه53، عهدنامه مالک اشتر.
54
هانتینگتون، سموئل، (1386)، سامان سیاسی در جوامع دستخوش دگرگونی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر علم.
55
همایون کاتوزیان، محمد علی، (1389)، تضاد دولت و ملت؛ نظریه تاریخ و سیاست در ایران، ترجمه علیرضا طیب، تهران: نشر نی. ب) انگلیسی
56
Ashraf, Ahmad,(1988), “Bazaar-Mosque Alliance: The Social Basis of Revolts and Revolutions”, International Journal of Politics, Culture & Society, Vol. 1 Issue 4.
57
Atabaki, Touraj, (2007), The State and the Subaltern, Modernization, Society and State in Turkey and Iran, London and New York, I.B. Tauris Publishers (in Association with The International Institute of Social History).
58
Carr, Edward Hallett, (1995), The Twenty Year’s Crisis, 1919-39: An Introduction to the Study of International Relation, London: Macmillan.
59
D Mclellan, (1986), Ideology, Miltton Keynes: Open University.
60
Matthee, Rudi, (2000), “Merchants in Safavid Iran: Participants and Perceptions”, Journal of Early Modern History, Vol. 4 Issue 3/4.
61
Migdal, Joel, s, (1988),Strong Societies and Weak States; State- society Relationship and State Capabilities in the Third Worlds: Princton University Press.
62
Weber, Max, (2011), Methodology of Social Sciences, Translated and Edited by Edward Shils, Henry A. Finch, New Jersey: Transaction Publishers.
63
ORIGINAL_ARTICLE
سیاستگذاری عمومی متاخر؛ گذار از «حکومت محوری» به «حکمرانی»
ویژگی سیاست عمومی در هیبت کلاسیک، اراده معطوف به قدرت از سوی حکومتی بود که به طور اقتدارآمیز و متمرکز، سیاستهایش را تدوین و در جامعه تحت امر خود اجرا میکرد. با افزایش مشکلات و چالشهای نوظهور که به گونهای پیچیده و ریزوموار بر بروز مشکلات دیگر تاثیر میگذارند، پیچیدگی اقدامات دولت و نتایج منبعث از آن، دوچندان شد که دولتها وادار به تغییراتی در ماهیت سیاستگذاری عمومی خود گردیدند. این تغییر پارادایمی که در راستای افزایش قابلیت و ارتقای عمل دولت در طراحی و اجرای سیاستها است، متضمن رویکردی غیرمتمرکز و شبکهای به جای تمرکزگرایی و حکومتمحوری میباشد؛ رویکردی که جهت حل مسائل عمومی، به جای «نهاد» و «برنامه»، بر مجموعه وسیعی از «ابزارها»ی سیاستی یا فناوریهای اقدام عمومی، متمرکز است. تجارب اخیر نیز، بیشتر متمایل به موضوع «سبدهای سیاستی» یا آرایش و تنظیم ابزارها در «آمیختههای سیاستی» هستند که محتوای جعبه ابزاری را شکل میدهند که حکومتها میتوانند از آن، دست به انتخاب و ساخت سیاستهای عمومی بزنند. این مقاله با اتخاذ رویکردی معرفتشناسانه، روایتگر ابعاد این تغییر پاردایمی در جهت شناسایی روشهای جدید سیاستگذاری عمومی است؛ تلاشی برای فهم و استنباط منطق متاخر دانش سیاستگذاری عمومی مبتنی بر بازآفرینی نقش دولت که ظهور اشکال جدیدی از حکمرانی شبکهای، چندسطحی و چندذینفعی را درپی داشته است.
https://tssq.atu.ac.ir/article_11660_6d030699b245c6891bb0411e8593e0e6.pdf
2019-08-23
131
170
10.22054/tssq.2019.32329.499
سیاستگذاری عمومی
پارادایم حکمرانی
ابزارهای سیاستگذاری
آمیختههای سیاستی
ولی اله
وحدانی نیا
vvnia@yahoo.com
1
دکترای سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
مسعود
درودی
darroudi@css.ir
2
دکترای سیاستگذاری عمومی دانشگاه تهران
AUTHOR
الف) فارسی
1
دانایی فرد، حسن، (1392)، «علم پیچیدگی و خط مشیگذاری عمومی: آیا رهنمودهایی برای اندیشمندان و اندیشهورزان خط مشی عمومی دارد؟»، فصلنامه روششناسی علوم انسانی، سال 19، شماره 76.
2
دلوز، ژیل، (1395)، تجربهگرایی و سوبژکتیویته، ترجمه عادل مشایخی، چاپ سوم، تهران: نشر نی.
3
دیو، ریدار، (1396)، دلوز، ترجمه فریبرز مجیدی، چاپ اول، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
4
رودز، آر.ای. دبلیو، (۱۳۹۳)، تحلیل شبکه سیاستی،دانشنامه سیاستگذاری عمومی، مترجم: محمد صفار، تهران، نشر میزان.
5
لاوز، دیوید و هاجر، مارتن، (۱۳۹۳)، سیاستگذاری در عمل، دانشنامه سیاستگذاری عمومی، مترجم: محمد صفار، تهران: نشر میزان.
6
ملک محمدی، حمیدرضا و کمالی، یحیی، (۱۳۹۴)، «بررسی مفاهیم پارادایم، مرجعیت و ائتلاف حامی در تحلیل سیاستگذاری عمومی»، فصلنامه سیاست، دوره ۴۶، بهار، شماره۱.
7
وبر، ماکس، (۱۳۹۰)، روششناسی علوم اجتماعی، حسن چاوشیان، تهران: مرکز.
8
هارت، مایکل، (1392)، ژیل دلوز: نوآموزی در فلسفه، ترجمه رضا نجف زاده، تهران: نشر نی. ب) انگلیسی
9
Agranoff, R, (2003), Leveraging Networks, Arlington, Va.: IBM Endowment for the Business of Government.
10
Anderson, J. E, (1975), Public Policymaking, New York: Praeger.
11
Anderson, C. W, (1971), Comparative Policy Analysis: The Design of Measures, Comparative Politics, Vol. 4, No. 1.
12
Atkinson, M. M., and Coleman, W. D, (1989), “Strong States and Weak States: Sectorial Policy Networks in Advanced Capitalist Economies”, British Journal of Political Science, No. 19.
13
Baily, k. d, (1994), Methods of Social Research, New York: The Free Press.
14
Bobrow, D. B. and Dryzek, J. S. (1987), Policy Analysis by Design (Pittsburgh, PA: University of Pittsburgh Press).
15
Bourgault, J. & Lapierre, R, (2000), Horizontality and Public Management: Final Report to the Canadian Centre for Management Development, The Leadership Network, The Federal Regional Council – Quebec and the École nationale d’administration publique. Retrieved from http://www.csps-efpc.gc.ca/ pbp/pub/pdfs/P96_e.pdf.
16
Boekholt, P., (2010), The Evolution of Innovation Paradigms and their Influence on Research, Technological Development and Innovation Policy Instruments, In: Smits, R., Kuhlmann, S., Shapira, P. (Eds.), The Theory and Practice of Innovation Policy—An International Research Handbook. Edward Elgar, Cheltenham.
17
Burris S, Drahos P & Shearing C, (2005), “Nodal Governance”, Australian Journal of Legal Philosophy, No. 30.
18
Carson, Marcus, Burns, Tom R. and Calvo, Dolores, (2009), Paradigms in Public Policy:Theory and Practice of Paradigm Shift in the EU, Peter Lang.
19
Carey, G, (2016), Grassroots to Government, Creating joined-up working in Australia, Melbourne: Melbourne University Press.
20
Carey, G., & Crammond, B. (2015), “What Works in Joined-up Government? An Evidence Synthesis”, International Journal of Public Administration, Vol. 38, No. 13–14.
21
Colebatch H, (2002), “Government and Governmentality: Using Multiple Approaches to the Analysis of Government”, Australian Journal of Political Science, Vol. 37, No. 3.
22
Commission on Global Governance, (1995), Our Global Neighborhood: The Report, Oxford University Press.
23
Considine, M., (2001), Enterprising States: The Public Management of Welfare-to-Work (New York: Cambridge University Press).
24
de Heide, M.J.L., (2011), R & D, Innovation and the Policy Mix, PhD Thesis, Tinbergen Institute, Erasmus Universiteit Rotterdam.
25
de Leeuw, Evelyne, Simos, Jean, (2017), Healthy Cities; The Theory, Policy, and Practice of Value-Based Urban Planning, Published: 22 nd January 2017.
26
Dunn, W. N, (2008), Public Policy Analysis: An Introduction, Pearson Prentice Hall.
27
Kern, F., Howlett, M., (2009), “Implementing Transition Management as Policy Reforms: A case Study of the Dutch Energy Sector”, Policy Sci, No. 42.
28
Kickbusch I, Gleicher D, (2012), “Governance for Health in the 21st Century: A study Conducted for the WHO Regional Office for Europe, Copenhagen”, WHO Regional Office for Europe http://www.euro.who.int.
29
Kickbusch, I & Behrendt, T, (2013), Implementing a Health 2020 Vision: Governance for Health in the 21st Century, Making it Happen, Copenhagen, WHO Regional Office for Europe.
30
Hall, Peter A, (1993), Policy Paradigms, Social Learning, and the State: The Case of Economic Policymaking in Britain. Published by: Ph.D. Program in Political Science of the City University of New York Stable URL: http://www.jstor.org/stable/422246.
31
Hogan j, Howelett m, (2015), Policy Paradigms in Theory and Practice; Discourses, Ideas and Anomalies in Public Policy Dynamics, First published 2015 by PALGRAVE MACMILAN.
32
Gagnon, F., & Kouri, D, (2008), Terms relating to integrated governance. National Collaborating Centre for Healthy Public Policy. Institut national de santé publique du Québec (INSPQ), Québec.
33
Hood, C. (1986). The Tools of Government (Chatham, NJ: Chatham House Publishers).
34
Howlett, Michael and Mukherjee Ishani, (2017), Handbook of Policy Formulation, Published by Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA.
35
Howlett, M,et al. (2015). From tools to toolkits in policy design studies: the new design orientation towards policy formulation research. Policy & Politics. vol 43 .no 2 .pp 291-311
36
Howlett, M, (2014a), Policy Design: What, Who, How and Why?, in C Halpern, P Lascoumes, P Le Gales (eds) L’instrumentation et Ses Effets, Paris: Presses de Sciences Po.
37
Howlett, M, (2014b), From the ‘Old’ to the ‘New’ Policy Design: Beyond Globalization and Collaborative Governance, Policy Sciences, Special Issue on Policy Design, Forthcoming.
38
Howlett, M. (2012), The Lessons of Failure: Learning and Blame Avoidance in Public Policy-making, International Political Science Review 33, 5, 539–55
39
Howlett, Michael, (2010), Designing Public Policies: Principles and Instruments (Textbook by Michael P. Howlett) Originally published: December 2010.
40
Howlett, M., & Cashore, B, (2009), “The Dependent Variable Problem in the Study of Policy Change: Understanding Policy Change as a Methodological Problem”, Journal of Comparative Policy Analysis:Research and Practice, Vol. 11, Vol. 1.
41
Garvey, Gerald, (1993), Facing the Bureaucracy: Living and Dying in a Public Agency.Jossey Bass. 252p.
42
Geidne, J., Fröding, K., Montin, S., & Eriksson, C, (2012), “Implementation Structure and Participation at Neighborhood Level-a Multiple Case Study of Neighborhood Development in Sweden, Systemic Practice and Action Research, Vol. 25, No. 4.
43
Graham J, Amos B, Plumptre T, (2003), Principles of Good Governance in the 21st Century, Ottawa, Institute on Governance.
44
Guy, K., Boekholt, P., Cunningham, P., Hofer, R., Nauwelaers, C., Rammer, C., (2009), The ‘Policy Mix’ Project: Monitoring and Analysis of Policies and Public Financing Instruments Conducive to Higher Levels of R&D Investments. The Policy Mix project: Thematic Report R&D–R&D Policy Interactions Vienna, Joanneum Research.
45
Fischer F, (2006), “Participatory Governance as Deliberative Empowerment; The Cultural Politics of Discursive Space”, American Review of Public Administration Volume 36 Number 1 March 2006.19-40. http://online.sagepub.com.
46
Jordan, A., Benson, D., Zito, A., & Wurzel, R. (2012), Environmental policy: governing by multiple policy instruments? In J.J. Richardson (ed.), Constructing a Policy State? Policy Dynamics in the EU. Oxford: Oxford University Press.
47
McQueen, D. V. Wismar, M. Lin, V. Jones, C. M., & Davies, M, (2012), “Intersect oral Governance for Health in all Policies Structures”, Actions and Experiences, Observatory Studies Series, No. 26. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe.
48
Ring, I., Schröter-Schlaack, C., (2011), Instrument Mixes for Biodiversity Policies, Helmholtz Centre for Environmental Research.
49
Rhodes, R. A. W, (1997), Understanding Governance: Policy Networks, Governance, Reflexivity, and Accountability. Buckingham: Open University Press.
50
Pierre, J. and Peters, B. G, (2000), Debating Governance: Authority, Steering, and Democracy, Oxford: Oxford University Press.
51
Phillips, S, (2006), The Intersection of Governance and Citizenship in Canada: Not Quite the Third Way. IRPP Policy Matters, Montreal: Institute for Research on Public Policy, Retrieved from http://www.irpp.org/pm/archive/pmvol7no4.pdf.
52
Pollitt, C, (2003), “Joined-up Government: A survey”, Political Studies Review, Vol. 1, No. 1.
53
Powell, W. W, (1990), Neither Market Nor Hierarchy: Network Forms of Organization, Research in Organisational Behavior, 12.
54
Prno, J. and D.S. Slocombe, (2012), “Exploring the Origins of “Social License to Operate” in the Mining Sector: Perspectives from Governance and Sustainability Theories”, Resources Policy, Vol. 37, Vol. 3.
55
Lehmann, P., (2012), “Justifying a Policy Mix for Pollution Control: A Review of Economic Literature”, Journal of Economic Surveys, Vol. 26, No. 1.
56
Lester M. Salamon, (2001), “The New Governance and the Tools of Public Action: An Introduction”, Fordham Urban Law Journal, Volume 28, Issue 5, Article 4.
57
Lipsky, M, (1980), Street Level Bureaucracy: Dilemmas of the Individual in Public Services, New York: Russell Sage Foundation.
58
Linder, S. H., & Peters, B. G, (1988), “The Analysis of Design or the Design of Analysis?” Policy Studies Review, Vol. 7, No. 4.
59
Ostrom, Vincent, (1989), The Intellectual Crisis in American Public Administration (2d ed. 1989).
60
Marin, B. and Mayntz, R, (1991), Policy Networks: Empirical Evidence and Theoretical Considerations, Frankfurt: Campus Verlag.
61
Mandell, M. P. (ed.) (2002), Getting Results through Collaboration: Networks and Network Structures for Public Policy and Management, Westport, Conn, Quorum.
62
Nauwelaers, C., Boekholk, P., Mostert, B., Cunningham, P., Guy, K., Hofer, R., Rammer, C., (2009), Policy Mixes for R&D in Europe, European Commission – Directorate – General for Research, Maastricht.
63
Salamon, L. M, (ed.) (2002), The Tools of Government: A Guide to the New Governance, Oxford: Oxford University Press.
64
Salamon, L.M, (1981), “Rethinking Public Management: Third Party Government and the Changing forms of Government Action”, Public Policy, Vol. 29, No. 3.
65
Scott, J, (1990), A Matter of Record-documentary Sources in Social Research, Cambridge: Polity.
66
Schneider and Ingram, (1990), “The Behavioral Assumptions of Policy Tools, Article PDF Available in The Journal of Politics, Vol. 52, No. 02.
67
Stoker G, (1998), “Governance as Theory: five Propositions”, International SocialScience Journal, Vol. 50, No. 155.
68
OECD, (2001), Governance in the 21st Century, Paris, Organization for Economic Co-operation and Development.
69
World Bank, (1992), Governance and Development, Washington DC, World Bank.
70
Wukich R Clayton, (2012), “Designing Public Policies: Principles and Instruments”, Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice, Vol. 14, No. 2, 195-196.
71
Zürn M, (2010), Global Governance as Multi-level Governance, In: Enderlin H, Wälti S, Zürn M, eds. Handbook on Multi-level Governance, Cheltenham, Edward Elgar.
72
ORIGINAL_ARTICLE
مواجههِ جماعتگرایانهِ السدیر مکاینتایر با دولت لیبرالی عصر مُدرن
نهاد دولت مُدرن که بر پایه آموزه لیبرالی قرارداد اجتماعی ظهور یافته بود، در عصر جهانی شدن و با شکلگیری دگرگونیهای پارادایمیکِ اندیشه سیاسی از سوی نحلههای فکری مختلف به پرسش گرفته شده است. این نوع انتقادات بر گفتمان لیبرال طیفی از متفکران انتقادی مانند میشل فوکو، ژاک دریدا، جورجوآگامبن، ژاک رانسیر و دیگران را در بر میگیرد. اما نقد دولت در نزد متفکران معاصر، تنها به این دسته از اندیشمندان محدود نمیشود، بلکه جریان جماعتگرایی با محوریت اندیشمندانی چون السدیر مکاینتایر را میتوان یکی از این مکاتب انتقادی در پارادایم فلسفه سیاسی معاصر دانست که بر مهمترین گزارههای لیبرالی عصر مدرن مانند فردگرایی، بیطرفی دولت و جهانشمولی این نوع تفکر نگاهی انتقادی دارد و در مقابل بر مفاهیمی چون جماعتگرایی، فضیلت محوری، مداخلهگرایی اخلاقی دولت و زمینهمندی، تاکید فراوان دارد. کانون تمرکز این مقاله بررسی نگاه انتقادی مکاینتایر نسبت به مقوله «بیطرفی دولت» خواهد بود. پرسش این است که «السدیر مکاینتایر چه دیدگاهی نسبت به نهاد دولت دارد؟ و موضع وی نسبت به گزاره بیطرفی دولت در اندیشه لیبرالی چیست؟». فرض بر این است که «اولا مکاینتایر دیدگاه تاییدکنندهای نسبت به دولت مدرن و روایتِ کلان آن ندارد و در مقابل از جماعتگرایی طرفداری میکند. همچنین گزاره بیطرفی دولت در اندیشه لیبرالی را منکر میشود و از مداخلهگرایی قاعدهمند دولت برای اخلاقی کردن شهروندان دفاع میکند». مک اینتایر اندیشمندی نوارسطویی است که بر احیای فضیلت و سعادت در عصر مدرن آنگونه که در عصر کلاسیک یونانی رواج داشت تاکید ویژهای دارد.
https://tssq.atu.ac.ir/article_11661_8e439e9423eff482867055b56ab77547.pdf
2019-08-23
171
208
10.22054/tssq.2020.16873.199
لیبرالیسم
فردگرایی
بیطرفی دولت
جماعتگرایی
فضیلت
طهماسب
علیپوریانی
t.alipour@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
مختار
نوری
nouri.mokhtar63@gmail.com
2
دانش آموخته دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
LEAD_AUTHOR
الف) فارسی
1
آربلاستر، آنتونی، (1388)، لیبرالیسم غرب؛ ظهور و سقوط، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
2
احمدی، بابک، (1393)، معمای مدرنیته، تهران: نشر مرکز.
3
ابوالفتحی، محمد و نوری، مختار، (1391)، «جامعهگرایان و نقد فردگرایی و بیطرفی دولت لیبرال»، فصلنامه غربشناسی بنیادی، سال سوم، شماره دوم.
4
باومن،زیگموند، (1384)، اشارتهای پست مدرنیته، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشر ققنوس.
5
براتعلی پور، مهدی، (1384)، شهروندی و سیاست نوفضیلتگرا،تهران: موسسه مطالعات ملی.
6
بشیریه، حسین، (1384)، اندیشه های سیاسی در قرن بیستم؛ لیبرالیسم و محافظهکاری، تهران: نشر نی.
7
پارخ، بیکو، (1380)، متفکرین سیاسی معاصر، ترجمه منیرسادات مادرشاهی، تهران: نشر سفیر.
8
تورن،آلن، (1385)، نقد مدرنیته، ترجمه مرتضی مردیها، تهران: گام نو .
9
تامپسون، سیمون، (1376)، «پساتجددگرایی، بنیانگرایی و زمینهگرایی»، نشریه دانشگاه مدرس، شماره4.
10
تلیس، رابرت بی، (1385)، فلسفه راولز، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو.
11
جیکوبز، لزلی ای، (1386)، درآمدی بر فلسفه سیاسی نوین: نگرشی دموکراتیک به سیاست، ترجمه مرتضی جیریایی، تهران: نشر نی.
12
جهانبگلو، رامین، (1384)، موج چهارم، تهران: نشر نی.
13
حسینی بهشتی، سیدعلیرضا، (1380)، بنیاد نظری سیاست در جوامع چند فرهنگی،تهران: بقعه.
14
حسینی بهشتی، سیدعلیرضا، (1383)، جستارهایی در شناخت اندیشه سیاسی معاصر غرب، تهران: موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی.
15
سندل، مایکل، (1374)، لیبرالیسم و منتقدان آن،ترجمه احمد تدین، تهران: انتشارات علمی- فرهنگی.
16
سروش، عبدالکریم، (1379)، رازدانی و روشنفکری و دینداری، تهران: نشر صراط.
17
سلیمی، حسین (1394)، «دولت- ملتهای مدرن و نسبت آن با منازعه»، فصلنامه دولتپژوهی، سال اول، شماره 2.
18
عابدیرنانی، علی، (1385)، «رویکرد انتقادی مکاینتایر به مبانی لیبرالیسم»، فصلنامه علوم سیاسی، سال نهم، شماره 34.
19
عباسی، ابراهیم، (1394)، «اجتماعگرایی به مثابه روش تحلیل: تلاشی برای بومینگری در علوم اجتماعی»، فصلنامه مطالعات میان رشتهای، دوره هفتم، شماره2.
20
غلامرضا کاشی، محمدجواد، (1386)، «ظهور فلسفه سیاسی پسامتافیزیکی در قرن بیستم»، فصلنامه رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، شماره10.
21
فی، برایان، (1384)، پارادایم شناسی در علوم انسانی، ترجمه مرتضی مردیها، تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
22
فورلی، دیوید، (1392)، تاریخ فلسفه راتلج، جلد دوم، ترجمه علی معظمی، تهران: نشر چشمه.
23
کاظمی، علی اصغر و حسن بوژ مهرانی، (1389)، «بازسازی مناظره لیبرالها و جماعتگرایان بر مبنای انتقادات سندل بر لیبرال دموکراسی»، فصلنامه مطالعات سیاسی، سال دوم، شماره7.
24
گِری، جان، (1381)، لیبرالیسم،ترجمة محمد ساوجی، تهران: مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه.
25
گیدنز، آنتونی، (1377)، پیامدهای مدرنیت، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز.
26
لسناف، مایکل ایچ، (1385)، فیلسوفان سیاسی قرن بیستم، ترجمه خشاسار دیهیمی، تهران: نشر ماهی.
27
لیوتار، ژان فرانسوا، (1384)، وضعیت پست مدرن، ترجمه حسینعلی نوذری، تهران: گام نو.
28
مالهال، استفن و سوئیفت، آدم، (1386)، جامعهگرایان و نقدلیبرالیسم (گزیده اندیشههای سندل، مکاینتایر، تیلور و والزر)،ترجمه جمعی از مترجمان، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
29
مکاینتایر، السدیر، (1379)، تاریخچه فلسفه اخلاق، ترجمه انشاالله رحمتی، تهران: انتشارات حکمت.
30
مکاینتایر، السدیر، (1390)، «عقلانیت سُنتها»، ترجمه مراد فرهادپور، فصلنامه ارغنون، شماره 15.
31
مکاینتایر، السدیر، (1392)، «فضایل، وحدت حیات بشری و مفهوم سُنت»، ترجمه محمد شکری، در کتاب: از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ویراسته لارنس کهون، تهران: نشر نی.
32
مکاینتایر، السدیر، (1393)، درپی فضیلت، ترجمه حمید شهریاری و محمدعلی شمالی، تهران: سمت.
33
نش،کیت، (1387)، جامعهشناسی سیاسی معاصر: جهانی شدن، سیاست، قدرت، ترجمه محمدتقی دلفروز، تهران: نشر کویر.
34
نظری، علیاشرف، (1394)، «بازخوانی انتقادی مفهوم امر سیاسی در نظریه کارل اشمیت»، فصلنامه سیاست، دوره چهل و پنجم، شماره 4.
35
والزر، مایکل، (1389)، حوزههای عدالت؛ در دفاع از کثرتگرایی و برابری، ترجمه صالح نجفی، تهران: نشر ثالث.
36
واعظی، احمد، (1387)، «جامعهگرایی و نسبت آن با لیبرالیسم و هرمنوتیک»، فصلنامه علوم سیاسی، سال یازدهم، شماره 41.
37
وینسنت، اندرو، (1392)، نظریههای دولت، ترجمه حسین بشیریه، تهران: نشر نی.
38
وینستین، جک راسل، (1390)، فلسفه مکاینتایر، ترجمه کاوه بهبهانی، تهران: نشر نی.
39
ویرولی، مائریتسیو، (1394)، جمهوریخواهی، ترجمه حسن افشار، تهران: نشر مرکز.
40
هلد، دیوید، (1384)، مدلهایدموکراسی، ترجمه عباس مخبر، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
41
همپتن، جین، (1385)، فلسفه سیاسی، ترجمه خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو. ب) انگلیسی
42
Frazer, E, (1999), The Problems of Communitarian Politics, Oxford: University Press.
43
Kekes, A, (1997), Against Liberalism, New York: Cornell University Press.
44
Macintyre, Alasdair, (1988), Whose Justice,Which Rationality?, London: Duckworth.
45
Oldfield, A, (1990), Citizenship and Community: Civic Republicanism and the Modern World, London: Routledge.
46
Weber, Max, (1978), Econonmy and Society, New York: Bedminster.
47
ORIGINAL_ARTICLE
وضعیت شفافیت در سازمانهای حاکمیتی ایران
کاهش فساد، ارتقای پاسخگویی و جلب اعتماد و رضایت عمومی به عنوان اهداف برجسته هر دولتی محسوب میشود. شفافیت یکی از ابزارهای کلیدی و مجادله برانگیز در دستیابی به این اهداف است که با تکیه بر موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات، این امر را تحقق میبخشد. وزارتخانههای دولتی نیز به منزله بالاترین نهادهای اجرایی کشور عهدهدار جهتدهی و پیادهسازی تمامی امورات کشور میباشد که قرارگیری ذرهبین شفافیت بر روی وزارتخانه، ابهامات عملکردی آنها را مرتفع میکند. صبغه پژوهش از نوع کمی و از نظر هدف، پژوهش از نوع ارزشیابی میباشد. همچنین محیط پژوهش میدانی و استراتژی پژوهش از نوع پیمایشی میباشد. با توجه به سطوح وزارتخانهها در قانون مدیریت خدمات کشوری ایران و رتبه وبسایتهای آنها، به روش سرشماری؛ وضعیت شفافیت 18 وبسایت وزارتخانههای ایران بوسیله یک بازبینی سه بعدی که 40 پرسش در بردارد، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که وبسایت وزارتخانههایی که در دسته امور حاکمیتی قرار دارند، از شفافیت کمتری برخوردارند. همچنین وبسایتهایی که رتبه بهتری در کشور ایران دارند، از شفافیت بیشتری برخوردارند.
https://tssq.atu.ac.ir/article_11662_882c4b207394bbbb3527104422e9f8dc.pdf
2019-08-23
209
243
10.22054/tssq.2020.17320.215
شفافیت
فناوری اطلاعات
وبسایت
وزارتخانه
حاکمیت
عباس
نرگسیان
anargesian@ut.ac.ir
1
استادیار مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
قاسمعلی
جمالی
gh.jamali@ut.ac.ir
2
کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
AUTHOR
الف) فارسی
1
حساس یگانه، ی، خیراللهی، م، (1387)، «حاکمیت شرکتی و شفافیت»، حسابدار، شماره 203 .
2
پیران نژاد، ع، (1390)، تبیین آثار گسترش ICT بر تسهیل مردم سالاری، (رساله دکتری)، تهران: دانشگاه تهران.
3
زندیه، ح.، و سالارسروی، ح، (1392)، «شفافیت اسنادی و حق دسترسی آزاد به اطلاعات»، گنجینۀ اسناد، 23(1).
4
ضیایی، م. ص.، نرگسیان، ع.، و اصفهانی، س. آ، (1387)، «نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران»، مدیریت دولتی، شماره 10.
5
عبادی، ن.، و پیران نژاد، ع، (1393)، «حکمرانی الکترونیک در شهرداریها: مطالعة پورتال شهرداریهای کشور»، مدیریت دولتی، 6 (2).
6
میرمحمدصادقی، ح، (1388)، حقوق کیفری اختصاصی- جرائم علیه اشخاص، چاپ چهارم، تهران: میزان.
7
نیومن، و. ل، (1394)، شیوههای پژوهش اجتماعی: رویکرد کیفی و کمی، جلد اول، ترجمه ح. دانائی فرد و س. کاظمی، مؤسسه کتاب مهربان نشر.
8
سایت سازمان شفافیت بین الملل، www.transparency.org، آخرین دسترسی شهریورماه 1395. ب) انگلیسی
9
Bonsón, E., Torres, L., Royo, S., & Flores, F, (2012), "Local E-government 2.0: Social media and Corporate Transparency in Municipalities", Government Information Quarterly, Vol. 29 No. 2.
10
Curtin, D., & Meijer, A. J, (2006), "Does Transparency Strengthen Legitimacy? Information Polity, Vol. 11, No. 2.
11
Etzioni, A, (2010), "Is Transparency the best Disinfectant"? Journal of Political Philosophy, Vol. 18, No. 4.
12
Fox, J, (2007), "The Uncertain Relationship between Transparency and Accountability", Development in Practice, Vol. 17, No. 4-5.
13
Grimmelikhuijsen, S., Porumbescu, G., Hong, B., & Im, T, (2013), "The Effect of Transparency on Trust in Government: A Cross‐national Comparative Experiment", Public Administration Review, Vol. 73, No. 4.
14
Grimmelikhuijsen, S. G., & Welch, E. W, (2012), "Developing and Testing a Theoretical Framework for Computer‐mediated Transparency of Local Governments", Public Administration Review, Vol.72, No. 4.
15
Harder, C. T., & Jordan, M. M, (2013), "The Transparency of County Websites: A Content Analysis", Public Administration Quarterly, 37), 103-128.
16
Lowatcharin, G., & Menifield, C. E, (2015), "Determinants of Internet-enabled Transparency at the Local Level A Study of Midwestern County Web Sites", State and Local Government Review, 0160323X15593384.
17
Margetts, H, (2011), "The Internet and Transparency", The Political Quarterly, Vol. 82, No. 4.
18
Meijer, A, (2009), "Understanding Modern Transparency, International Review of Administrative Sciences, Vol. 75, No. 2.
19
Middleton, M. R, (2007), Approaches to Evaluation of Websites for Public Sector Services.
20
Moon, M. J, (2002), "The Evolution of E‐government among Municipalities: Rhetoric or Reality?" Public Administration Review, Vol. 62, No. 4.
21
Porumbescu, G, (2015), "Linking Transparency to Trust in Government and Voice", The American Review of Public Administration, 0275074015607301.
22
Porumbescu, G. A, (2015), "Does Transparency Improve Citizens’ Perceptions of Government Performance?", Evidence from Seoul, South Korea, Administration & Society, 0095399715593314.
23
Shim, D. C., & Eom, T. H, (2008), "E-government and Anti-corruption: Empirical Analysis of International Data", Intl Journal of Public Administration, Vol. 31, No. 3.
24
Shim, D. C., & Eom, T. H, (2009), "Anticorruption Effects of Information Communication and Technology (ICT) and Social Capital", International Review of Administrative Sciences, Vol. 75, No. 1.
25
Sunshine Review. (2011). Transparency checklist. https://ballotpedia.org/Transparency_checklist (accessed August 25, 2016).
26
WhiteHouse, (2009), Open Government: A Progress Report to the America People, Washington DC: Author. http://www.whitehouse.gov/open.
27
ORIGINAL_ARTICLE
سقوط رضاشاه و تحول دولت درآثار کسروی
وقوع جنگ جهانی دوم و اشغال ایران بهبهانه حضور نیروهای آلمانی، پیامدهای ناگواری داشت. پایان دولت رضاشاهی بهمعنای شروع دوره جدیدی بود که در آن دیگر از اقتدار مطلق خبری نبود. وخیمتر شدن شرایط کشور، متفکران ایرانی را به تأمل درباره ایران برای دوران پسارضاشاه برانگیخت. یکی از آنها احمد کسروی بود. او باتوجه به حضور چندین سالهاش در عرصه سیاست ایران و تجربههای زیستهاش، به بازسازی نظریه دولت در دوران پس از رضاشاه دست یازید. از اینرو پرسش این مقاله، چیستی مختصات دولت پسارضاشاهی در اندیشه کسروی است. برای پاسخ به این پرسش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، نوشتههای کسروی در بازه زمانی 1321 تا 1324 مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که کسروی با در نظر گرفتن شرایط موجود با رویکردی واقعگرایانه، دولتی نخبهگرا را برگزیده و با یادآوری آنچه در مشروطه و دوره رضاشاه روی داده بود بیطرفی در روابط خارجی، شکلدهی به ارتشی مستقل، تلاش برای آگاهسازی مردم و در نظر گرفتن شرایط فرهنگی ایران در قانونگذاری را از وظایف این دولت نخبهگرا میداند.
https://tssq.atu.ac.ir/article_11663_69074ee92de391096cd2a725b3d3b3e1.pdf
2019-08-23
245
269
10.22054/tssq.2020.15978.172
احمد کسروی
دولت
نخبهگرایی
رضاشاه
ایران
وحید
سینائی
sinaee@um.ac.ir
1
دانشیار علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
LEAD_AUTHOR
ابوالقاسم
شهریاری
ab.shahriari@stu.um.ac.ir
2
دانشجوی دکتری مسائل ایران دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
الف) فارسی
1
ازغندی، علیرضا؛ صادقی زیدی، آرش، (1395)، «نخبگان عصر مشروطه و صورتبندی گفتمان ناسیونالیسم در ایران»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، سال دوازدهم، شماره 37.
2
ایمان، محمدتقی و نوشادی، محمود رضا، (1390)،«تحلیل محتوای کیفی»، فصلنامه پژوهش، سال سوم، شماره 2.
3
بایرامی، سمانه، (1388)، «آثار و پیامدهای اجتماعی اشغال ایران در شهریور 1320»، فصلنامه مطالعات تاریخی، شماره 27.
4
پایدار، محمدعلی، (1379)، مشروطه بهترین شکل حکومت و آخرین نتیجه اندیشه نژاد آدمی، تهران: نشر علم.
5
حسنزاده، اسماعیل، (1381)، «گفتمان هویت ملی در تاریخنگاری کسروی»، فصلنامه مطالعات ملی، سال چهارم، شماره 14.
6
تبریزی، منصوره، (1393)، «تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 64.
7
رنجبر، ایرج و فرهادی، محمد، (1390)، «بررسی رویکرد نیروی سوم در دوره زمانی 1304 تا 1320»، فصلنامه رهیافتهای سیاسی و بینالمللی، شماره 27..
8
رحمانیان، داریوش، (1383)، تاریخ علت شناسی انحطاط و عقبماندگی ایرانیان و مسلمین (از آغاز دوره قاجار تا پایان دوره پهلوی)، تبریز: دانشگاه تبریز.
9
عابدی، سعید و باهوش فاردقی، محمود، (1394)، «بررسی جنبش جمهوریخواهی رضاخان زمینهها و دلایل ناکامی»، تاریخنامهخوارزمی، سال دوم، شماره 1.
10
کسروی، احمد، (بیتا)، دین و جهان، بیجا.
11
کسروی، احمد، (بیتا)، فرهنگ است یا نیرنگ، بیجا.
12
کسروی، احمد، (بیتا)، تاریخ و پندهایش، بیجا.
13
کسروی، احمد، (1319)،ما چه میخواهیم، بیجا.
14
کسروی، احمد الف، (1321)،پیام به دانشمندان اروپا و آمریکا، بیجا.
15
کسروی، احمد ب، (1321)، خدا با ماست، بیجا.
16
کسروی، احمد الف، (1322)، فرهنگ چیست؟، بیجا.
17
کسروی، احمد ب، (1322)،ورجاوند بنیاد، بیجا.
18
کسروی، احمد الف، (1323)،افسران ما، بیجا.
19
کسروی، احمد ب، (1323)،دولت به ما پاسخ دهد، بیجا.
20
کسروی، احمد ج، (1323)،کار و پیشه و پول، بیجا.
21
کسروی، احمد د، (1323)،خواهران و مادران ما، بیجا.
22
کسروی، احمد الف، (1324)،امروز چاره چیست، بیجا.
23
کسروی، احمد ب، (1324)،در ره سیاست، بیجا.
24
کسروی، احمد ج، (1324)، سرنوشت ایران چه خواهد شد، بیجا.
25
کسروی، احمد الف، (1357)،تاریخ هیجده ساله آذربایجان، تهران: امیرکبیر.
26
کسروی، احمد ب، (1357)، دادگاه، تهران: نشر کسری.
27
کسروی، احمد، (1362)، تاریخ پانصدساله خوزستان، تهران: نشر خواجو.
28
کسروی، احمد، (1384)، تاریخ مشروطه ایران، چاپ پنجم، تهران: نشر صدای معاصر.
29
ملائی توانی، علیرضا، (1392)، «کسروی و تأمل درباره رضاشاه»، مطالعاتتاریخفرهنگی، سال پنجم، شماره 17.
30
یزدانی، سهراب، (1383)، کسروی و تاریخ مشروطه ایران، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
31