جامعه شناسی سیاسی
فرآیند و پیامدهای تصویب و اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش

محمدحسین پناهی؛ فرشاد جمالی

دوره 9، شماره 33 ، فروردین 1402، ، صفحه 137-164

https://doi.org/10.22054/tssq.2023.62851.1148

چکیده
  یکی از پردامنه‌ترین مناقشه‌های سالیان اخیر بین حوزه آموزش‌وپرورش و دولت در نظام جمهوری اسلامی  ایران تهیه، تصویب و اجرایی شدن  سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش است.  این مهم به‌عنوان سندی بالادستی برای تغییر و تحول در نظام تعلیم و تربیت توسط بالاترین مقامات اجرایی دولت تهیه و تصویب‌شده است. هدف این تحقیق بررسی فرایند تصویب ...  بیشتر

دولت محدود؛ بازخوانی سیاست «سلطه و تغییر» در دوره پهلوی دوم بر پایه نظریه جول.اس میگدال

علیرضا سمیعی اصفهانی

دوره 8، شماره 30 ، شهریور 1401، ، صفحه 59-92

https://doi.org/10.22054/tssq.2022.69992.1321

چکیده
   هدف اصلی پژوهش پیش رو، واکاوی و بازخوانی تکه­ای از تاریخ «سلطه و تغییر» در ایران در دو دهه 1340و 1350 شمسی است که در عمل می­توان گفت بازنمود یا آیینه تمام­نمایی از کلیت مناسبات دولت – جامعه در بستر سیاست­های «نوسازی و اصلاحات» در تاریخ ایران معاصر به شمار می­رود. بررسی قابلیت ارائه «استراتژی بقای جدید»، ظرفیت ...  بیشتر