کنشگری‌ قانونی‌ و صلح‌آمیز در نافرمانی مدنی: «نافرمانی ‌مدنی» در نظریۀ ‌عدالت‌ جان‌ رالز

سید علی محمودی

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، صفحه 1-37

https://doi.org/10.22054/tssq.2020.39334.638

چکیده
  نافرمانی ‌مدنی در نظریۀعدالت جان‌رالز، کنش‌ اعتراض‌آمیز شهروندان نسبت به برخی از قانون‌ها و سیاستگذاری‌های ناعادلانه در حکومت‌های دموکراتیک با هدف اصلاح و یا تغییرآن، برپایۀ قانون اساسی از راه‌های خردمندانه و صلح‌آمیز است. رالز نافرمانی مدنی را بر بنیان‌های فلسفی- اخلاقی استوار می‌سازد و ضمن توجیه آن برمبنای‌دواصل عدالت، ...  بیشتر

ویژگی های ساختاری دولت در ایران بعد از انقلاب اسلامی

حیدر شهریاری

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، صفحه 39-96

https://doi.org/10.22054/tssq.2020.39165.634

چکیده
  مسئله‌ای که از دیرباز توجه برخی از اندیشمندان سیاسی را به خود جلب کرده است، ویژگی‌های دولت در ایران می‌باشد؛ به همین خاطر نظریات مختلفی از جمله پاتریمونیال، نئوپاتریمونیال، سلطانیسم، مطلقه، رانتیر، شبه‌مدرنیته، استبداد شرقی و غیره به‌منظور بررسی ویژگی‌ها و خصوصیات دولت‌های معاصر در ایران ارائه شده است. غالب نظریاتی که در خصوص ...  بیشتر

نسبت سنجی مناسبات قدرت، دولت و جامعه در ایرانِ‌ پیشامدرن

مهدی عباسی شاهکوه

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، صفحه 97-129

https://doi.org/10.22054/tssq.2020.12243.104

چکیده
  مقاله‌ی حاضر با بهره‌گیری از روش جامعه شناسی تاریخی و جامعه شناسی معرفت تلاش می‌کند به روابط قدرت میان جامعه‌ و دولت در ایران پیش از ظهور دولت پهلوی بپردازد. سروران اجتماعی قدرتمند نظیر خاندان سلطنتی و منسوبین آن‌ها، روحانیون، بزرگ مالکان زمین‌دار، تجار و بازاریان و در نهایت رؤسای ایلات و خوانین محلی که از توان کنترل و تنظیم بسیار ...  بیشتر

سیاست‏گذاری عمومی متاخر؛ گذار از «حکومت محوری» به «حکمرانی»

ولی اله وحدانی نیا؛ مسعود درودی

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، صفحه 131-170

https://doi.org/10.22054/tssq.2019.32329.499

چکیده
  ویژگی سیاست عمومی در هیبت کلاسیک، اراده معطوف به قدرت از سوی حکومتی بود که به طور اقتدارآمیز و متمرکز، سیاست‌هایش را تدوین و در جامعه تحت امر خود اجرا می‌کرد. با افزایش مشکلات و چالش‌های نوظهور که به گونه‌ای پیچیده و ریزوم‌وار بر بروز مشکلات دیگر تاثیر می‌گذارند، پیچیدگی اقدامات دولت و نتایج منبعث از آن، دوچندان شد که دولت‌ها ...  بیشتر

مواجههِ جماعت‌گرایانهِ السدیر مک‌‎اینتایر با دولت لیبرالی عصر مُدرن

طهماسب علیپوریانی؛ مختار نوری

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، صفحه 171-208

https://doi.org/10.22054/tssq.2020.16873.199

چکیده
  نهاد دولت مُدرن که بر پایه آموزه لیبرالی قرارداد اجتماعی ظهور یافته بود، در عصر جهانی شدن و با شکل­گیری دگرگونی­های پارادایمیکِ اندیشه سیاسی از سوی نحله‌های فکری مختلف به پرسش گرفته شده است. این نوع انتقادات بر گفتمان لیبرال طیفی از متفکران انتقادی مانند میشل فوکو، ژاک دریدا، جورجوآگامبن، ژاک رانسیر و دیگران را در بر می­گیرد. ...  بیشتر

وضعیت شفافیت در سازمانهای حاکمیتی ایران

عباس نرگسیان؛ قاسمعلی جمالی

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، صفحه 209-243

https://doi.org/10.22054/tssq.2020.17320.215

چکیده
  کاهش فساد، ارتقای پاسخگویی و جلب اعتماد و رضایت عمومی به عنوان اهداف برجسته هر دولتی محسوب می‌شود. شفافیت یکی از ابزارهای کلیدی و مجادله برانگیز در دستیابی به این اهداف است که با تکیه بر موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات، این امر را تحقق می‌بخشد. وزارتخانه‌های دولتی نیز به منزله بالاترین نهادهای اجرایی کشور عهده‌دار جهت‌دهی و پیاده‌سازی ...  بیشتر

سقوط رضاشاه و تحول دولت درآثار کسروی

وحید سینائی؛ ابوالقاسم شهریاری

دوره 5، شماره 18 ، شهریور 1398، صفحه 245-269

https://doi.org/10.22054/tssq.2020.15978.172

چکیده
  وقوع جنگ جهانی دوم و اشغال ایران به‌بهانه حضور نیروهای آلمانی، پیامدهای ناگواری داشت. پایان دولت رضاشاهی به‌معنای شروع دوره‌ جدیدی بود که در آن دیگر از اقتدار مطلق خبری نبود. وخیم‌تر شدن شرایط کشور، متفکران ایرانی را به تأمل درباره ایران برای دوران پسارضاشاه برانگیخت. یکی از آن‌ها احمد کسروی بود. او باتوجه به حضور چندین ساله‌اش ...  بیشتر