نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران

2 دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران

چکیده

بازسازی و بازتعریف مفاهیم کلاسیک یکی از ویژگی‌‌های عمده تفکر پساساختارگرایی می‌باشد. ژیل دلوز فیلسوف فرانسوی نیز به‌سهم خود در‌ فرایند بازتعریف مفاهیم کلاسیک سهیم شده است. یکی از مفاهیمی که دلوز در تفکر خویش بازتعریف و بازسازی می‌نماید، مفهوم دولت است. روش دلوز برای بازتعریف مفاهیم از جمله مفهوم دولت، قراردادن آن‌ها در یک چارچوب هستی‌شناسانه جدید بوده است. بدین معنا که دلوز با ‌ایجاد یک سیستم فلسفی و با بهره‌گیری از یک رهیافت واحد و نظام‌مند مفاهیم مختلف را در قالب یک هستی شناسی واحد قرار داده است. هستی شناسی که در یک رابطه دوگانه میان امر بالفعل و امر مجازی قرار دارد. به‌همین منظور در‌ این نوشته نویسنده نشان می‌دهد که چگونه نظریه دولت بازسازی شده توسط دلوز با نظریه وی در خصوص حرکت، به‌لحاظ هستی شناسی از ساختار مشابهی بهره می‌برد. این ساختار مشابه ‌هستی‌شناسی، همان رابطه امر مجازی و امر بالفعل است. بر‌ این اساس دولت با مانند حرکت در سه سطح متفاوت تحلیل خواهد شد: سطح نقاط و مکان ـ زمان، سطح حرکت جوهری و صیرورت درونی، سطح ارتباط با امر مجازی. اهمیت‌ این بازتعریف بر چنین ساختار هستی‌شناسی از آن‌روست که رهیافت نهادی و‌ ایستای مسلط در تحلیل‌‌های سیاسی را دچار تحول بنیادین می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Redefinition of State Theory by Gilles Deleuze

نویسندگان [English]

  • Ahmad Kaleghi Damghani 1
  • mohsen jamshidi 2

1 Assistant Professor, Department of Political Science, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Ph.D. of Political Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Reconstruction and redefinition of classical concepts is one of the main features of post-structuralist thinking. French philosopher Gilles Deleuze has also toke part to this redefinition of classical concepts. One of the concepts Deleuze redefines and rebuilds in his thinking is the concept of state. Deleuze's method for redefining concepts, including the concept of state, was to embed them in a new ontological framework. By using a different ontology, Deleuze rebuilds different concepts. In this sense, Deleuze has put different concepts in the form of a single ontology by creating a philosophical system and using a unified and systematic approach. The main feature of this ontology is its reliance on the relationship between actual and virtual. For this purpose, in this paper, the author shows how the state theory rebuilt by Deleuze uses his theory of movement in terms of similar ontological structure. This same ontological structure is the relation between actual and virtual. Accordingly, the state like movement will be analyzed at three different levels: the level of points and place-time, the level of intrinsic motion and internal intercourse, the level of communication with the virtual. The significance of this redefinition for such an ontological structure is that the dominant institutional and static approach in the political analysis is radically transformed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • State
  • Movement
  • the Actual
  • the Virtual
  • Ontology
Deleuze, Gilles (1962), Nietzsche et la Philosophie, Presses Universitaires de France, Paris.
Deleuze, Gilles (1966), Le Bergsonisme, Presses Universitaires de France, Paris.
Deleuze, Gilles (1968), Spinoza et le problème de l'expression, Les Éditions de Minuit, Paris.
Deleuze, Gilles (1968), Différence et répétition, Presses Universitaires de France, Paris.
Deleuze, Gilles (1972), L'Anti - Œdipe - Capitalisme et schizophrénie, en collaboration avec Félix Guattari, Les Éditions de Minuit (coll. «Critique»), Paris.
Deleuze, Gilles (1980), Mille Plateaux - Capitalisme et schizophrénie 2, en collaboration avec Félix Guattari, Les Éditions de Minuit (coll. «Critique»), Paris.
Deleuze, Gilles (1983), L'image-mouvement. Cinéma 1, Les Éditions de Minuit (coll. «Critique»), Paris.
Deleuze, Gilles (1986), Foucault, Les Éditions de Minuit (coll. «Critique»), Paris.
Foucault, Michel (2008), The Birth of Biopolitics LECTURES AT THE COLLÈGE DE FRANCE, 1978-79, TRANSLATED BY GRAHAM BURCHELL, Palgrave Macmillan, London.
Foucault, Michel (1970), "Theatrum Philosophicum", Critique 282.