دانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280651720190522Criticism of the Government in the Folk Songs of the Qajar Era, the Pre-Constitutional Periodنقد دولت در ترانههای عامیانۀ دورۀ قاجاریه، عصر پیشامشروطه1331002810.22054/tssq.2019.32935.511FAمهدیمیرکیاییاستادیار گروه تاریخ دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180602The critique of the state and ruling elites is an important part of the political life of the masses, but the political action of the descendants in pre-constitutional era, with the exception of the rare cases of rebellion and riots, is reflected in their popular culture. Meanwhile, song is one of the most common genre of folk culture. The masses had to raise their protest or political views with simple or complex camouflages at the community level in order to remain immune from the harassment by the government agents. Oral capacities of folk culture provided them with a simple camouflage, and in sophisticated camouflage, taking advantage of the allegory and password, they created songs that made it possible for them to have both political and harmless readings. The research tries to answer these questions, what was the themes of the political folk songs in the pre-constitution era during the Qajar era, and what methods were used to cover these themes in songs? The premise of the research is that the theme of these songs was mostly based on the negation of the constructive elements of the "public view of government." What is more, the government's covert threat and litigation were the other themes of these songs. The masses used to cover these themes through methods such as subtilized threats, symbolic reversal, the memorial of good natured ruler and naïve king love. The conceptual framework of the research is “Secret narrations” theory of James C. Scott.نقد دولت و نخبگان حاکم بخش مهمی از حیات سیاسی تودهها را تشکیل میدهد؛ اما کنش سیاسی فرودستان در عصر پیشامشروطه، به جز موارد نادر شورش و بلوا، در فرهنگ عامیانۀ آنها بازتاب یافته است. در این میان، ترانه از متداولترین قالبهای ادبی فرهنگ عامیانه بود. تودهها مجبور بودند برای مصون ماندن از تعرض ماموران دولت، اعتراض یا دیدگاه سیاسی خود را با استتارهای ساده یا پیچیده در سطح جامعه مطرح کنند. ظرفیتهای شفاهی فرهنگ عامیانه امکان استتار ساده را در اختیار آنها میگذاشت و در استتار پیچیده، با بهره بردن از تمثیل و رمز، ترانههایی را میآفریدند که امکان دو خوانش سیاسی و بیضرر از آنها وجود داشت. این پژوهش تلاش میکند تا به این پرسشها پاسخ دهد که ترانههای عامیانۀ سیاسی در عصر پیشامشروطه در دوران قاجاریه چه درونمایههایی داشتند و استتار این مضمونها در ترانهها با استفاده از چه روشهایی انجام میشد؟ فرض پژوهش این است که درونمایۀ این ترانهها بیشتر بر نفی عناصر سازندۀ «نمایش عمومی دولت» استوار بود. همچنین تهدید پوشیدۀ دولت و دادخواهی از مضامین دیگر این ترانهها بودند. تودهها برای استتار این درونمایهها از شیوههایی همچون تلطیف تهدیدها، وارونگی نمادین، یادبود فرمانروای نیکسرشت و شاهدوستی سادهلوحانه بهره میبردند. چهارچوب مفهومی پژوهش نظریۀ «روایتهای نهانی» جیمز سی. اسکات است.دانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280651720190522Measuring the Voting Power of Coalitions in the Islamic Parliament, the Cooperative Games Approachاندازهگیری قدرت رایگیری ائتلافها در مجلس شورای اسلامی: رویکرد بازیهای همکارانه35561002910.22054/tssq.2019.26893.390FAرامینخوچیانیاستادیار گروه اقتصاد دانشگاه آیت الله بروجردیJournal Article20171112The legislature is a manifestation of national sovereignty and one of the most important issues of policy and decision making in the country. Parliamentarians not only express their views on the status of the law, opinions but rather the selection of the Cabinet of Ministers and their removal, the comment declares themselves. Therefore the power of a parliamentary member is to apply his vote through voting. But how can this voting power be changed? The purpose of this paper is to measure the voting power of the members related to major political coalitions in the Islamic parliament using the theory of games. Using Shaply-Shubik's index, voting power of the three coalitions, reformist, and independent were measured in three election periods of 2007, 2011, and 2015. The results show that in the eighth period (2007-2011), all of voting power was for the principlists and the other two coalitions were dummy coalitions. In the ninth period (2011-2015), the voting power was again restored by the principlists and the other two coalitions were dummy coalitions. In the tenth period (2015-2019), despite the difference in the seats of the principlists and reformist and independent coalitions, the voting power is equally divided among all three coalitions. This is a very interesting conclusion that the number of seats in a coalition does not always reflect the strength of that coalition. It is suggested that the Islamic parliament Research Center use this approach in measuring the voting power of the fractions in the specialized parliamentary committees.قوه مقننه مظهر حاکمیت ملی و یکی از ارکان مهم سیاستگذاری و تصمیمگیری کشورهاست. نمایندگان پارلمان نه تـنها در مورد وضع قانون، نظرات و عقایدشان را با رأی خود ابراز میدارند، بلکه در مورد انتخاب اعـضای هیئت وزیران و برکناری آنـان و بـا انتخاب اعضای ناظر در مراجع تصمیمگیری و اعضای هیئت رئیسه مجلس و... نیز نظر خود را اعلام میکنند. بنابراین قدرت یک نماینده مجلس به اعمال نظر او از طریق رای است. اما این قدرت رای چگونه میتواند تغییر کند؟ هدف از این مقاله اندازهگیری قدرت رای نمایندگان وابسته به ائتلافهای مهم سیاسی در مجلس شورای اسلامی با استفاده از نظریه بازیها است. با استفاده از شاخص شاپلی ـ شوبیک قدرت رای سه ائتلاف اصولگرایان، اصلاحطلبان و مستقلین در سه دوره انتخابات 1386، 1390 و 1394 اندازهگیری شد. نتایج نشان میدهد که در دوره هشتم، قدرت مطلق دست اصولگرایان بوده و دو ائتلاف دیگر تصنعی بودهاند. در دوره نهم مجددا قدرت رای در دست اصولگرایان بوده و دو ائتلاف دیگر تصنعی بودهاند. در دوره دهم علیرغم اختلاف کرسیهای اصولگرایان و اصلاحطلبان و مستقلین، قدرت رای بین هر سه ائتلاف به مساوی تقسیم شده است. این نتیجه بسیار جالب موید این نکته است که همیشه تعداد کرسیهای یک ائتلاف بیانگر قدرت آن ائتلاف نیست. پیشنهاد میشود، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از این رویکرد در اندازهگیری قدرت رای فراکسیونها در کمیسیونهای تخصصی مجلس نیز استفاده کند.دانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280651720190621An Investigation of the Consequences of Local Self-Governance in the Provinces of the Islamic Republic of Iranبررسی پیامدهای خودگردانی محلی استان های جمهوری اسلامی ایران57951003010.22054/tssq.2019.37139.582FAظهیرعلی مرادیدکتری مدیریت دولتی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزیJournal Article20181103The decentralized organization pattern of the Islamic Republic of Iran provinces, along with a variety of public services and climatic, ethnic, cultural and religious differences, have made the country encounter a number of problems. It is evident to everyone that decentralization is one of the most effective actions for the development of countries; however, the implementation of decentralization policies has not been successful in Iran’s provinces. In this research, the realization of local self-government is regarded as an aim for decentralization at the provincial level in order to scientifically identify the consequences of decentralization in the provinces. International status, geopolitical situation, unbalanced development and ethnic and religious variety have made Iran a special case of decentralization; hence, this study was carried out using a hybrid method. After studying the research background, 16 interviews with semi-structured elites were carried out. By analyzing the results of the interviews through content analysis method, seven outcomes of the Provincial Self-Governance include: "General Prosperity", "Income Sustainability", "Partnership", "Economic Agility", "Rule of Law", "Efficiency in Servicing", and "Separatism" was extracted from 20 categories, 112 concepts and 353 primary codes. Then, the model test by modeling the structural equations showed that the local self-government of the provinces has positive consequences in the social and economic spheres, as well as weakening separatism, terrorist activities, foreign interference and strengthening the Iranian-Islamic identity.الگوی سازماندهی غیرمتراکم استانهای جمهوری اسلامی ایران درکنار تنوع خدمات عمومی و تفاوتهای اقلیمی، قومی، فرهنگی و مذهبی، کشور را با مشکلات متعددی روبهرو نموده است. این واقعیت بر همگان آشکار است که تمرکززدایی یکی از اقدامات مؤثر بر توسعة کشورها محسوب میشود، با این حال اجرای سیاستهای تمرکززدایی در سطح استانهای ج.ا. ایران موفقیتآمیز نبوده است. در این پژوهش تحقق خودگردانی محلی به عنوان نقطه هدف تمرکززدایی در سطح استانها در نظر گرفته شده است تا با روش علمی پیامدهای تمرکززدایی در سطح استانها شناسایی گردد. شرایط بینالمللی، موقعیت ژئوپلیتیک، توسعه نامتوازن و تنوع قومی و مذهبی، ج.ا.ایران را به یک مورد پژوهشی خاص در حوزه تمرکززدایی تبدل نموده است، لذا این پژوهش با روش آمیخته انجام پذیرفت. پس از مطالعه پیشینه پژوهش، با 16 خبره مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. با تحلیل نتایج مصاحبهها از طریق روش تحلیل محتوا، 7 پیامد خودگردانی استانها شامل؛ "نشاط عمومی"، "پایداری درآمد"، "شراکتگرایی"، "چابکی اقتصادی"، "قانونگرایی"، "کارایی در ارائه خدمات" و "تجزیهطلبی" از 20 مقوله، 112 مفهوم و 353 کد اولیه استخراج شدند. در ادامه آزمون مدل از طریق مدلسازی معادلات ساختاری، نشان داد که خودگردانی محلی استانها دارای پیامدهای مثبت در حوزههای اجتماعی و اقتصادی است، همچنین باعث تضعیف تجزیهطلبی، فعالیتهای تروریستی، دخالتهای خارجی و تقویت هویت ایرانی- اسلامی میگردد.دانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280651720190522The Pattern of judges’ selection of the Constitutional Court in the States of Iraq and Turkeyالگوی انتخاب قضات دادگاه قانون اساسی در دولتهای عراق و ترکیه971381003110.22054/tssq.2019.15591.163FAهدیغفاریاستادیار حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبائیمازیارخادمیدانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20161022The function of protection institution of the constitutional in every legal system is always protecting the aspirations of the nation and fundamental rights. This institution can accelerate or even weaken the movement of people in countries that are transitioning to democracy. Public trust in these institutions is closely linked to their independence. The effective factor of this independence is the appointment of the judges of the courts. As for the various systems of selection of judges, it is possible to determine the extent and manner of the interference of other organizations in this regard. Iraq and Turkey, which have undergone democratic changes in recent years, have experienced varying degrees of independence and, consequently, legitimacy by following different patterns of selection of constitutional judges. With the implementation of administrative model, the Iraqi state has strongly influenced the executive branch, and the issuance of unilateral sentences for the benefit of the ruling party can prove this hypothesis. However, Turkey, deviating from the executive model and accepting a multi-domain pattern, has increased the participation of civil society organizations and other branches in the selection of court judges and increased the legitimacy of the court.کار ویژه نهاد صیانتکننده از قانون اساسی در هر نظام حقوقی، همواره حفاظت از آرمانهای ملت و حقوق اساسی میباشد. این نهاد در کشورهایی که در حال گذار به دمکراسی میباشند؛ میتواند روند حرکت مردم را تسریع یا حتی تضعیف نماید. اعتماد عمومی به این نهادها، به طور تنگاتنگی با استقلال آنها در ارتباط است. عامل موثر این استقلال، مرجع تعیین قضات دادگاهها میباشد. با توجه به نظامهای گوناگون انتخاب قضات دادگاهها، میتوان به میزان و نحوه دخالت ارگانهای دیگر در این امر پی برد. کشورهای عراق و ترکیه که تحولات دمکراسیخواهانهای را در سالیان اخیر پشت سر گذاردهاند، با پیروی از الگوهای متفاوت انتخاب قضات اساسی، میزان متفاوتی از استقلال و به تبع آن مشروعیت را تجربه نمودهاند. کشور عراق با اعمال الگوی اجرایی، این نهاد را به شدت تحت تاثیر قوه مجریه قرار داده است که صدور احکام یکجانبه به سود حزب حاکم، میتواند این فرضیه را اثبات نماید. اما ترکیه با عدول از الگوی اجرایی و با پذیرش الگوی چند حوزهای، میزان مشارکت نهادهای مدنی و دیگر قوا را در انتخاب قضات دادگاه بیشتر نموده و میزان بیشتری از مشروعیت را برای این دادگاه رقم زده است.دانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280651720190522Explaining the Nature of the Nabawi and Alawi Government: Conceptual, Structural and Theoretical Approachesتبیین ماهیت دولت نبوی و علوی: رویکردهای مفهومی، ساختاری و نظری1391711003210.22054/tssq.2019.16130.176FAعلیمحمدی ضیاءپژوهشگر پژوهشگاه امام صادق عنجفلک زاییاستاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم عJournal Article20161107The institution of government as a major part of a community in Islam has a special place and in addition to its inherent functions such as the administration and ordering of social affairs, its existence is essential for the desirable achievement of the teachings and doctrines of Islam. However, due to the poor background about the dimensions of the Islamic State, questions and uncertainties about the origin of the state, its structure and its features, and on the other hand the relation between the state and civil society is discussed. Therefore, in order to understand the various dimensions of the Islamic state, familiarity with the state institution of Nabawi and Alawi, as the best historical model of Islamic state and the existence of the innocent Imam at the top of it, is the best source for introducing the Islamic state and explaining its indices to illustrate the desired Islamic state. Therefore, in this research, we tried to examine the different nature and dimensions of the Nabawi and Alawi government in a theoretical framework based on the three conceptual, structural and theoretical approaches with a descriptive-analytical method. Research findings indicate that the Nabawi and Alawi state have, with people’s origin, a mechanical approach in the conceptual arena, and with a small structure, along with a limited definition of its main tasks with a broader scope, refers to a prescriptive and state-centered approach in the theoretical arena.نهاد دولت به عنوان مهمترین بخش یک جامعه در اسلام جایگاه ویژهای داشته و علاوه بر کارکردهای ذاتی آن همچون اداره و نظمبخشی امور اجتماع، وجود آن برای تحقق مطلوب آموزهها و تعالیم اسلام امری ضروری است. این در حالی است که به دلیل پیشینه ضعیف درباره ابعاد دولت اسلامی، سوالات و ابهاماتی درباره خاستگاه دولت، ساختار و ویژگیهای آن و از سویی نسبت دولت با جامعه مدنی مطرح است (مساله). از اینرو برای شناخت ابعاد مختلف دولت اسلامی، آشنایی با نهاد دولت نبوی و علوی به عنوان بهترین الگوی تاریخی از دولت اسلامی و وجود معصوم (ع) در رأس آن، بهترین منبع در معرفی شکل دولت اسلامی بوده و تبیین شاخصهای آن به ترسیم الگوی دولت اسلامی مطلوب کمک شایانی میکند (هدف). لذا برای دستیابی به این مهم در این پژوهش تلاش شده ماهیت و ابعاد مختلف دولت نبوی و علوی در چارچوب نظری مبتنی بر سه رویکرد مفهومی، ساختاری و نظری با روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد (روش). یافتههای تحقیق حاکی از آن است که دولت نبوی و علوی با خاستگاهی مردمی از رویکردی مکانیکی در عرصه مفهومی برخوردار بوده و با ساختاری کوچک به همراه تعریف وظایف اصلی محدود با دامنهای گسترده به رویکردی تجویزی و دولتمحور در عرصه نظر اشاره دارد (یافتهها).دانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280651720190522The Constitutionalist States: Study of New Division of Constitution and the Concept of Dual Freedomsحکومتهای قانون اساسیگرا: مطالعه قوانیناساسی و مفهوم آزادیهای دوگانه1751981157910.22054/tssq.2019.11870.97FAعلیرضااسدپورطهرانیاستادیار حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آبادمسعودراعی دهقیدکتری حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد، ایرانJournal Article20160606Due to the developments in social relations in modern societies, and in particular the importance of restrictions on the political power of governments, the rule of people and the protection of individual rights and public freedoms as the foundations of constitutionalism and constitutional rule, it seems to be necessary to introduce a new category of basic laws that are more consistent with modern constitutional rights and constitutionalism. Thus, all classical categories of constitutional laws are briefly introduced and criticized, and then a new categorization of basic laws to the liberal constitution and republican constitution is proposed and explained. As a result of this division, the state can be liberal or republican, but in the present time, both types of modern states must be constitutional. Of course, the republican holds this supremacy over the liberal state, which governs the protection of public freedoms. This essay is based on a fundamental assumption: the emphasis on the constitutional positivist concept. Since, the classical classifications are based on the inductive method; accordingly, the same method has been used to criticize and propose the alternative.< p><span lang="FA" dir="RTL">با توجه به تحولات روابط اجتماعی در جوامع مدرن و بویژه اهمیت پیدا کردنِ محدودیت قدرت سیاسی حکومتها، حق حاکمیت مردم و حمایت از حقهای فردی و آزادیهای عمومی به عنوان مبانی قانون اساسیگرایی و حکومت قانون اساسیگرا، به نظر میرسد که لازم است دستهبندی جدیدی از قوانین اساسی که با حقوق اساسی مدرن و قانون اساسیگرایی سازگارتر است، ارائه شود. به همین لحاظ لازم است همه دستهبندیهای کلاسیک قوانین اساسی، بطور مختصر معرفی گردیده و بررسی و نقد شوند و آنگاه، دستهبندی جدید قوانین اساسی به قانون اساسی لیبرال و قانون اساسی جمهوریگرا پیشنهاد و تشریح شود. در نتیجه این تقسیمبندی، حکومت میتواند حکومت لیبرال یا حکومت جمهوریگرا باشد ولی در دوران مدرن، هر دو نوعِ حکومتِ مدرن باید قانون اساسیگرا باشد. البته حکومت جمهوریگرا این برتری را بر حکومت لیبرال دارد که با محوریت حمایت از آزادیهای عمومی اِعمال حاکمیت مینماید. این نوشتار بر یک مفروضه بنیادین استوار شده است: تاکید بر مفهوم اثباتگرایانه قانون اساسی. از آن جایی که دستهبندیهای کلاسیک، بر مبنای روش استقرایی عمل کردهاند، بنابراین برای نقد و پیشنهاد جایگزین از همین روش استفاده شده است. </span>