دانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280631020170920“Neo-pastorship”,
Critique of Governmental Rationality of Iran’s State«شبانوارگی جدید»؛ نقد عقلانیتهای حکومتی دولت در ایران132782810.22054/tssq.2017.15351.231FAحمیدیحیویاستادیار علوم سیاسی دانشگاه بوعلی سیناJournal Article20170111To address the question of the nature of modern state in the contemporary Iran, the present paper seeks to investigate the issue of state in the contemporary Iran in terms of Foucauldian approach and the conceptual apparatus driven from it. In his late intellectual career, Michael Foucault introduced a new field into the researches on state in which fundamentally the rationalities underpinning / constituting the state are zeroed in on. The present paper hypothesizes that the drawing, organization and articulation of the modern state in Iran were being done by the governmentality of the pastorship prevailing over the tradition system and the rationalities remained out of the episteme belonged to Iranian previous universe, though it was built in the course of modernization process stimulated by Iranians` encounter with some western forms of governance. The present paper maintains that the tenacity of “the pastorship rationalities of the tradition system” and their being strengthened due to combining with some imperfect rationalities driven from modern era – that is, the rationalities oriented to consolidate the state such as “raison d'état” and “police” – lead to the generation of an “instrumental pastorship” equipped with modern technics and apparatus. Thus, it provided grounds for raising a particular political order which the present paper calls “neo-pastorship”. “Neo-pastorship”, thanks to the modern apparatuses, such as the army or the bureaucracy that was developed in the new age, came to more success in interference and carving power on the body of society.در پاسخ به پرسش از ماهیت دولت مدرن در ایران معاصر، پژوهش پیشرو بر آن است که از منظر رهیافت فوکویی و دستگاه مفهومی برآمده از آن به مسئله دولت در ایران معاصر نزدیک شده و از این مسیر به کنکاش در آن بپردازد. میشل فوکو در دوره فکری متاخر خود، حوزهی جدید از تحقیق در باب دولت را میگشاید که اساس آن تاکید بر عقلانیتهای سازنده دولت است. محور تحلیلهای فوکو در باب دولت به «مسئلهی عقلانیتی» مربوط میشود که کردارهای حکومتی و فنون حکمرانی با اتکا به آن طراحی شده و سامان مییابند. فرضیه ما در این نوشتار این است که دولت مدرن در ایران با آنکه در طی فرایند نوسازی، با ورود اشکالی از فنون حکمرانی از غرب ساخته شد اما طراحی، سامانمندی و مفصلبندی آنها تحت حکومتداری شبانوارگی حاکم در نظام سنت و عقلانیتهای برجای مانده از اپیستمهی پیشین ایرانی صورت میگرفت. به باور این مقاله پایداری «عقلانیتهای شبانوارهِ نظام سنت» و تقویت آنان در ترکیب با عقلانیتهای نیمبند و ناقصی از عصر جدید ـ عقلانیتهایی از جنس «مصلحت دولت» و «پلیس» که تنها در پی تقویت دولت بودند ـ به زایش «شبانوارگی ابزارمند» و مجهز به فنون و آپارتوسهای مدرن انجامید. به همین سبب به سامان سیاسی خاصی امکان بروز داد که در این مقاله از آن تحت عنوان «شبانوارگی جدید» یاد میشود. این دولتِ شبانوار به یاری آپاراتوسهای جدیدی نظیر ارتش، بوروکراسی که در عصر جدید ایجاد شد توفیق بیشتری برای دخالتگری و حک کردن قدرت خود بر بدن اجتماع یافت.https://tssq.atu.ac.ir/article_7828_1e9ba6d5d204e74a9b86212a936412fb.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280631020170920EIL- DAULAT: A Pre-theory for Pre-Pahlawi Iranدولت- ایل؛ پیش نظریه ای برای ایران پیشاپهلوی3363782910.22054/tssq.2017.21479.294FAناصرپورحسناستادیار علوم سیاسی دانشگاه آیت الله بروجردیJournal Article20170510The nature of the state in Iran is one of the most controversial issues among political science researchers. Unlike new states which were established in the post-colonial era, the state in Iran has a long history, so that it is considered as the first state of history. After the end of the Second World a large part of Iranian state studies focused on the Marxist nature, especially the Stalinist, of the five socio-economic formation. Another part of the state's studies was to criticize and reject the above-mentioned views. The nature of the state in Iran is the main issue of this article. In response to the question of what is the nature of the state in Iran, the following hypothesis has been formulated:with regard to the climatic roots and ecosystem of Iran and the dominance of the Eilat (nomads ), it is possible to formulate a " dawlat -eil"(nomads- state ) for a predecessor Iran, especially from the Seljuk to the end of the Qajar Dynasty . The nomads-state, due to the identity-related, organizational, and military features of the nomads structure, also refers to the formation of the state by the supreme nomads, and includes the nomads that, without being governed, are as quasi Governments ruled over their territory. This hypothesis has been processed by the methodology of historical sociology and the analysis of the nature of the ruling states from Safavid to the end of Qajar by descriptive-analytic method. ماهیت دولت در ایران، یکی از مشاجره برانگیزترین مسائل در بین پژوهشگران علوم سیاسی بودهاست. برخلاف دولتهای جدیدی که در عصر پسااستعمار به وجود آمدهاند، دولت در ایران دارای قدمت زیادی است؛ به گونهای که از آن به عنوان نخستین دولت تاریخ یاد میشود. پس از پایان جنگ جهانی دوم و طرح مکاتب متعارض توسعه مانند مکتب نوسازی و مارکسیستی، ماهیت دولت در ایران مورد تامل نظری قرار گرفت؛ بخش عمده این نظریات ناظر بر ماهیت مارکسیستی بویژه تفسیر استالینیستی از صورت بندیهای پنجگانه اقتصادی – اجتماعی تاریخ بشر از دولت در ایران بود. بخش دیگری از نظریات دولت، در نقد و نقض نظریات مذکور بود. ماهیت دولت در ایران مساله اصلی این مقاله است و در پاسخ به سؤال چیستی ماهیت دولت در ایران پیشاپهلوی، این فرضیه صورتبندی شدهاست: با توجه به ریشه های اقلیمی و زیست بوم ایران و غلبه ایلات، میتوان صورتبندی « دولت- ایل» را برای ایران پیشاپهلوی بویژه از سلجوقیان تا پایان قاجار پیشنهاد کرد. دولت – ایل که ناشی از ویژگیهای هویتی، سازمانی و نظامی ساختار ایلی بود، هم بر شکلگیری دولت توسط ایلات برتر اطلاق دارد و هم ایلاتی را شامل میشود که بدون آنکه حکومت تشکیل دادهباشند، به مثابه شبه دولتهایی در قلمرو خود حکومت میکردند. این فرضیه با رهیافت جامعه شناسی تاریخی و تحلیل ماهیت دولتهای حاکم از صفویه تا پایان قاجار با روش توصیفی تحلیلی پردازش شدهاست.https://tssq.atu.ac.ir/article_7829_70fe84a44c564d5aec6786a213167ca6.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280631020170920Meta-Synthesis of Weak Points and Facilitators of Iran’s National Development Plansفراترکیب نقاط ضعف و تسهیل کنندههای برنامههای توسعه ملی65108783010.22054/tssq.2017.14044.130FAحمیدسجادیدکترای علوم سیاسی(جامعه شناسی سیاسی) دانشگاه تهرانJournal Article20160828A great volume of studies and researches are conducted for evaluating Iran's five-year development plans, with the main purpose of overcoming obstacles and realizing the goals of national strategic plans. Considering the large volume of studies on evaluation of development plans, on the one hand, and the inconsistencies and contradictions of the findings on the other hand, the method of meta-synthesis is adopted by the researcher as an efficient method for systematically summarizing and analyzing the wide range of results. For this purpose, published and unpublished qualitative literature in the context of development programs, dated between 1992 and 2015, were selected. Having reviewed the full-text of these articles, reports and texts, the ones which accurately examined the weaknesses as well as the facilitators of national development programs were chosen and compared with each other. The data were first analyzed via adopting thematic analysis approach and then were reanalyzed through encoding method. The results of the analysis of obstacles against development programs were extracted and interpreted within thirteen themes and five codes of facilitators, namely, convergence and integration of higher education with social system while linking knowledge and industry, promoting balanced development, limiting government in the development process, strengthening social system as the context of development and expansion of international interactions. The findings ultimately suggest the necessity of promoting development through a dynamic systemic approach.ارزیابی برنامههای توسعه ایران جهت رفع موانع و تحقق اهداف برنامههای توسعه، موضوع پژوهش گستره وسیعی از مقالات و تحقیقات بوده است. با توجه به حجم زیاد مطالعات ارزیابی برنامههای توسعه از یکسو و گوناگونیها در نتایج تحقیقات از سوی دیگر، روش فراترکیب به منظور تجزیه و تحلیل نظاممند گستره وسیع نتایج پژوهشها اتخاذ شد. در این مطالعه، متون کیفی منتشر شده و نشده در زمینه آسیبهای برنامههای توسعه طی سالهای 1394-1371 انتخاب شدند. سپس با مرور کامل متن مقالات و گزارشات و متون، مقالاتی که بطور دقیق نقاط ضعف و تسهیل کنندههای برنامههای توسعه ملی را مورد بررسی قرار می دادند، انتخاب و با یکدیگر مقایسه شدند. این مقالات با رویکرد تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و داده ها به شیوه کدگذاری بازتحلیل شدند. نتایج حاصله از تحلیل نقاط ضعف و موانع برنامه های توسعه در 13 مضمون و تسهیل کنندهها در پنج کد تحت عناوین همگرایی و انسجام نظام آموزش عالی با نظام اجتماعی و پیوند علم و صنعت، پیشبرد توسعه متوازن، محدودسازی دولت در فرایند توسعه، تقویت نظام اجتماعی به عنوان بستر توسعه و گسترش تعاملات بین المللی تفسیر و ترجمه شدند و نهایتا یافتههای راهبردها نشان از ضرورت پیشبرد توسعه در قالب رویکرد سیستمی داینامیک، تفسیر شد.https://tssq.atu.ac.ir/article_7830_a169cce59ac96e81b6e8a63a44e3a303.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280631020170920"New City-state Orientation" as a New Form of Urbanization Policyنو دولتشهرگرایی به مثابة صورت جدید شهریشدن سیاست109145783110.22054/tssq.2017.9416.55FAغلامرضاخواجه سرویاسنادیار علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-0476-5249محسنسلگیدانشجوی دکترای اندیشه سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160217This paper is aimed to show the possibility and necessity of New City-state Orientation as a new form of democracy; a new form of democracy in which city and citizenship in the light of deterritorialization and communitarianist pluralism attain a mental and cultural form instead of a bodily-civilizational form. In this paper New City-state Orientation is defined as follows: passing along the concepts of insiders and outsiders, passing along the hierarchical and vertical world to the horizontal world, non-territorialness, mental-culturalness, modification of liberalism because of its extreme individualism with the help of the communitarianist view, emphasis on the concept of “authenticity” or “valuability of difference” beyond the concept of “dignity”, the wane of the big concepts like society and the birth and proliferation of community instead of that. New City-state Orientation, in the communitarianist context and with the view of globalization, while acknowledging the legitimacy of subcultures and local and traditional cultures has taken a non-physical and non-bodily look at the category of city and citizenship.The question of the paper is how we can come to a mutual understanding between responsible citizenship and human rights today. The hypothesis of the question is that in the light of deterritorialization of city and the citizenship we can come to such a mutual understanding.The theoretical framework of the paper is the “the body without organs theory” of Gilles Deleuze and its methodology is analytical-descriptive with the use of library data. هدف این جستار، نشاندادن امکان و ضرورت نودولتشهرگرایی به عنوان صورتی نوین از دموکراسی است؛ صورتی نوین از دموکراسی که در آن، شهر و شهروندی در پرتو «قلمروزدایی» و تکثرگراییِ جماعتگرایانه، صورتی ذهنی و فرهنگی به جای کالبدی-تمدنی مییابند. در این مقاله، نودولتشهرگرایی چنین معرفی شده است: عبور از مفاهیم خودی و غیرخودی، عبور از جهان سلسلهمراتبی و عمودی به جهان افقی، غیرسرزمینیبودن یا ذهنی-فرهنگیبودن، تعدیل لیبرالیسم به سبب تفرّدگرایی مفرط با استمداد از نگاه جماعتگرایانه، تأکید بر مفهوم «اصالت» یا «ارزشمندی تفاوت» فرای مفهوم «کرامت»، افول مفاهیم کلانی چون جامعه و تولد و تکثر جماعت به جای آن. نودولتشهرگرایی، در بستر جماعتگرایانه و با نگاه جهانیشدن، در عین اذعان به مشروعیت خردهفرهنگها و فرهنگهای محلی و سنتی، نگاهی غیرفیزیکی و غیرکالبدی به مقولة شهر و شهریشدن افکنده است. پرسش مقاله این است که چگونه میتوان به تفاهمِ میان مفهوم شهروندیِ مسئولانه و حقوق بشر کنونی رسید؟ فرضیه در قبال این پرسش آن است که در پرتو قلمروزدایی از شهر و مفهوم شهروندی، میتوان به تفاهم مزبور رسید. چارچوب نظری این مقاله، «نظریة بدن بدون اندام» ژیل دُلوز بوده و روش آن، تحلیلی-توصیفی با استفاده از دادههای کتابخانهای است. قلمروزدایی در این مقاله، از آنجایی که با اصالت «تفاوت» و پذیرش «تخاصم» ملازم شده است، اتهام کارل اشمیت به لیبرالیسم را مبنی بر آن که لیبرالیسم با قلمروزدایی و جهانوطنگرایی، تخاصم را مرززدوده و بنابراین وسیع تر میکند، نمیپذیرد و بر خود وارد نمیداند.https://tssq.atu.ac.ir/article_7831_3b915edc2d97dfb4b7e8885241661c44.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280631020170920Political Challenges of Terrorism and the State of Canada: a Case Study of Canada–Iran relationsچالش سیاسی تروریسم و دولت کانادا: مطالعه موردی روابط کانادا با ایران147183783210.22054/tssq.2017.11585.94FAرضاموسی زادهدکترای حقوق بین الملل - عضو هیات علمی و معاون آموزش دانشکده روابط بین الملل وزارت خارجهمحمودگنج بخشدکترای حقوق بین الملل دانشگاه پیامنور تهرانJournal Article20160603The way governments deal with the claims of victims of terrorist incidents is one of the most important political issues of the day. Since the Canadian government claims that it fights terrorism the political strategies that govern this government are important in responding to the survivors of the terrorist events. By accusing the Iranian government, it has done its most important action against one of the victims of terrorism. By using the theory of Barry Buzan in analyzing this action of the Canadian State the findings of this paper show that Canada by utilizing some policies like a particular definition of international terrorism advocating state and regarding Iran as one the biggest countries which advocate terrorism, giving up the diplomatic relation with Iran, repudiating the immunity of Iran’s properties and their seizure in the interests of victims of terrorist attacks in occupies lands is a way of cooperating with the US and Israel. According to Buzan theory about security dilemma and the complexities and contradictions inherent in political choices about that the operation of Canada about the Iranian government's immunity in international law is not defensible. In this article we are looking for answers to this question that "What are the political fields of Canada’s action against Iran?" This review is based on Barry Buzan's theory and was conducted by using descriptive analytical method. نحوه برخورد دولتها با دعاوی قربانیان حوادث تروریستی از مهمترین مسایل سیاسی روز است. از آنجا که دولت کانادا از مدعیان مبارزه با تروریسم میباشد؛ راهبردهای سیاسی حاکم بر این دولت در جهت پاسخگویی به بازماندگان وقایع تروریستی حایز اهمیت است. بهنظر میرسد این دولت بجای برخورد با دولتهای حامی تروریسم؛ با متهم نمودن دولت ایران در واقع عمدهترین اقدام خود را علیه یکی از قربانیان انجام داد. در تحلیل این عمل دولت کانادا با استفاده از نظریه باری بوزان راجع به امنیت، یافتههای این مقاله نشان میدهد که کانادا با بهرهگیری از سیاستهایی همچون تعریف خاص از دولت حامی تروریسم بینالملل و تلقی دولت ایران بهعنوان بزرگترین آنها؛ قطع رابطه دیپلماتیک با ایران؛ سلب مصونیت و توقیف اموال دولت و نهادهای دولتی ایران در کانادا بهنفع قربانیان حوادث تروریستی سرزمینهای اشغالی فلسطین و لبنان با آمریکا و اسرائیل همراهی نموده است. با توجه به نظریه ﺑﻮزان در مورد ﻣﻌﻤﺎی اﻣﻨﻴﺖ و ﭘﻴﭽﻴﺪﮔﻲ و ﺗﻨﺎﻗﻀﺎت ﻧﻬﻔﺘﻪ در اﻧﺘﺨﺎبﻫﺎی ﺳﻴﺎﺳﻲ پیرامون آن عملکرد کانادا راجع به سلب مصونیت دولت ایران در حقوق بینالملل قابل دفاع نمیباشد. در این نوشتار بهدنبال پاسخ به این پرسش اصلی هستیم؛ که دلیل اصلی اقدام دولت کانادا علیه دولت ایران چیست؟ این بررسی بر اساس نظریه باری بوزان و با استفاده از روش تحلیلی-توصیفی انجام گردید.https://tssq.atu.ac.ir/article_7832_a6f441f13c5fd7a11718e02448df28de.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-280631020170920Authoritarian State in China: A Study on Intellectual Basesواکاوی زمینههای فکری تکوین و تداوم دولت اقتدارگرا در چین185219783310.22054/tssq.2017.11933.98FAفریبرزارغوانی پیرسلامیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه شیراز0000-0002-6180-7751فاطمهفروتندانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه شیراز0009-0000-3991-2486Journal Article20160607The article’s aim is to study the intellectual bases of formation and continuity of authoritarian state in China. The main question is why china’s political society up to now has helped to form and to continue authoritarian state in this country, while many of the other countries has experienced some forms of democracy. This article, to answer the question, by presupposing some factors such as vast territory, agricultural economy and foreign invasion argues that the study of china’s intellectual bases and political thought in three era, ancient- middle and contemporary, shows us that the tradition of authoritarian state in china is deep and it is due to intellectual bases. In other words, political and intellectual thought in various ages has helped to create and reinforce authoritarian state in china. Strong influence of political thought in ancient era, middle era on china’s political action and continuity of Confucius’s tradition and communism are some of the main aspects and factors of the problem. Study of more important political thought about state nature, discussion on some aspects of powerful and authoritarian state in china and introducing china’s political thought in various eras that encourage state power are the main section of the article.این مقاله با هدف بررسی زمینههای فکری تکوین و تداوم دولت اقتدارگرا در چین در پی پاسخگویی به این پرسش است که چرا جامعه سیاسی چین از ابتدا مولد و میزبان دولتهای اقتدارگرا بوده و این اقتدارگرایی در تمامی اعصار حتی در جهان امروز که بسیاری از جوامع تجربهای هرچند شکلی از دموکراسی داشته اند تداوم یافته است؟ به منظور پاسخگویی به سؤال، این مقاله با مفروض گرفتن عواملی همچون سرزمین پهناور، اقتصاد کشاورزی و یا تهاجم خارجی با برجسته کردن وجه فکری، این فرضیه مورد سنجش قرار میگیرد که بررسی زمینههای فکری و اندیشه سیاسی چین در سه دوره باستان، معاصر و میانه نشان میدهد که توجه به سنت دولت اقتدارگرا، امری ریشهدار و متناسب با زمینههای فکری جامعه چین بودهاست. حتی مولفههای پیش گفته نیز با جریانهای فکری مولد اقتدارگرایی رابطهای تکمیلی داشتهاند. یافتههای این پژوهش در نتیجه واکاوی سنت فکری و اندیشگی چین نشان میدهد که تاثیر زیاد مکاتب فکری مشوق اقتدارگرایی در دروان باستان و میانه بر فعل سیاسی چین و تداوم سنت گرایی کنفوسیوسی و ظهور کمونیسم در عصر مدرن در واکنش به نفوذ و سلطه غرب منجر به تقویت و تداوم اقتدارگرایی دولت در چین شده است. بحث از سنت دولت قدرتمند و اقتدارگرا در چین، در کنار تمرکز بر مهمترین ویژگیهای فکری و اندیشگی چین در ادوار باستان، میانه و معاصر در قالب مهمترین مکاتب فکری- فلسفی و اندیشمندان مهم منتسب به هر یک از این نحلهها، بخشهای اصلی این نوشتار برای بررسی فرضیه را تشکیل میدهند.https://tssq.atu.ac.ir/article_7833_05e90fe12fe651487164aaa54f47acbe.pdf