دانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-28063920170619Methods and Aspects of Institution Building in the Process of State Making after Revolution:
A Historical Institutionalism Approachتحلیل شیوهها و ابعاد نهادسازی در روند ساختهشدن دولت پس از انقلاب از منظر نهادگرایی تاریخی141746410.22054/tssq.2017.8251.99FAسعیدمیرترابیعضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمیJournal Article20160609Iran’s revolution as a profound social change in which most part of population took part heavily changed the fundamental aspects of political order in the country and helped to set new institutions in power and state structures after revolution. These institutions were helpful in harnessing extreme domestic and foreign crisis that emerged soon after the revolution. Revolutionary elite in Iran in a rather short term between January 1979 and May 1981, succeeded in establishing new political order after revolution. The main claim of the article as its hypothesis is that “Iran revolutionary elite in three years after revolution (as critical juncture) in response to huge crises and necessities of building new order inclined to institution building from the bottom and as a result effective institutions for supporting new political regime and new political order were formed.The article studies making of some new governmental institutions and revolutionary organs and emergence of new political behavior in the first years after revolution and searches the causes of their successful functions in managing crisis and sustaining new emerged political order. The article uses historical institutionalism as its approach and historical-causal analysis as its methodology. The article shows that high capabilities of revolutionary system in managing crises originated from this mode of institution building. انقلاب ایران به عنوان تحولی که عموم اقشار اجتماعی در آن حضور داشتند، دگرگونی عمیقی در بنیادهای نظم سیاسی جامعه به همراه آورد و به پایهریزی نهادهای تازهای در ساخت قدرت و دولت پس از انقلاب یاری رساند. با وجود ضعف سازوکارهای حزبی وسازمانی مدرن، این نهادهای دولتی و رویهای جدید ، با توفیق در بسیج منابع و مقابله با انواع بحرانهای پیش رو همانند شرایط ناامنی ناشی از فروپاشی نظم پیشین،درگیری جناحهای قدرت، حرکتهای جداییخواه قومی و بروز جنگ تحمیلی، زمینه استقرار وتثبیت نظم سیاسی نوین را در فاصله نسبتا کوتاه دی ماه 1357 تا خرداد 1360 فراهم نمودند.دغدغه مقاله واکاوی چگونگی توفیق نخبگان انقلابی،درساخت نهادهای کارآمد دولت است.مهمترین ادعای مقاله در قالب فرضیه این است که "نخبگان انقلابی ایران در سه سال نخست پس از پیروزی انقلاب(به عنوان لحظه سازنده)،در مواجهه با بحرانهای پیش رو و مقتضیات ایجاد نظم سیاسی نوین،به نهادسازی از پایین متوسل شدند که نتیجه آن ایجاد نهادهای توانمند درحمایت از رژیم سیاسی جدید(همانند ولایت فقیه،شورای انقلاب) و استقرار و تثبیت نظم سیاسی نوین(همانند کمیتههای انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)بوده است." مقاله در تشریح رویدادهای مرتبط با ساخت نهادهای دولت درسالهای اولیه انقلاب که از آن با عنوان لحظه سازنده نهادها یاد شده، از رویکرد نهادگرایی تاریخی و روش تاریخی-علّی متکی بر این رویکرد بهره گرفته است .مقاله نشان می دهد که دستکم یکی از عوامل مهم قابلیت بالای نظام انقلابی در مهار ومدیریت بحرانهای متعدد پیش رو موفقیت پروژه نهادسازی آن بوده است.https://tssq.atu.ac.ir/article_7464_52a554157875e09583fd7e8cf7d1909c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-28063920170619Moral Dilemma in Interaction of International Interested States and the United Nations
(A Case Study: Removal of “Saudi-led Coalition” from the List of Violators of the Rights of Childrenتزاحم اخلاقی درتعامل دولتهای ذینفع و سازمان ملل متحد مطالعۀ موردی: حذف نام «ائتلاف عربستان» از فهرست ناقضان حقوق کودکان4379745910.22054/tssq.2017.7459FAسید علیمحمودیاستادیار دانشکدۀ روابط بین الملل وزارت امور خارجه0000-0002-1870-7667Journal Article20170117The subject of this article is about the decision of Ban Ki-Moon, the former secretary general of the United Nations in relation to the threat of Saudi Arabia to stop all its financial support to the United Nations, if the secretary general does not remove Saudi-led Coalition from the annex I of his annual report (2016) to Security Council. In his report, the secretary general explained the fact of killing and disabling children, and military attacks to schools and hospitals in Yemen by coalition. My attempt is to evaluate the decision of the secretary general on this issue by using conceptual analysis and critical evaluation as a methodology, regarding a dilemma of the moral interference on the basis of deontological ethics. In fact the secretary general confronted a dilemma concerning two options in this regard: first removing coalition from the report and preventing Saudis to stop their support to the United Nations; second, avoidance of removing coalition and confronting execution of the threat of this country. He chose the first option. <br /> Based upon deontological ethics, in my view, assessment of the decision of secretary general indicates that although he has committed immoral deed by removing the name of coalition from the report, nevertheless through preventing Saudi Arabia from executing its threat, his decision is in conformity with deontological ethics. Conversely, measures taken by Saudi Arabia and other member states of coalition using pressure and threat against the United Nations indicate immoral behavior, in addition to their individualist acts and disintegration of these countries regarding their international obligations as the members of the United Nations.تصمیم بانکیمون دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد دربرابر تهدید عربستان سعودی به قطع کمکهای مالی خود به سازمان ملل متحد، در صورتی که دبیرکل نام ائتلاف عربستان را از فهرست گزارش سالانۀ (2016)خود به شورای امنیت درمورد کشتار و معلولیت کودکان و حملات نظامی به مدارس و بیمارستانها در یمن از سوی این ائتلاف خارج نکند، موضوع پژوهش حاضر است. در این مقاله با بهرهگیری از روش تحلیل مفهومی و ارزیابی انتقادی، موضوع تزاحم دو امر اخلاقی برپایۀ اخلاق وظیفهگرا در خصوص الزام دبیرکل به تصمیمگیری در اینباره، تبیین و ارزیابی شدهاست. وی در قبال دو گزینۀ حذف نام ائتلاف از گزارش و جلوگیری از قطع کمکهای عربستان از سویی، و اجتناب از حذف نام ائتلاف و اجرای تهدید این کشور از سوی دیگر، گزینۀ نخست را برگزید. ارزیابی این تصمیم دبیرکل بر مدار اخلاق وظیفهگرا نشان میدهد که او گرچه به ناگزیر با حذف نام ائتلاف از گزارش مرتکب کاری خلاف اخلاق شده است، اما برای برون رفت از بن بستِ تزاحم دو امر اخلاقی یادشده، با بازداشتن عربستان از عملی کردن تهدید خود، برپایۀ اخلاق وظیفه گرا رفتار کرده است. دربرابر، اقدامات عربستان و سایر دولتهای عضو ائتلاف با اِعمال فشار و تهدید به سازمانمللمتحد، افزون بر تکروی و واگرایی این کشورها نسبت به الزامات عضویتشان در این نهاد فراگیر بینالمللی، نمایانگر رفتار خلاف اخلاق آنان است.https://tssq.atu.ac.ir/article_7459_be31820bb89906c8d38c2b7a220a90a3.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-28063920170619Reflection on Islamism Approach to State from the Perspective of the Absolute State Theoryتاملی بررویکرد اسلامگرایی به دولت از نگاه نظریه دولت مطلقه81119746010.22054/tssq.2017.15352.156FAمقصودرنجبراستادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم0000-0001-7518-8755Journal Article20161013 The perception and expression of state is the most important element in political thought. It is impossible to have a democratic system without a theoretical perception of state. Due to the fact that there are many different theories concerning state, the principal question of this research is as: within which of the theories of state does the state considered by the Islamic fundamentalists lie or to which of them is nearer? In this research, our assumption is that the theory of state from an Islamic fundamentalism point of view has more proximities to the theory of absolute state. In other words, in many features, the perception of the Islamic fundamentalists of state is near to the features of the theory of absolute state. In order to survey this subject matter, we have used a descriptive, analytical and comparative method. In this essay, the features of the Islamic fundamentalism approach to state have been surveyed with the help of the theory of absolute state based on such criteria as the kind of perception of authority, the bases of authority and its legitimacy, the expediency of state, the divine right of ruling, the base and realm of ownership, the concept and realm of the law and legislation and the goals of state and its realm. In the end, the relation of these findings and perceptions with the modern state has been studied, since the modern state has been the most important form of a democratic state. درک وتببین تئوریک دولت مهمترین عنصر در اندیشه سیاسی است.بدون درک تئوریک از دولت داشتن نظام دموکراتیک ممکن نیست. باتوجه به این که تئوریهای مختلفی درباب دولت وجود دارد سوال اصلی این پژوهش این است که دولت مورد نظر اسلامگرایان درون کدام یک از تئوریهای دولت میگنجد یا به کدام یک از آنها نزدیکتر است؟ فرض ما در این پژوهش این است که ایده دولت در اندیشه بنیادگرایی اسلامی با نظریه دولت مطلقه قرابت بیشتری دارد.یه عبارت دیگر در بسیاری از مولفه ها برداشت اسلامگرایان از دولت به مولفههای نظریه دولت مطلقه نزدیک است. برای بررسی این موضوع از روش توصیفی وتحلیلی ومقایسهای استفاده کردهایم .در این مقاله مولفههای رویکرد اسلام گرایی به دولت با نظریه دولت مطلقه براساس معیارهایی چون نوع برداشت از حاکمیت، پایههای حاکمیت و مشروعیت، مصلحت دولت،حق الهی حکومت ،مبنا ومحدوده مالکیت ،مفهوم ومحدوده قانون وقانونگذاری، اهداف دولت، قلمرو دولت بررسی گردیده ودرپایان هم نسبت این برداشتها با دولت مدرن مود بررسی قرار گرفت از این جهت که دولت مدرن مهم ترین قالب دولت دموراتیک بوده است.مفروض اساسی ما دراین پژوهش این است که زمانی که از ایده دولت در نزد اسلام گرایان اسلامی سخن میگوییم، بدین معنا نیست که آنان تئوری منسجم و ساخته و پرداختهای درباب دولت دارند، بلکه باید از ترکیب دیدگاههای آنها ،ارتباط و نزدیکی آن را با یکی از تئوریهای دولت مورد سنجش و مطالعه قرار دهیم. https://tssq.atu.ac.ir/article_7460_a1e6ccb1a041e10c73f3f1ebc4f9156a.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-28063920170619The Conceptualization of State in ISIS Discourse
A Study of ISIS as a Radical Alternative Approachمفهوم دولت در گفتمان داعش؛ دولت سلفی داعش: تحقق ناکام یک نظریه آلترناتیو121156746110.22054/tssq.2017.17600.239FAسید اصغرکیوان حسینیدانشیار روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0000-0000-0000طیبهمحمدی کیادانشجوی دکترای روابط بینالملل دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-5847-479XJournal Article20170121ISIS could put into reality an idealistic and old-fashioned concept of Caliphate for the first time after the collapse of its last version, Ottoman caliphate. It also tried to turn the theory into an ideology by which the group was excepting to establish a state with the main aim of overcoming the dominancy of western civilization both over the region and the world. Based on this, the group tried to purpose a new approach toward political Islam idealism and Arab-Sunni fundamentalism in order to make it suitable for an effective fight with its enemy not as partisans but as a state. It shows that the study of the phenomena of ISIS not only as a practice in the range of real politics, but also as an ideological effort in the theoretical sphere is important and notable. There is a theoretical benefit in doing research on the way ISIS state (as an alternative for the westernized states) is formed. Based on this, this paper intended to study the concept of state in ISIS through the application of discourse methodology. After the explanation of the method, it focused on Salafi discourse as a source of ISIS ideology. Then the concept of power in this discourse is explained. Finally it showed how this concept is formulated and articulated within the framework of ISIS discourse to justify both its legitimacy and actions as a state actor. داعش را میتوان مهمترین گروه جهادی دانست که در تحققبخشی به ایدهآلیسم معلق مانده تشکیل دولت طبق نظریه خلافت در گفتمان سیاسی اهل سنت به صورت نسبی موفق ظاهر شده است . چنین رخدادی از منظر مطالعات دولت حایز ارزش تحلیلی معتنابهی است؛ چه آنکه بیانگر تحقق نسبی رویکردی کاملا آلترناتیو نسبت به تئوری دولت مدرن است. این مقاله در صدد مطالعه این مهم ضمن روششناسی گفتمان است. بر این اساس، پس از طرح مقدماتی در باب روش، به مطالعه گفتمانی داعش پرداخته شده است و کارکرد آن به مثابه یک گفتمان حاشیهای که رقیب گفتمان مسلط است توضیح داده شده است. پس از آن به جایگاه دولت در گفتمان داعش توجه گردیده و تبار متفاوت نگرشی از این دست با رویکرد به دولت در اندیشه مدرن توضیح داده شده است و سرانجام کنش سیاسی و معنای سیاست از دیدگاه داعش و سپس ایدهآلیسم معلق مانده و تعطیل گردیده خلافت مطرح گردیده اند. نکته قابل توجه این که فهم معنای متفاوت دولت و سیاست ورزی در گفتمان داعش با مفهوم دولت مدرن بخت پژوهشی تازه و کم یابی را پیش روی محققان علم سیاست می گشاید تا، ضمن توجه به تفاوتهای نظریه رادیکال و آلترناتیو دولت خلافت پایه، نحوه و معنای تقابل میان این دو را مطالعه و بررسی نمایند.<br /> https://tssq.atu.ac.ir/article_7461_bbe3228378cd7331575cc097166b79cf.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-28063920170619The Turkish Government and Gülenism: Non-democratic Political Dimensions of the Gülen Movementدولت ترکیه و چالش گولنیسم: ابعاد سیاسی و غیردموکراتیک جنبش گولن157193746210.22054/tssq.2017.9586.61FAعلی اشرفنظریدانشیار علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانبرهانسلیمیدانشجوی دکترای اندیشه سیاسی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20160223The Gülen movement as a religious movement rose in the early 1970s and has enormous resources, millions of fans and thousands of educational institutions, culture and numerous media outlets in Turkey and worldwide. In recent decades elements such as democracy, tolerance, inter-religious dialogue and market economy have been included in the discourse of the Gülen movement. Different researchers’ emphasis on civil and modern elements of movement caused the ignoring of its undemocratic and deeply political layers. In the past decade, these features have created major challenges for the Turkish government and the coup in July 2016 has been one of the main examples. <br />The main question of this paper is whether the movement can be a democratic and non-political Islamic movement. The hypothesis is that statist understanding of Islam, and the government's lack of preference for the rights of the individual, elitist tendencies, extreme centralization of organization, hierarchical structure, top-down decisions and absolute obedience and lack of accountability of the movement against criticism reveal the repressive policy, the authoritarianism and undemocratic nature of this movement. جنبش گولن (خدمت) از اوایل دهه 1970 به عنوان یک جنبش دینی فعالیت کرده است؛ این جنبش دارای سرمایهای عظیم، میلیون<sub></sub>ها هوادار و هزاران نهاد و موسسات آموزشی و رسانههای متعددی در ترکیه و کشورهای مختلف جهان است. در دهه های اخیر عناصری همچون دموکراسی، تساهل، گفتگوی بیندینی و اقتصاد بازار در گفتمان این جنبش گنجانده شدهاند. تأکید بر عناصر مدنی و مدرن جنبش، از سوی پژوهشگران مختلف موجب نادیده گرفتن لایههای غیردموکراتیک و عمیقاً سیاسی آن شده است. این ویژگی ها، در یک دهه اخیر چالش های عمدهای برای دولت ترکیه ایجاد کرده است که کودتای جولای 2016 یکی از مصادیق برجسته آن بوده است.<br /> پرسش اصلی مقاله این است که آیا میتوان جنبش گولن را یک جنبش اسلامگرای غیر سیاسی و دموکراتیک به شمار آورد؟ فرضیه مقاله نیز این است که تمرکزگرایی شدید سازمانی، ساختار سلسلهمراتبی و غیرانتخابی، ضعیف بودن مسئولیتپذیری جنبش در برابر دگرها و عدم پاسداشت تکثر و الزامات منطقی آن ها در عمل، وجوه غیردموکراتیک جنبش را آشکار می سازند؛ علاوه بر این، گفتار و رفتار سیاسی گولن و فعالین این جریان در خلال یک دهه اخیر، حکایت از جاه طلبیهای سیاسی آن ها دارد. در این راستا، مقاله حاضر، جدا از بحث رهبری، فعالیتهای داخل و خارج ، گفتمان و آراء پژوهشگران مختلف در خصوص ماهیت جنبش و اهدافش، به کنکاش در وجوه غیر دموکراتیک جنبش و ابعاد سیاسی آن نیز می پردازد.https://tssq.atu.ac.ir/article_7462_b791fc0b67f9ccb63af9879d9be9248c.pdfدانشگاه علامه طباطبائیدولت پژوهی2476-28063920170619The Congruence of State and Nation and its Effects on Economic Development of Societies: The Comparative – longitudinal Study during the Years between 1990 and 2004همسویی دولت و ملت و تأثیر آن بر توسعه اقتصادی جوامع؛مطالعه طولی - تطبیقی بین سالهای 1990 تا 2004 میلادی195241746310.22054/tssq.2017.13452.121FAمسعودمطلبیاستادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر، آزادشهر، ایرانجمالخان محمدیکارشناسی ارشد پژوهشگری اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20160810According to what has been observed in the history of different societies, the conflict between states and nations has always been one of the main problems societies have encountered whether they are developed or underdeveloped ones. The paper tries to study the effects of congruence of state and nation on economic development in the last years of the 20<sup>th</sup> century and the dawn of the new millennium. The present research is carried out on the basis of the comparative – longitudinal method in which secondary data obtained from 144 countries during the years between 1990 and 2004 have been analyzed. According to our results the congruence of state and nation has huge effects on economic development of societies directly and indirectly. Then in our research it was observed that in developed societies nation and state are more congruent than other societies in the world. Therefore it seems that among different patterns of relation between state and nation around the world the kind of relation that exists between state and nation in developed countries of Western Europe and North America is an interactive and mutual one. In these countries the state is responsible and accountable to the nation and in return the nation is obliged to associate and cooperate with the state. While in the underdeveloped countries of the world the kind of relation that exists between state and nation is a kind of conflict and struggle. با توجه به آنچه در تاریخ کشورها مشاهده می شود، تضاد بین دولت و ملت همواره یکی از معضلاتی بوده که کشورها اعم از توسعه یافته و توسعه نیافته با آن درگیر بوده اند. این مطالعه در صدد بررسی اثر همسویی دولت و ملت بر توسعه اقتصادی در سالهای پایانی قرن بیست و آغاز هزاره جدید است. این تحقیق براساس روش تطبیقی- طولی انجام یافته که در آن دادههای ثانویه برای 144 کشور جهان از سال 1990 تا 2004 مورد تحلیل واقع شده است. نتایج نشان میدهند که همسویی دولت و ملت هم بصورت مستقیم و هم بصورت غیرمستقیم توسعه اقتصادی جوامع را تحت تأثیر قرار داده است. در ادامه ملاحظه شد که در کشورهایی که امروزه به عنوان کشورهای توسعهیافته به شمار میآیند، همسویی دولت و ملت بالاتر از سایر کشورهای جهان بوده است. به گونهای که به نظر میرسد از بین الگوهای متفاوت تعامل دولت و ملت، در کشورهای توسعهیافتهای نظیر کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی، نوع رابطه دولت و ملت از نوع تعاملی و رابطه متقابل بوده و دولت خود را در قبال ملت مسئول و پاسخگو و در مقابل ملت خود را در قبال دولت موظف به همکاری و همیاری میداند. این در حالی است که در سایر کشورهای توسعهنیافته جهان، نوع رابطه و تعامل دولت و ملت بیشتر از نوع تنازع و تضاد میباشد.https://tssq.atu.ac.ir/article_7463_f09d2ae053d7eb18e700d67dbb48b791.pdf