TY - JOUR ID - 9078 TI - نقش و جایگاه دولت در استقلال دانشگاه JO - دولت پژوهی JA - TSSQ LA - fa SN - 2476-2806 AU - غیاثی ندوشن, سعید AU - خلیلی, ابراهیم AD - استادیار برنامه‌ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائی Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 4 IS - 14 SP - 183 EP - 232 KW - استقلال دانشگاه KW - دولت KW - استقلال سازمانی KW - استقلال مالی KW - استقلال علمی DO - 10.22054/tssq.2018.9078 N2 - «استقلال دانشگاه» سنگ­بنای نظام دانشگاهی محسوب شده و بدین معنا است که دانشگاه‌ها در تعیین اهداف و اولویت‌های خود و اجرای آن­ها آزاد گذاشته شوند. استقلال دانشگاه به طور چشمگیری به چشم­انداز کلی دانشگاه و میزان دخالت سیاست وابسته است. با وجود این که تأمین استقلال دانشگاه­ها در آموزش عالی، نسبی بوده و به طور کامل و در هیچ دانشگاهی تحقق نیافته است اما این مفهوم در دوران حیات خود، همواره با دو مشکل اساسی مواجه بوده است؛ ابتدا درک نادرست از ابعاد و شاخص­ها و سپس موانع متفاوت پیش­روی آن به ویژه متأثر از دخالت­های دولتی. بدین­ترتیب، این پژوهش با هدف تبیین ابعاد مختلف استقلال دانشگاه و نقش دولت در ایجاد موانع تحقق آن و بر اساس روش ساختارگرایی رویکرد کیفی، شکل گرفته و از تحلیل اسنادی به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات بهره گرفته است. یافته­های پژوهش نشان می‏دهد صاحب­نظران بر روی چهار بُعد استقلال سازمانی، مالی، علمی و استخدامی به عنوان ابعاد اصلی استقلال دانشگاه، بیشترین اشتراک­نظر را داشته و فرآیندهای سیاسی کشورها، حاکمیت تفکر سیاسی، سیستم متمرکز تصمیم­گیری دولتی، محدودیت­های مالی و استخدامی، تعصبات خاص جناحی یا حزبی از مهمترین موانع در مسیر تحقق استقلال دانشگاه بوده که در بروز تمامی این موارد، دولت­ها نقش اساسی را ایفا می­نمایند. UR - https://tssq.atu.ac.ir/article_9078.html L1 - https://tssq.atu.ac.ir/article_9078_3c2c226be1fda86db5973e43c432fb6c.pdf ER -