ORIGINAL_ARTICLE
نقد دولت در ترانههای عامیانۀ دورۀ قاجاریه، عصر پیشامشروطه
نقد دولت و نخبگان حاکم بخش مهمی از حیات سیاسی تودهها را تشکیل میدهد؛ اما کنش سیاسی فرودستان در عصر پیشامشروطه، به جز موارد نادر شورش و بلوا، در فرهنگ عامیانۀ آنها بازتاب یافته است. در این میان، ترانه از متداولترین قالبهای ادبی فرهنگ عامیانه بود. تودهها مجبور بودند برای مصون ماندن از تعرض ماموران دولت، اعتراض یا دیدگاه سیاسی خود را با استتارهای ساده یا پیچیده در سطح جامعه مطرح کنند. ظرفیتهای شفاهی فرهنگ عامیانه امکان استتار ساده را در اختیار آنها میگذاشت و در استتار پیچیده، با بهره بردن از تمثیل و رمز، ترانههایی را میآفریدند که امکان دو خوانش سیاسی و بیضرر از آنها وجود داشت. این پژوهش تلاش میکند تا به این پرسشها پاسخ دهد که ترانههای عامیانۀ سیاسی در عصر پیشامشروطه در دوران قاجاریه چه درونمایههایی داشتند و استتار این مضمونها در ترانهها با استفاده از چه روشهایی انجام میشد؟ فرض پژوهش این است که درونمایۀ این ترانهها بیشتر بر نفی عناصر سازندۀ «نمایش عمومی دولت» استوار بود. همچنین تهدید پوشیدۀ دولت و دادخواهی از مضامین دیگر این ترانهها بودند. تودهها برای استتار این درونمایهها از شیوههایی همچون تلطیف تهدیدها، وارونگی نمادین، یادبود فرمانروای نیکسرشت و شاهدوستی سادهلوحانه بهره میبردند. چهارچوب مفهومی پژوهش نظریۀ «روایتهای نهانی» جیمز سی. اسکات است.
https://tssq.atu.ac.ir/article_10028_ea743acfffad7ff25e41ada4c8b7dc6a.pdf
2019-05-22
1
33
10.22054/tssq.2019.32935.511
قاجاریه
ترانه های عامیانه
اعتراض
پیشامشروطه
دولت
مهدی
میرکیایی
mehdimirkiaei@atu.ac.ir
1
استادیار گروه تاریخ دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
الف) کتاب
1
اسکات، جیمز سی، (1396)، سلطه و هنر مقاومت: روایتهای نهانی، ترجمۀ امید خاکباز، تهران: مرکز.
2
اعتمادالسلطنه، محمدحسن خان، (1371)، روزنامه خاطرات اعتمادالسلطنه، به کوشش ایرج افشار، تهران: امیرکبیر.
3
امانت، عباس، (1385)، قبلۀ عالم، ناصرالدین شاه قاجار و پادشاهی ایران، ترجمۀ حسن کامشاد، تهران: کارنامه.
4
براون، ادوارد گرانویل، (1386)، یک سال در میان ایرانیان، ترجمۀ مانی صالحی علامه، تهران: اختران.
5
بروگش، هاینریش کارل، (1367)، سفری به دربار سلطان صاحب قران، ج1، ترجمۀ حسین کردبچه، تهران: اطلاعات.
6
پناهی سمنانی، محمد احمد، (1384)، تاریخ در ترانه، تهران: پژواک کیوان.
7
پناهی سمنانی، محمد احمد، (1381)، ترانههای ملی ایران: سیری در ترانه و ترانه سرایی در ایران، تهران: هیرمند.
8
پولاک، یاکوب ادوارد، (1368)، سفرنامه پولاک (ایران و ایرانیان)، ترجمۀ کیکاوس جهانداری، تهران: خوارزمی.
9
خالقی، روح الله، (1353)، سرگذشت موسیقی ایران، ج1، تهران: صفی علی شاه.
10
خودزکو، آلکساندر، (1381)، ترانههای محلی ساکنان جنوب دریای خزر، ترجمۀ جعفر خمامی زاده، تهران: سروش.
11
دوبد،کلمنت اوگاستس، (1371)، سفرنامۀ لرستان و خوزستان، ترجمۀ محمدحسین آریا، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
12
ژوکوفسکی، والنتین، (1381)، ترانه های عامیانۀ ایران در عصر قاجاری، به کوشش عبدالحسین نوایی، تهران: اساطیر.
13
سالور، قهرمان میرزا، (1374)، روزنامۀ خاطرات عین السلطنه، ج2، به کوشش مسعود سالور و ایرج افشار، تهران: اساطیر.
14
فوکو، میشل، (1378)، مراقبت و تنبیه: تولد زندان، ترجمۀ نیکو سرخوش و افشین جهان دیده، تهران: نی.
15
کاساکوفسکی، ولادیمیر آندریوویچ، (1344)، خاطرات کلنل کاساکوفسکی، ترجمۀ عباس قلی جلی، تهران: کتابهای سیمرغ.
16
گرنی، جان و منصور صفت گل، (1385)، قم در قحطی بزرگ، قم: کتابخانۀ آیت ا... مرعشی.
17
گوبینو، ژوزف آرتور، (1367)، سفرنامۀ کنت دو گوبینو: سه سال در آسیا، ترجمۀ عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران: کتاب سرا.
18
لریمر، دیوید لاکهارت رابرتسون، (1353)، فرهنگ مردم کرمان. به کوشش فریدون وهمن، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
19
مستوفی، عبدا... ، (1344)، شرح زندگانی من یا تاریخ اجتماعی، اداری دورۀ قاجار، 3جلد، تهران: زوار.
20
همایونی، صادق، (1386)، کارنواها، فرهنگمردم ایران، دوره 4، شماره10. ب) انگلیسی
21
Goldsmid Fredric John, (1876), Eastern Persia: An Account of the Persian Boundary Commission 1870-71. London: Mac Milan.
22
ORIGINAL_ARTICLE
اندازهگیری قدرت رایگیری ائتلافها در مجلس شورای اسلامی: رویکرد بازیهای همکارانه
قوه مقننه مظهر حاکمیت ملی و یکی از ارکان مهم سیاستگذاری و تصمیمگیری کشورهاست. نمایندگان پارلمان نه تـنها در مورد وضع قانون، نظرات و عقایدشان را با رأی خود ابراز میدارند، بلکه در مورد انتخاب اعـضای هیئت وزیران و برکناری آنـان و بـا انتخاب اعضای ناظر در مراجع تصمیمگیری و اعضای هیئت رئیسه مجلس و... نیز نظر خود را اعلام میکنند. بنابراین قدرت یک نماینده مجلس به اعمال نظر او از طریق رای است. اما این قدرت رای چگونه میتواند تغییر کند؟ هدف از این مقاله اندازهگیری قدرت رای نمایندگان وابسته به ائتلافهای مهم سیاسی در مجلس شورای اسلامی با استفاده از نظریه بازیها است. با استفاده از شاخص شاپلی ـ شوبیک قدرت رای سه ائتلاف اصولگرایان، اصلاحطلبان و مستقلین در سه دوره انتخابات 1386، 1390 و 1394 اندازهگیری شد. نتایج نشان میدهد که در دوره هشتم، قدرت مطلق دست اصولگرایان بوده و دو ائتلاف دیگر تصنعی بودهاند. در دوره نهم مجددا قدرت رای در دست اصولگرایان بوده و دو ائتلاف دیگر تصنعی بودهاند. در دوره دهم علیرغم اختلاف کرسیهای اصولگرایان و اصلاحطلبان و مستقلین، قدرت رای بین هر سه ائتلاف به مساوی تقسیم شده است. این نتیجه بسیار جالب موید این نکته است که همیشه تعداد کرسیهای یک ائتلاف بیانگر قدرت آن ائتلاف نیست. پیشنهاد میشود، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی از این رویکرد در اندازهگیری قدرت رای فراکسیونها در کمیسیونهای تخصصی مجلس نیز استفاده کند.
https://tssq.atu.ac.ir/article_10029_1b807a94783c2ebcc28e40ff6d1bcf9c.pdf
2019-05-22
35
56
10.22054/tssq.2019.26893.390
نظریه بازی
قدرت رایگیری
بازیهای همکارانه
ائتلاف
رامین
خوچیانی
khochiany@abru.ac.ir
1
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه آیت الله بروجردی
LEAD_AUTHOR
الف) فارسی
1
آتالی، ژاک، (1985)، مدلهای میان رشتهای در علوم سیاسی؛ نگرش، تصمیم، بازی و سیستمها، ترجمه منصور متین (1381)، محل نشر؟ انتشارات مترجم.
2
جعفرزاده، امیر؛ شاکری، عباس؛ مومنی، فرشاد و عبدلی، قهرمان، (1393)، «همکاری بین صادرکنندگان گاز منطقه خزر در صادرات گاز به اروپا با نگاه بر ملاحظات محیط زیستی در چهارچوب نظریه بازی»، پژوهشنامه اقتصادی، شماره 55. خبرگزاری اعتدال12/02/1395؛ ترکیب کامل مجلس دهم، گرایش سیاسی منتخبین.
3
خبرگزاری آفتاب نیوز11/02/95؛ ترکیب سیاسی راهیافتگان به مجلس دهم.
4
خبرگزاری تسنیم 11/12/1394.
5
خبرگزاری خبرآنلاین 15/03/1391.
6
خبرگزاری مهر12/02/1395؛ اسامی 289 منتخب مجلس دهم به تفکیک گرایش سیاسی.
7
خبرگزاری همشهری آنلاین 31/05/1396.
8
روزنامه جام جم 17/02/1391.
9
روزنامه دنیای اقتصاد 28/07/1387.
10
زارعی، علی؛ فوزی، یحیی، (1396)، «تحلیل بافت سیاسی، اجتماعی و تخصصی-نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ ادوار اول تا پنجم»، جستارهای سیاسی معاصر، سال هشتم، شماره1.
11
طاهرخانی، ستاره، (1390)، «درآمدی بر نظریه بازی»، فصلنامه سیاست خارجی، سال25، شماره1.
12
عبدلی، قهرمان و غلامی، احمد، (1390)، «رویکرد تئوری بازی در تعیین نرخ ارز و نرخ دستمزد، یک مطالعه تجربی در ایران»، تحقیقات اقتصادی، شماره 97.
13
فهیمی دوآب، رضا؛ مصباحی، احمد؛ مهدوی عادلی، محمد حسین و سیفی، احمد، (1393)، «بررسی نحوه تعیین قیمت نفت خام میان دو سازمانOPEC و OECD با استفاده از مدل تئوری بازیها و روش جوهانسون- جوسیلیوس»، پژوهشنامه اقتصاد انرژی ایران، دوره 3، شماره12.
14
گزارش دفتر بررسیهای حقوقی، (1375)، «مشاورههای فراپارلمانی: ساز و کار رأیگیری در مجالس جهان امروز»، مجلس و راهبرد، شماره1.
15
نوربخش، سید هادی؛ غفوری، سید محمد حسین و ملکی، عباس، (1394)، «به کارگیری نظریه بازیها در تحلیل منازعه ایران و آمریکا با محوریت برنامه هستهای ایران»، راهبرد، شماره 74. ب) انگلیسی
16
Aumann, RJ, (1960), “Linearity of Unrestrictedly Transferable Utilities”, Naval Research Logistics Quarterly, 7, 281-284.
17
Banzhaf, J. F. III, (1965), Weighted voting doesn't work: a mathematical analysis, Rutgers Law Review 19.
18
Bilbao, Jesus Mario, (2000), Cooperative Games on Combinatorial I Structures, SpringerScience+Business Media New York.
19
Cano-Berlanga, S., Gim_enez-G_omez, J.M., Vilella, C, (2016), Enjoying Cooperative Games: The R package Game Theory.
20
Felsenthal, D. S. and M. Machover, (1997), Ternary Voting Games, Int, J. Game Theory 26, 335-35l.
21
Felsenthal, D. S. and M. Machover, (1998), the Measurement of Voting Power: Theory and Practice, Problems and Paradoxes, Edward Elgar, Cheltenham.
22
Felsenthal, D. S. and M. Machover, (2000), Misreporting Rules, Mimeographed.
23
Freixas, J., &Zwicker, W. S, (2003), Weighted Voting, Abstention, and Multiple Levels of Approval, Social Choice and Welfare, 21.
24
O'Connor, J. J. and Robertson, E. F, (2005), “The History of Voting”, the MacTutor History of Mathematics Archive. Retrieved October 12.
25
Osborne, Martin, (2004), an Introduction to Game Theory, Oxford: Oxford University Press.
26
Shapley, L. S, (1953), A Value for n-person Games, in H. W. Kulm and A. W, Tucker, eels., Contributions to the Theory of Games, Vol. II, Princeton University Press, Princeton, New Jersey.
27
Shapley, L. S. and M. Shubik, (1954), A Method for Evaluating the Distribution of Power in a Committee System, American Political Science Review, 48.
28
Zaporozhets, V, (2015), Voting Power and Decision Making in Environmental Committees: the Case of French Water Agencies, Water Resources and Economics 12.
29
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پیامدهای خودگردانی محلی استان های جمهوری اسلامی ایران
الگوی سازماندهی غیرمتراکم استانهای جمهوری اسلامی ایران درکنار تنوع خدمات عمومی و تفاوتهای اقلیمی، قومی، فرهنگی و مذهبی، کشور را با مشکلات متعددی روبهرو نموده است. این واقعیت بر همگان آشکار است که تمرکززدایی یکی از اقدامات مؤثر بر توسعة کشورها محسوب میشود، با این حال اجرای سیاستهای تمرکززدایی در سطح استانهای ج.ا. ایران موفقیتآمیز نبوده است. در این پژوهش تحقق خودگردانی محلی به عنوان نقطه هدف تمرکززدایی در سطح استانها در نظر گرفته شده است تا با روش علمی پیامدهای تمرکززدایی در سطح استانها شناسایی گردد. شرایط بینالمللی، موقعیت ژئوپلیتیک، توسعه نامتوازن و تنوع قومی و مذهبی، ج.ا.ایران را به یک مورد پژوهشی خاص در حوزه تمرکززدایی تبدل نموده است، لذا این پژوهش با روش آمیخته انجام پذیرفت. پس از مطالعه پیشینه پژوهش، با 16 خبره مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. با تحلیل نتایج مصاحبهها از طریق روش تحلیل محتوا، 7 پیامد خودگردانی استانها شامل؛ "نشاط عمومی"، "پایداری درآمد"، "شراکتگرایی"، "چابکی اقتصادی"، "قانونگرایی"، "کارایی در ارائه خدمات" و "تجزیهطلبی" از 20 مقوله، 112 مفهوم و 353 کد اولیه استخراج شدند. در ادامه آزمون مدل از طریق مدلسازی معادلات ساختاری، نشان داد که خودگردانی محلی استانها دارای پیامدهای مثبت در حوزههای اجتماعی و اقتصادی است، همچنین باعث تضعیف تجزیهطلبی، فعالیتهای تروریستی، دخالتهای خارجی و تقویت هویت ایرانی- اسلامی میگردد.
https://tssq.atu.ac.ir/article_10030_3e84f5f536d39de10c12f73e836c7048.pdf
2019-06-21
57
95
10.22054/tssq.2019.37139.582
الگوی سازماندهی غیرمتراکم
تمرکززدایی
حکومت محلی
حکومت خودگردان محلی
ظهیر
علی مرادی
alimoradi_zahir@yahoo.com
1
دکتری مدیریت دولتی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی
LEAD_AUTHOR
الف) فارسی
1
احمدیپور، زهرا، جعفرزاده، حسن، پورطاهری، مهدی و کریمی، مهدی، (1395)، «بررسی نقش تقسیمات کشوری در توسعه ناحیهای (مطالعه موردی: شهرستانهای بوانات و خرم بید) »، فصلنامهژئوپلیتیک، 12(1).
2
امیدی، علی، (1392)، «امنیت و توسعۀ پایدار و تقویت قانونمند حکومتهای محلی در ایران»، فصلنامهتحقیقاتجغرافیایی، 28(4)، پیاپی 111.
3
تسلیمی، محمد سعید و مشعلی، بهزاد، (1384)، «طراحی الگوی استقرار نظام فدرال اداری در ایران»، فصلنامه مدرس علوم انسانی، 9(2).
4
داوری، علی و رضازاده، آرش، (1393)، مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. تهران: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی.
5
شمس، عبدالحمید، (1390)، حاکمیت محلی از تراکمزدایی تا تمرکززدایی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری.
6
علیمرادی، ظهیر، شمس، عبدالحمید، جهانگیری، علی، رسولی قهرودی، مهدی و علویتبار، علیرضا، (1396)، «طراحی مدل خودگردانی استانهای جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه علمیپژوهشی فرایند مدیریت و توسعه، دوره 30، 100 (1).
7
علیمرادی، ظهیر، شمس، عبدالحمید و جهانگیری، علی، (1397)، «طراحی مدل ارزیابی خودگردانی محلی در سطح استانهای جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامه علمیپژوهشی مدیریت دولتی. 10 (4).
8
قالیباف، محمدباقر، (1389)، حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران. تهران: موسسه انتشارات امیرکبیر.
9
ملایی، اعظم و ازغندی، علیرضا، (1390)، «دولت ملتسازی ایرانی: تداوم تاریخی یا تغییرات سیاسی؟»، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، شماره پانزدهم. ب) انگلیسی
10
Alderfer, H. (1956), American Local Government and Administration. New York: The Mcmillan Company.
11
Anney, V. N. (2014), “Ensuring the Quality of the Finding of Grounded Research: Looking at Trustworthing Criteria”, Journal of Emerging Trends Research and Policy Studies, Vol. 5, No. 2, 281-272.
12
Astrauskas, A. & Gecikova, I. (2014). “Similarities and Differences in Local Self-Government in Lithuania and Slovakia”. American International Journal of Social Science, Vol. 3, No. 5, pp. 153-182.
13
Azfar, O., Kähkönen, S., Lanyi, A., Meagher, P. & Rutherford, D. (1999). Decentralization, Governance and Public Services the Impact of Institutional Arrangements a Review of the Literature. Maryland: IRIS Center, University of Maryland, College Park.
14
Ballesteros, B. C. (2014). “The Impact of Functional Decentralization and Externalization on Local Government Transparency”. Government Information Quarterly, Vol. 31, pp. 265-277.
15
Brezovšek, M. (2014). Local Self-Government in Slovenia: Theoretical and Historical Aspect. Ljubljana: Faculty of Social Sciences, University of Ljubljana.
16
Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (4nd Edition). Boston: Pearson education.
17
Dreher, A. & Fischer, J. A. V. (2011). “Does Government Decentralization Reduce Domestic Terror? An Empirical Test”. Juornal of Economics Letters, Vol. 111, Issue 3, pp. 223-225.
18
European Charter on Local Self-Government. Available at: http://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/122.
19
FAO Corporate Document Repository (2006). “Reform and Decentralization of Agricultural Services, Technical Cooperation Department”. Available at: www.fao.org/docrep/005/y2006e/y2006e05.html.
20
Faguet, J. P. (2004). “Does Decentralization Increase Government Responsiveness to Local Needs?, Evidence from Bolivia”. Journal of Public Economics, Vol. 88, Issue 3-4, pp. 867-893.
21
Faguet, J. P. (2013). “Decentralization and Governance”. World Development, Vol. 53, pp. 2-13.
22
Gradstein, M. (2016). “Government Decentralization as a Commitment in Non-Democracies”. Journal of Comparative Economics, Vol. 45, Issue 1, pp. 110-118.
23
Greer, P., Murphy, A. & Ogard, M. 2005. Guide to participatory democracy in Bosnia and Herzegovina and Serbia and Montenegro. Strasbourg: Council of Europe publishing.
24
Hair, J.F., Ringle, C.M., Sinkovics, R.R. (2011). “PLS-SEM Indeed a Silver Bullet”. Journal of Marketing Theory and Practice, Vol. 19, No. 2, 147-134.
25
Islam, F. (2015). “The Role of Local Self-Government Institution for Deepening Democracy at the Grass-Root Level in Bangladesh”. Journal of Public Administration and Policy Research, Vol. 7, No. 2. Pp, 29-38.
26
ISUFAJ (2014). “Decentralization and the Increased Autonomy in Local Governments”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 109, pp. 459-463. 2nd World Conference on Business, Economics and Management-WCBEM 2013.
27
Jütting, J., Kauffmann, C., McDonnell, I., Osterrieder, H., Pinaud, N. & Wegner, L. (2004). “Decentralization and Poverty in Developing Countries: Exploring the Impact”. OECD Development Centere, Working Paper No. 236 (Research Programme on: Social Institutions and Dialogue).
28
Keating, M. (1995). Size, Efficiency and Democracy: Consolidation. Fragmentation and Public Choice. In Judge, D., Stoker, G. & Wolman, H. (Eds.). Theories of Urban Politics. London-Thousand Oaks-New Delhi: Sage.
29
Kiuriene, V. (2013). “Administrative Supervision of Local Self-Government as an Expression of the Rule of Law in the Context of Good Governance: The Case of Lithuania”. Social Research, No. 4(33), pp. 44-55.
30
Ligthart, J. E. & Oudheusden, P. V. (2015). “In government we trust: The Role of Fiscal Decentralization”. European Journal of Political Economy, Vol. 37, Issue c, pp. 116-128.
31
Marcou, G. (2013). “Regionalisation, Local Self-Government and Governability”. Centralization Decentralization Debate Revisited, Istanbol: Palas Taksim/Beyoğlu, pp. 38-71.
32
Miller, K. L. (2002). “Advantages & Disadvantages of Local Government Decentralization”. A Presentation to the Caribbean Conference on Local Government & Decentralization at the Ocean View International Hotel Georgetown, Guyana.
33
Nemec, J. and Matejova, L. (2013). “Decentralisation: Pros and Cons (theory and empirical evidence)”. Centralization Decentralization Debate Revisited. Istanbol: Palas Taksim / Beyoğlu, pp. 118-97.
34
Oates, W. E. (1999). “An Essay on Fiscal Federalism”. Journal of Economic Literature, Vol. 37, No. 3, pp. 1120-1149.
35
Parker, A. N. (1995). “Decentralization: The Way Forward for Rural Development?”, The World Bank. Washington, D.C., Policy Research Working Paper 1475. pp 1-53.
36
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2009). Research Methods for Business Students. New York: Pearson education.
37
Tiebout, C. (1956). “A Pure Theory of Local Expenditures”. Journal of Economic Literature, Vol. 64, No. 5, pp. 416-424.
38
UNDP. (2010). “Local Governance, peace building and state building in post-conflict settings”. Available at: http://www.uncdf.org/gfld/docs/post-conflict.pdf.
39
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی انتخاب قضات دادگاه قانون اساسی در دولتهای عراق و ترکیه
کار ویژه نهاد صیانتکننده از قانون اساسی در هر نظام حقوقی، همواره حفاظت از آرمانهای ملت و حقوق اساسی میباشد. این نهاد در کشورهایی که در حال گذار به دمکراسی میباشند؛ میتواند روند حرکت مردم را تسریع یا حتی تضعیف نماید. اعتماد عمومی به این نهادها، به طور تنگاتنگی با استقلال آنها در ارتباط است. عامل موثر این استقلال، مرجع تعیین قضات دادگاهها میباشد. با توجه به نظامهای گوناگون انتخاب قضات دادگاهها، میتوان به میزان و نحوه دخالت ارگانهای دیگر در این امر پی برد. کشورهای عراق و ترکیه که تحولات دمکراسیخواهانهای را در سالیان اخیر پشت سر گذاردهاند، با پیروی از الگوهای متفاوت انتخاب قضات اساسی، میزان متفاوتی از استقلال و به تبع آن مشروعیت را تجربه نمودهاند. کشور عراق با اعمال الگوی اجرایی، این نهاد را به شدت تحت تاثیر قوه مجریه قرار داده است که صدور احکام یکجانبه به سود حزب حاکم، میتواند این فرضیه را اثبات نماید. اما ترکیه با عدول از الگوی اجرایی و با پذیرش الگوی چند حوزهای، میزان مشارکت نهادهای مدنی و دیگر قوا را در انتخاب قضات دادگاه بیشتر نموده و میزان بیشتری از مشروعیت را برای این دادگاه رقم زده است.
https://tssq.atu.ac.ir/article_10031_e29fb6b082b08bf22a4302b25c8b2fc2.pdf
2019-05-22
97
138
10.22054/tssq.2019.15591.163
استقلال دادگاه قانون اساسی
انتخاب قضات اساسی
الگوی اجرایی
الگوی چند حوزهای
ترکیه
عراق
هدی
غفاری
h.ghafari@atu.ac.ir
1
استادیار حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
مازیار
خادمی
maziyarkhademii@gmail.com
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
الف) فارسی
1
کدخدایی، عباسعلی، (1382)، «ضرورت پاسداری از قانون اساسی و حقوق شهروندان»، کتاب نقد، سال هفتم، شماره 22.
2
موسی زاده، ابراهیم و همکاران، (1389)، دادرسی اساسی در جمهوری اسلامی ایران (اصول قانون اساسی در پرتو نظرات شورای نگهبان 1389-1359)، چاپ اول، تهران: معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات. ب) انگلیسی
3
Akkas, Sarkar Ali, (2004), Appointment of Judges: A Key Issue of Judicial Independence, Bond Law Review, Vol. 16, pp. 200-210.
4
Al-Ali, Zaid, (2014), The Struggle for Iraq’s Future: How Corruption, Incompetence and Sectarianism Have Undermined Democracy, New Haven, Conn, Yale University Press.
5
Arato, Andrew, (2010), “The Constitutional Reform Proposal of the Turkish Government: The Return of Majority Imposition” Constellations, Vol. 17, No. 2.
6
Bâli, Aslı, (2012), “The Perils of Judicial Independence: Constitutional Transition and the Turkish Example”, Virginia Journal of International Law, Vol. 52, No. 2.
7
Bâli, Aslı, (2013), “Courts and Constitutional Transition: Lessons from the Turkish Case” International Journal of Constitutional Law, Vol. 11, No. 3.
8
Carl Baar, (1991), “Comparative Perspectives on Judicial Selection Processes' in Appointing Judges: Philosophy, Politics and Practice”, Ontario Law Commission, Ontario.
9
Cleveland, William L; and Bvntvn, Martin C, (2013), Modern Middle Eastern History, Boulder, Westview.
10
Diamond, Larry, (2005), Squandered Victory: The American Occupation and the Bungled Effort to Bring Democracy to Iraq, New York: Times Books.
11
European Commission. (2010). ‘Turkey 2010 Progress Report’, available at http://ec.europa.eu/enlargement/pdf/key_ documents/2010/package/tr_rapport_2010_en.pdf.
12
Feldman, Noah and Martinez, Roman, (2006), Constitutional Politics and Text in the New Iraq: An Experiment in Islamic Democracy, Fordham Law Review, Vol. 75.
13
Friedland, Martin L, (1995), A Place Apart: Judicial Independence and Accountability in Canada, Canadian Judicial Council, Toronto.
14
Gibbs, Harry, (1987), The Appointment and Removal of Judges, Federal Law Review, Vol. 17.
15
Hamoudi, Haider. (2011). ‘”The Will of the (Iraqi) People”, Utah Law Review, Vol. 1, pp. 45–61.
16
Hamoudi, Haider, (2013), Negotiating in Civil Conflict: Constitutional Construction and Imperfect Bargaining in Iraq, Chicago, University of Chicago Press.
17
Harding, Andrew, Leyland, Peter and Groppi, Tania, (2009), Constitutional Courts: Forms, Functions and Practice in Comparative Perspective, in Andrew Harding and Peter Leyland (eds), Constitutional Courts: A Comparative Study, London: Wildy, Simmonds & Hill.
18
Hedling, Nora, (2011), “The Design of the Judicial Branch’, in Markus Böckenförde”, Nora Hedling, Winluck Wahiu (eds), A Practical Guide to Constitution Building, Stockholm: International IDEA. Available at <http://www.idea.int/ publications/pgcb.
19
Hirschl, Ran, (2004), Towards Juristocracy: The Origins and Consequences of the New Constitutionalism, Cambridge, Harvard University Press.
20
Howard Taft, William, (1913), The Selection and Tenure of Judges, Faculty Scholarship Series, Paper 3946.
21
Kogacioglu, Dicle, (2004), Progress, Unity and Democracy: Dissolving Political Parties in Turkey, Law & Society Review, Vol. 38.
22
Mahmoud, Medhat, (2004), “Judicial System in Iraq: A Review of the Legislation Regulating Judicial Affairs in Iraq”, available at http://gjpi.org/wp-content/uploads/2009/01/mahmood _2004.pdf.
23
Özpek, Burak Bilgehan, (2012), Constitution-making in Turkey after the 2011 Elections, Turkish Studies, Vol, 13.
24
Posner, Michael, and McKay, Fiona, (2003), “The Iraqi Justice System: Challenges in Responding to Iraq’s Past Abuses of Human Rights”, The Judges’ Journal, Vol. 42.
25
Roberts, Justin, (2008), “Iraq’s Burgeoning Judiciary: Current Issues and the Best Way Forward”, Humanities and Social Sciences, Vol. 4T, No. 1.
26
Sadurski, Wojciech, (2009), “Twenty Years after the Transition: Constitutional Review in Central and Eastern Europe“, Sydney Law School Research Paper No. 09/69, 23 , July 2009, available http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1437843.
27
Shambayati, Hooten and Kirdis, Esen, (2009), “In Pursuit of “Contemporary Civilization”: Judicial Empowerment in Turkey”, Political Research Quarterly, Vol. 62.
28
Sly, Liz, (2015), “Iraq’s High Court Orders Parliament to Get Back to Wor”, Los Angeles Times, 25 October available at http://articles.latimes.com/2010/oct/25/world/la-fg-iraq-court-ruling-20101025.
29
Trumbull, Charles, and Martin, Julie,. (2011), “Elections and Government Formation in Iraq: An Analysis of the Judiciary’s Role”, Vanderbilt Journal of Transnational Law, Vol. 44. ج) منابع اینترنتی
30
http://kurdpress.com/details.aspx?id=4274.
31
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین ماهیت دولت نبوی و علوی: رویکردهای مفهومی، ساختاری و نظری
نهاد دولت به عنوان مهمترین بخش یک جامعه در اسلام جایگاه ویژهای داشته و علاوه بر کارکردهای ذاتی آن همچون اداره و نظمبخشی امور اجتماع، وجود آن برای تحقق مطلوب آموزهها و تعالیم اسلام امری ضروری است. این در حالی است که به دلیل پیشینه ضعیف درباره ابعاد دولت اسلامی، سوالات و ابهاماتی درباره خاستگاه دولت، ساختار و ویژگیهای آن و از سویی نسبت دولت با جامعه مدنی مطرح است (مساله). از اینرو برای شناخت ابعاد مختلف دولت اسلامی، آشنایی با نهاد دولت نبوی و علوی به عنوان بهترین الگوی تاریخی از دولت اسلامی و وجود معصوم (ع) در رأس آن، بهترین منبع در معرفی شکل دولت اسلامی بوده و تبیین شاخصهای آن به ترسیم الگوی دولت اسلامی مطلوب کمک شایانی میکند (هدف). لذا برای دستیابی به این مهم در این پژوهش تلاش شده ماهیت و ابعاد مختلف دولت نبوی و علوی در چارچوب نظری مبتنی بر سه رویکرد مفهومی، ساختاری و نظری با روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد (روش). یافتههای تحقیق حاکی از آن است که دولت نبوی و علوی با خاستگاهی مردمی از رویکردی مکانیکی در عرصه مفهومی برخوردار بوده و با ساختاری کوچک به همراه تعریف وظایف اصلی محدود با دامنهای گسترده به رویکردی تجویزی و دولتمحور در عرصه نظر اشاره دارد (یافتهها).
https://tssq.atu.ac.ir/article_10032_d837aa4b6dea533c25d59da2f5a85c81.pdf
2019-05-22
139
171
10.22054/tssq.2019.16130.176
دولت نبوی
دولت علوی
مفهوم دولت
ساختار دولت
نظریه دولت
علی
محمدی ضیاء
amohamadi19@gmail.com
1
پژوهشگر پژوهشگاه امام صادق ع
LEAD_AUTHOR
نجف
لک زایی
najaf_lakzaee@yahoo.com
2
استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقر العلوم ع
AUTHOR
الف) فارسی
1
شریف الرضی، محمد بن حسین، (1386)، نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم: بوستان کتاب.
2
ابن اثیر، علی بن ابی الکرم، (1399ق)، الکامل فی التاریخ، بیروت: دار صادر.
3
ابن سعد، محمد بن سعد البصری، (1377ق)، الطبقات الکبری، لبنان: دار بیروت.
4
ابن کثیر، ابی الفداء اسماعیل، (1419ق)، البدایه و النهایه، بیروت: دار المعرفه.
5
ابن هشام، ابو محمد عبدالملک، (1375ق)، السیره النبویه، قاهره: مطبعه حلبی.
6
ابى الفرج، عبدالرحمن بن على، (1414ق)، المنتظم فى تاریخ الامم و الملوک، بیروت: دارالکتب العلمیه.
7
البسیونی، عبدالغنی، (1986م)، نظریه الدوله فی الاسلام، بیروت: دارالجامعه.
8
ثقفی، ابراهیم بن محمد، (1355)، الغارات، تحقیق سیّد جلال الدین حسینی اُرموی، تهران: انجمن آثار ملّی.
9
جعفریان، رسول، (1373)، تاریخ سیاسى اسلام، سیره رسول اللّه(ص)، تهران: سازمان چاپ و انتشارات (الف).
10
------------، (1373)، تاریخ تحول دولت و خلافت، قم: مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی (ب).
11
الحرانی، حسن بن علی، (1367)، تحف العقول، ترجمه احمد جنتی، تهران: انتشارات امیر کبیر.
12
خوانساری، جمال الدین محمد، (1360)، شرح غررالحکم و دررالکلم، با مقدمه تصحیح و تعلیق میر جلال الدین حسینی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
13
سیدبن طاووس، رضى الدین على بن موسى، (1412ق)، کشف المحجه لثمره المهجه، تحقیق الشیخ محمد حسون، قم: مرکز النشر مکتب الاعلام الاسلامى.
14
شمس الدین، محمدمهدی، (1375)، نظام حکومت و مدیریت در اسلام، ترجمه دکتر سید مرتضی آیه الله زاده شیرازی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
15
طبرسی، ابی منصور احمد بن علی، (1380)، الاحتجاج، قم: انتشارات الشریف الرضی.
16
الطریحی، فخرالدین بن محمد، (1365)، مجمع البحرین، طهران: المکتبه المرتضویه.
17
عبدالرحمن، علی فلاح، (2000م)، الدوله فی الاسلام، بیروت: دارالاسلام.
18
الکتانی، عبدالحی، (بی تا)، التراتیب الاداریه، بیروت: شرکه دار الارقم بن ابی الارقم.
19
مسعودی، ابی الحسن علی بن الحسین، (1416ق): مروج الذهب و معادن الجوهر، بیروت: دارالاندلس.
20
مجلسى، محمد باقر، (1403ق): بحار الانوار، بیروت: مؤسسه الوفاء.
21
محمدی ری شهری، محمد و دیگران، (1421ق)، موسوعة الامام علی بن ابی طالب علیه السلام فی الکتاب والسنة و التاریخ، قم: دارالحدیث.
22
مطهری، مرتضی، (1369)، سیری در سیره نبوی، تهران: انتشارات صدرا.
23
نصیری، محمد، (1383)، تاریخ تحلیلی صدر اسلام، قم: دفتر نشر معارف.
24
وکیع، محمد بن خلف بن حیان، (بی تا)، اخبار القضاه، بیروت: عالم الکتب.
25
ORIGINAL_ARTICLE
حکومتهای قانون اساسیگرا: مطالعه قوانیناساسی و مفهوم آزادیهای دوگانه
< p>با توجه به تحولات روابط اجتماعی در جوامع مدرن و بویژه اهمیت پیدا کردنِ محدودیت قدرت سیاسی حکومتها، حق حاکمیت مردم و حمایت از حقهای فردی و آزادیهای عمومی به عنوان مبانی قانون اساسیگرایی و حکومت قانون اساسیگرا، به نظر میرسد که لازم است دستهبندی جدیدی از قوانین اساسی که با حقوق اساسی مدرن و قانون اساسیگرایی سازگارتر است، ارائه شود. به همین لحاظ لازم است همه دستهبندیهای کلاسیک قوانین اساسی، بطور مختصر معرفی گردیده و بررسی و نقد شوند و آنگاه، دستهبندی جدید قوانین اساسی به قانون اساسی لیبرال و قانون اساسی جمهوریگرا پیشنهاد و تشریح شود. در نتیجه این تقسیمبندی، حکومت میتواند حکومت لیبرال یا حکومت جمهوریگرا باشد ولی در دوران مدرن، هر دو نوعِ حکومتِ مدرن باید قانون اساسیگرا باشد. البته حکومت جمهوریگرا این برتری را بر حکومت لیبرال دارد که با محوریت حمایت از آزادیهای عمومی اِعمال حاکمیت مینماید. این نوشتار بر یک مفروضه بنیادین استوار شده است: تاکید بر مفهوم اثباتگرایانه قانون اساسی. از آن جایی که دستهبندیهای کلاسیک، بر مبنای روش استقرایی عمل کردهاند، بنابراین برای نقد و پیشنهاد جایگزین از همین روش استفاده شده است.
https://tssq.atu.ac.ir/article_11579_097d90438b134b1f05592c7696918921.pdf
2019-05-22
175
198
10.22054/tssq.2019.11870.97
قانون اساسی
قانون اساسیگرایی
حکومت قانون اساسیگرا
آزادی
لیبرالیسم
جمهوریگرایی
علیرضا
اسدپورطهرانی
alirezatehranilaw@gmail.com
1
استادیار حقوق بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
LEAD_AUTHOR
مسعود
راعی دهقی
masoudraei@yahoo.com
2
دکتری حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، نجف آباد، ایران
AUTHOR
الف) فارسی
1
بشیریه، حسین، (1380)، تاریخ اندیشههای سیاسی در قرن بیستم، جلد دوم: لیبرالیسم و محافطهکاری، تهران: نی.
2
برک، ادموند، (1393)، تأملاتی بر انقلاب در فرانسه، ترجمه: صفاری، سهیل، تهران: نگاه معاصر.
3
قاضی، ابوالفضل، (1380)، حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، تهران: دانشگاه تهران و میزان. ب) انگلیسی
4
Bagehot, Walter, (2001), The English Constitution, New York: Oxford University Press.
5
Barendt, Eric, (1998), An Introduction to Constitutional Law, New York: Oxford University Press.
6
Berlin, Isaiah, (2002), Liberty, New York: Oxford University Press.
7
Dicey, Albert Venn, (1902), Introduction to the Study of the Law of the Constitution, New York: Macmillan and Co. Ltd.
8
McLean, Iain, (1996), The Concise Dictionary of Politics, Oxford: Oxford University Press.
9
Montesquie, Charles,( 2002), The Spirit of Laws, Trans.: Cohler, Anne & Miller, Basia & Stone, Harold, Cambridge: Cambridge University Press
10
Pettit, Philip, (2002), Republicanism: A Theory of Freedom and Government, New York: Oxford University Press
11
Schultz, David, (2002), Encyclopedia of American Law, New York: Facts on File Inc.
12
Slapper, Gary and Kelly, David, (2012), The English Legal System, London: Routledge
13
Steinberger, Helmut, (1998), Models of Constitutional Jurisdiction, Strasbourg, Council of European Publishing
14
Schumpeter, Josef, (2003), Capitalism, Socialism & Democracy, New York: Routledge
15
Vincent , Andrew, (1987), Theories of the State, New York, Wiley-Blackwell
16
White, Albert Beebe, (1925), The Making of the English Constitution (449 – 1485), New York: Putnam's Sons
17
Zoller, Elisabeth, (2008), Introduction to Public Law (A Comparative Study), Leiden, Martinus Nijhoff Publishers
18