@article { author = {Karimi(maleh), ali}, title = {Wicked Policy Problems & the Necessity of the Fundamental Revision of Traditional State-Society Relations in Iran}, journal = {State Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {1-39}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-2806}, eissn = {2476-6828}, doi = {10.22054/tssq.2018.9341}, abstract = {The present theoretical- analytical article aimed at the study of the characteristics of wicked problems & the strategies applied for their management according to the ideas of Rittel and Weber. Based upon some statistical data and secondary analysis method, the article presents some manifestations of wicked problems in contemporary Iran. From the pathological standpoint, the main reason for the wickedness of policy problems is stemmed in the historical and continuous gap and persistent cleavage between state and society. Inspired by theoretical approaches presented in the conceptualization section, it sounds that the collaborative strategy is necessary for the wise and successful management of wicked problems. The strategic implication of this statement is the necessity for whole and profound revision of traditional patterns of state-society relations in Iran and its transformation to participatory, deliberative, collaborative, dialogue-based, non-hierarchical, decentralized and citizen-oriented relationships which its fulfillment in turn necessitates the transformation of state’s functions and the nature of the structure of power in one hand and the behavioral change of citizens in the other hand.}, keywords = {Wicked Problems,State-Society Relations,Collaborative Strategy,Iran}, title_fa = {مسائل سیاستی بدخیم و لزوم بازنگری راهبردی در الگو‌های سنتی روابط دولت ـ ملت در ایران}, abstract_fa = {هدف‌ این مقاله نظری ـ تحلیلی، مطالعه مختصات مسائل سیاستی بدخیم و راهبرد‌های مواجهه و مدیریت آن بر مبنای دیدگاه‌‌های لیتل و وبر است. در‌ این راستا و به‌منظور تطبیق نظریه بر ایران، نوشته حاضر می‌کوشد با استناد به‌برخی داده‌‌های آماری و روش تحلیل ثانویه، مظاهری از بدخیم شدگی مسائل سیاستی را در ایران کنونی نشان دهد. مقاله حاضر بر‌ این پرسش اصلی تمرکز می‌کند که مسائل سیاستی بدخیم در وضعیت کنونی ایران، چه الگویی برای روابط دولت و ملت را ضروری می‌کند. از منظری آسیب شناختی، علت اساسی بدخیم شدگی مسائل سیاستی در ایران در تداوم مناسبات فاصله‌دار دولت-ملت فرض می‌شود که با الهام از مطالعات و رهیافته‌ای نظری، مدیریت عالمانه و موفقیت‌آمیز مسائل سیاستی بدخیم با کاربست راهبرد همکارانه امکان‌پذیر می‌شود. دلالت راهبردی‌ این گزاره لزوم بازنگری در روابط دیرپا و متعارف دولت ـ ملت در ایران و رهنمون شدن آن به‌سوی شکل‌گیری مناسباتی مشارکتی، مشورتی، گفتگو ـ محور، غیرسلسله مراتبی، نامتمرکز و شهروند ـ پایه است که تحقق آن مستلزم تغییر تؤامان در کارویژه‌‌ها و ساختار دولت و قدرت از یکسو و نیز تغییر رفتار شهروندان از سوی دیگر است.}, keywords_fa = {مسائل بدخیم,ایران,روابط دولت ـ ملت,راهبرد همکارانه}, url = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9341.html}, eprint = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9341_5cda433182c2c1a78c6a00a5bd79d716.pdf} } @article { author = {dalir, nayere}, title = {Analytical Review of the Government-People Relationships Based on the Theory of “Power and Justice” from the Perspective of Khadjeh Nizam al-Mulk}, journal = {State Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {41-77}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-2806}, eissn = {2476-6828}, doi = {10.22054/tssq.2018.9342}, abstract = {The views of Khadjeh Nezam al-Mulk have always been significant among the intellectual experts of political schools of thought, particularly the views in relation to organizing governmental relationship with people, all of which considerably affected the formation of the beliefs of future scholars. The question is how and at which level Khadje Nezam al-Mulk has categorized these mutual relations of the governors and people? In response, this theory has been brought forward by the author of Seyr al-Muluk, using the “justice seeking” approach in three different levels explaining the relations of the governor and people. This categorization has taken into consideration their encounter with the Almighty God as the paradigm of Islamic ideology. First categorization is “choosing based on destiny decided by God” or “taghdiraat” in Arabic. The 2nd one is pragmatism, which relates to worldly responsibilities, and finally the 3rd categorization is accountability approach in regard to hereafter. In this research, through using the methods of “historical explanations” and the “textual interpretation” approaches, there will be a systematic review of the characteristics of each level of the categorization. The biggest challenge to all the levels will be the deep reliance of Khadjeh Nizam al-Mulk on the theory of “distribution of justice”, disregarding the theoretical lacuna of “power” on his writings most of which can be justified by the concepts of “requirements of the time” and the “authoritative power” of kings/governors.}, keywords = {Khadjeh Nizam al-Mulk,Governor,Government,People,justice,Oppression,Power}, title_fa = {بررسی انتقادی مناسبات حکومت و مردم آراء خواجه نظام الملک، با تاکید بر مفهوم عدالت و قدرت}, abstract_fa = {آراء خواجه نظام‌الملک، همواره مورد توجه صاحب‌نظران حوزة ‌اندیشه سیاسی بوده، به‌ویژه آن بخش از نظرهای او که به ‌تنظیم مناسبات حکومت با مردم پرداخته و تأثیر به‌سزایی در شکل‌گیری نظریه‌‌های‌ اندیشمندان پس از وی داشته است. پرسش این است که خواجه مناسبات حاکم با مردم را در چه سطوحی و حول چه محوری صورت‌بندی کرده است. در پاسخ، این فرض طرح شده که مؤلف سیرالملوک با رویکرد «عدالت»‌محورانه، مناسبات «حاکم» با «مردم» را و در نسبت با «خداوند»؛ به‌عنوان پارادایم غالب الگوی کیهان‌شناسی جهان سنت در سه سطح صورت‌بندی کرده است: سطح نخست؛ الهی ـ انتخابِ تقدیرگرایانه؛ دوم، مسئولیت دنیوی ـ عمل‌گرایانه؛ سوم، اخروی ـ محاسبه‌گرایانه. پژوهش، با شیوۀ تبیین تاریخی و رویکرد تفسیرگرایانۀ متن، ویژگی‌ها و مختصات سطوح سه‌گانه را بررسی کرده است و مهم‌ترین چالش وارد بر آرای نظام‌الملک را تأکید صرف مؤلف، بر «توزیع عدالت» و نه «توزیع قدرت» دانسته، هم‌چنین به خلاء تئوریک مبانی نظری «قدرت» در این اثر اشاره دارد که با توجه به اقتضائات زمانه و قدرت استیلایی سلطان قابل توجیه است.}, keywords_fa = {خواجه نظام‌الملک,حاکم ـ دولت,مردم,عدالت,ظلم,قدرت}, url = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9342.html}, eprint = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9342_1544bb48922f68eb6d4a3238ba594c59.pdf} } @article { author = {Dianat, Mohsen}, title = {Kurdish Diaspora، Elites, Diaspora}, journal = {State Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {79-108}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-2806}, eissn = {2476-6828}, doi = {10.22054/tssq.2018.9343}, abstract = {One of the most important issues in political sociology, Diaspora and its functions is to strengthen ethnic nationalism in plural societies.Kurdish uprising in Kurdish nationalism and identity conflict has mutual relation with Diaspora. Indeed, this paper examines and shows deep relationship between Diaspora, nationalism and conflict in Kurdish field by way of analytic method. Diaspora community as a strategic Agent is the harbinger of nationalist movement and the creator of the strategic status for creating national discourses. The opportunities structure and the emergence of kurd elites in the Diaspora as the main Agent for conflict and nationalism plays a key role in contemporary Middle East. The research method is analytic-descriptive, and data gathering procedure is based on library findings. The elite diaspora in western societies has an impact on conflicts and seeks to brand identity and nationalism and geopolitical identity of Kurdistan as a distinct geographical unit.}, keywords = {Diaspora,Elite,Nationalism,Kurds,Geopolitical Branding}, title_fa = {نخبگان، ملی‌گرایی و دیاسپورای کرد}, abstract_fa = {امروزه یکی از مباحث مهم در جامعه‌شناسی سیاسی، دیاسپورا و کارکرد‌های آن در راستای تقویت ناسیونالیسم قومی در جوامع متکثر می‌باشد. جامعه دیاسپورا به‌عنوان یک کارگزار استراتژیک، پیشتاز حرکت ملی‌گرایانه و خالق جایگاه راهبردی برای خلق گفتمان‌های ملی است. ساختار فرصت‌ها و ظهور الیت‌‌های کرد در دیاسپورا به‌عنوان کارگزاران اصلی تعارض و ناسیونالیسم در خاورمیانه کنونی نقشی اساسی را‌ایفا می‌نماید. از سویی ناسیونالیسم در دیاسپورا صورت می‌گیرد و جوامع دیاسپورا تاثیر زیادی بر روی گفتمان و سیاست‌های سرزمینی می‌گذارند و بررسی آن در قالب نقش آفرینی اجتماعی حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش دیاسپورا به‌عنوان فرصتی برای جامعه با رویکرد ملی می‌باشد. سوال اصلی پژوهش‌ این است که دیاسپورا چگونه باعث تقویت روحیه ملی‌گرایی در کرد‌ها می‌شود؟ فرضیه پژوهش حاکی از ‌ این است که تاکید الیت‌ها بر روحیه ملی‌گرایی باعث شکل‌گیری نظم اجتماعی کرد می‌گردد. این تحقیق با روشی تحلیلی ـ توصیفی در پی آنست که نشان دهد، نخبگان دیاسپورای کرد در جوامع غربی بر تعارضات هویتی و ناسیونالیسم کرد تاثیرگذار و درصدد هژمون‌سازی هویتی و ژئوپلیتیکی کردستان به‌عنوان یک واحد جغرافیایی متمایز می باشند.}, keywords_fa = {دیاسپورا,نخبگان,ناسیونالیسم,کرد‌ها,برندسازی ژئوپلیتیک}, url = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9343.html}, eprint = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9343_d3bd726ee3fa72d00a51170ef43ac2b5.pdf} } @article { author = {Khorramshad, Mohammad Bagher and Amini, Parviz}, title = {Legitimation Issue in Ayatollah Khamenei's Religious Democracy Theory}, journal = {State Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {109-136}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-2806}, eissn = {2476-6828}, doi = {10.22054/tssq.2018.9345}, abstract = {"People Involvement" In ideologies and systems related to democracy, especially religious democracy, is the common concept which creates a visible difference between democrat systems and non-democrat systems. People Involvement as an important concept is a justification for democrat and religious democrat states and from this perspective, it is possible to create different expression regarding to democracy. According to this article, there are two main perspectives related to justification of people involvement. In this case, there are two patterns; "Single-dimensional" legitimation pattern and "Multi-dimensional" legitimation pattern. The first one oversees one aspect of government like the competence of the ruler or process of acquiring power and enforcing it, and the second one oversees all aspects of the government like conclusions and effectiveness in addition to the previous case. In this article, G.T. methodology has been used. The Ayatollah Khamenei's position is considered as the second group where legitimation is a multi-dimensional pattern and oversees four dimensions of government.}, keywords = {Religious Democracy,Legitimation,Single-Dimensional,Multi-Dimensional}, title_fa = {مسئله مشروعیت در نظریه مردم‌سالاری دینی ‌آیت الله خامنه‌ای}, abstract_fa = {در ‌اندیشه و نظام‌‌های مردم‌سالار از جمله مردم‌سالاری دینی، مفهوم «دخالت مردم» هسته مفهومی مشترکی است که مرز نظام‌‌های مردم‌سالار از نظریه و نظام‌‌های غیر مردم‌سالار معین می‌کند. وجه مهم مفهوم دخالت مردم، توجیهی است که هر یک از نظریه‌‌های مردم‌سالار و مردم‌سالاری دینی برای آن می‌آورند و از همین ناحیه می‌توان شاهد قرائت‌‌های مختلف از مردم‌سالاری بود. مطابق‌ این نوشتار دو دیدگاه کلان درباره توجیه دخالت مردم از موضع «مشروعیت» و نیز از موضع «غیر مشروعیت» وجود دارد که البته هر کدام تقریر‌هایی متفاوت دارند. در مسئله مشروعیت با دو الگو مواجهیم. الگوی «تک ساحتی» مشروعیت و الگوی «چند ساحتی» مشروعیت که اولی ناظر به ‌بعدی از ابعاد حکومت مانند صلاحیت‌‌های حاکم یا فرایند‌‌های کسب و اعمال قدرت است و دومی که ناظر به‌همه ابعاد حکومت از جمله غایات و نیز کارآمدی علاوه‌بر موارد دوگانه پیش است. در این نوشتار متکی به‌ روش‌شناسی داده بنیاد، موضع ‌آیت الله خامنه‌ای را می‌توان جزو دسته دوم تقریر کرد که مسئله مشروعیت در یک الگوی چند ساحتی و  ناظر به‌ چهار بعد از ابعاد حکومت مطرح می‌کند.}, keywords_fa = {مردم‌سالاری دینی,مشروعیت,الگوی تک ساحتی,الگوی چند ساحتی,‌آیت الله خامنه‌ای}, url = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9345.html}, eprint = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9345_7a0aec2a422204e38768300b2d5fd373.pdf} } @article { author = {Kaleghi Damghani, Ahmad and jamshidi, mohsen}, title = {Redefinition of State Theory by Gilles Deleuze}, journal = {State Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {137-161}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-2806}, eissn = {2476-6828}, doi = {10.22054/tssq.2018.9344}, abstract = {Reconstruction and redefinition of classical concepts is one of the main features of post-structuralist thinking. French philosopher Gilles Deleuze has also toke part to this redefinition of classical concepts. One of the concepts Deleuze redefines and rebuilds in his thinking is the concept of state. Deleuze's method for redefining concepts, including the concept of state, was to embed them in a new ontological framework. By using a different ontology, Deleuze rebuilds different concepts. In this sense, Deleuze has put different concepts in the form of a single ontology by creating a philosophical system and using a unified and systematic approach. The main feature of this ontology is its reliance on the relationship between actual and virtual. For this purpose, in this paper, the author shows how the state theory rebuilt by Deleuze uses his theory of movement in terms of similar ontological structure. This same ontological structure is the relation between actual and virtual. Accordingly, the state like movement will be analyzed at three different levels: the level of points and place-time, the level of intrinsic motion and internal intercourse, the level of communication with the virtual. The significance of this redefinition for such an ontological structure is that the dominant institutional and static approach in the political analysis is radically transformed.}, keywords = {State,Movement,the Actual,the Virtual,Ontology}, title_fa = {بازسازی نظریه دولت نزد ژیل دلوز}, abstract_fa = {بازسازی و بازتعریف مفاهیم کلاسیک یکی از ویژگی‌‌های عمده تفکر پساساختارگرایی می‌باشد. ژیل دلوز فیلسوف فرانسوی نیز به‌سهم خود در‌ فرایند بازتعریف مفاهیم کلاسیک سهیم شده است. یکی از مفاهیمی که دلوز در تفکر خویش بازتعریف و بازسازی می‌نماید، مفهوم دولت است. روش دلوز برای بازتعریف مفاهیم از جمله مفهوم دولت، قراردادن آن‌ها در یک چارچوب هستی‌شناسانه جدید بوده است. بدین معنا که دلوز با ‌ایجاد یک سیستم فلسفی و با بهره‌گیری از یک رهیافت واحد و نظام‌مند مفاهیم مختلف را در قالب یک هستی شناسی واحد قرار داده است. هستی شناسی که در یک رابطه دوگانه میان امر بالفعل و امر مجازی قرار دارد. به‌همین منظور در‌ این نوشته نویسنده نشان می‌دهد که چگونه نظریه دولت بازسازی شده توسط دلوز با نظریه وی در خصوص حرکت، به‌لحاظ هستی شناسی از ساختار مشابهی بهره می‌برد. این ساختار مشابه ‌هستی‌شناسی، همان رابطه امر مجازی و امر بالفعل است. بر‌ این اساس دولت با مانند حرکت در سه سطح متفاوت تحلیل خواهد شد: سطح نقاط و مکان ـ زمان، سطح حرکت جوهری و صیرورت درونی، سطح ارتباط با امر مجازی. اهمیت‌ این بازتعریف بر چنین ساختار هستی‌شناسی از آن‌روست که رهیافت نهادی و‌ ایستای مسلط در تحلیل‌‌های سیاسی را دچار تحول بنیادین می‌نماید.}, keywords_fa = {دولت,حرکت,امر مجازی,امر بالفعل,هستی‌شناسی}, url = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9344.html}, eprint = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9344_fbaa5abd2eebc8d6d8a30e0d2576d708.pdf} } @article { author = {dinparast, faez and Ramezani, zahra}, title = {The Study of Political Instability and Government Busting Coalitions in Post-Revolutionary Egypt Based on Game Theory}, journal = {State Studies}, volume = {4}, number = {15}, pages = {163-205}, year = {2018}, publisher = {Allameh Tabataba’i University}, issn = {2476-2806}, eissn = {2476-6828}, doi = {10.22054/tssq.2018.9346}, abstract = {The present paper aims to answer the question: Why instability erupted within the political scene of Egypt in context of so called Arab spring revolutions from January 2011 up the coup in June 2013. According to Charles Tilly’s social movement theory, the present study claims that those instabilities were results of weak and brittle coalitions which were formed between political groups in Egypt. The study hypothesis was analyzed through the game theory. Muslim brotherhood, Salafi forces, Liberal-Secular forces and Egyptian Army were identified as four main players within the political scene in Egypt according to Tilly’s theory. The relationships between those main political players were analyzed using the game theory concept based on two strategies of “making coalition” or “avoiding coalition”. From the total 17 resulting calculated scenarios (4 players each with two strategies), 12 acceptable scenarios were identified. The results showed that the political situation will tend to move towards stability if the military and secular forces form a coalition. This result can be linked to two after coup periods between 2013 and the present time. Also our findings based on game theory and Nash’s equilibrium theory suggests that Egypt needs a triangle of political forces to prevail the arena in order to achieve a stable situation. Since the weights of stability condition for three tier coalition of brotherhood-secular-army, or salafi-brotherhood-army or secular-brotherhood-Salafi are almost identical, it can be stated that political stability in Egypt is more depending on the number of forces which enter a coalition than the type of players which form the coalition.}, keywords = {Political Stability,Political Coalition,Egypt,Game Theory,Social Movements}, title_fa = {بررسی بی‌ثباتی سیاسی و ائتلاف‌‌های دولت‌سوز در مصر پسا انقلابی بر مبنای نظریه بازی‌ها}, abstract_fa = {این مقاله در پی پاسخ به‌ سوال چرایی بی­ثباتی در عرصه سیاسی مصر در تحولات موسوم به‌ بهار عربی در بازه زمانی ژانویه 2011 تا کودتای ژوئن 2013 است. بر اساس نظریه کنش جمعی چالز تیلی، مدعای مقاله آن است که این بی­ثباتی‌ها نتیجه ائتلاف‌‌های سست و شکننده‌ای است که میان گروه‌های سیاسی مصر شکل گرفته بود. فرضیه پژوهش نیز با نظریه­ بازی­‌ها مورد داوری قرار گرفته است. چهار بازیگر اصلی عرصه سیاسی مصر اخوان المسلمین، نیرو‌های سلفی، نیرو‌های لیبرال-سکولار و ارتش بر مبنای نظریه تیلی مورد شناسایی قرار گرفتند. با استفاده از نظریه بازی‌ها، روابط میان بازیگران عرصه سیاسی مصر بر مبنای دو استراتژی ائتلاف کردن ـ ائتلاف نکردن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. از مجموع 16 بازی حاصل از محاسبات (چهار بازیگر و هرکدام با دو استراتژی) 12 بازی قابل قبول مورد شناسایی قرار می‌گیرد. نتیجه حاصل آن شد که چنان‌چه نیرو‌های نظامی و سکولار به‌ائتلاف با یکدیگر بپردازند، شرایط سیاسی به‌ مرحله ثبات نزدیک می‌شود؛ که می‌توان‌ این نتیجه را به‌ دوره بعد از کودتا، حدفاصل سال‌های 2013 تا اکنون قابل اطلاق دانست. هم‌چنین یافته‌‌های منطبق بر نظریه بازی‌ها و نظریه تعادل نش متذکر‌ این نکته می‌شود که ثبات مصر نیازمند تفوق سه گانه نیرو‌های سیاسی می‌باشد. از آن‌جا که که وزن ثبات حاصل از ائتلاف‌های سه گانه اخوان ـ نیرو‌های سکولار ـ نظامیون، نیرو‌های سلفی ـ اخوان ـ نظامیان و یا نیرو‌های سکولار ـ اخوان ـ سلفی به‌یک میزان بوده که‌ این مسئله نشان از آن دارد که ثبات در عرصه سیاسی مصر بیشتر از نوع بازیگران دخیل در هر ائتلاف، وابسته به‌تعداد نیرو‌های دخیل در ائتلاف است.}, keywords_fa = {ثبات سیاسی,ائتلاف سیاسی,مصر,نظریه بازی‌‌ها,کنش جمعی}, url = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9346.html}, eprint = {https://tssq.atu.ac.ir/article_9346_8a1f3d9032fa4853ccf2cbd70928be53.pdf} }