هدف این مقاله نظری ـ تحلیلی، مطالعه مختصات مسائل سیاستی بدخیم و راهبردهای مواجهه و مدیریت آن بر مبنای دیدگاههای لیتل و وبر است. در این راستا و بهمنظور تطبیق نظریه بر ایران، نوشته حاضر میکوشد با استناد بهبرخی دادههای آماری و روش تحلیل ثانویه، مظاهری از بدخیم شدگی مسائل سیاستی را در ایران کنونی نشان دهد. مقاله حاضر بر این پرسش اصلی تمرکز میکند که مسائل سیاستی بدخیم در وضعیت کنونی ایران، چه الگویی برای روابط دولت و ملت را ضروری میکند. از منظری آسیب شناختی، علت اساسی بدخیم شدگی مسائل سیاستی در ایران در تداوم مناسبات فاصلهدار دولت-ملت فرض میشود که با الهام از مطالعات و رهیافتهای نظری، مدیریت عالمانه و موفقیتآمیز مسائل سیاستی بدخیم با کاربست راهبرد همکارانه امکانپذیر میشود. دلالت راهبردی این گزاره لزوم بازنگری در روابط دیرپا و متعارف دولت ـ ملت در ایران و رهنمون شدن آن بهسوی شکلگیری مناسباتی مشارکتی، مشورتی، گفتگو ـ محور، غیرسلسله مراتبی، نامتمرکز و شهروند ـ پایه است که تحقق آن مستلزم تغییر تؤامان در کارویژهها و ساختار دولت و قدرت از یکسو و نیز تغییر رفتار شهروندان از سوی دیگر است.
The present theoretical- analytical article aimed at the study of the characteristics of wicked problems & the strategies applied for their management according to the ideas of Rittel and Weber. Based upon some statistical data and secondary analysis method, the article presents some manifestations of wicked problems in contemporary Iran. From the pathological standpoint, the main reason for the wickedness of policy problems is stemmed in the historical and continuous gap and persistent cleavage between state and society. Inspired by theoretical approaches presented in the conceptualization section, it sounds that the collaborative strategy is necessary for the wise and successful management of wicked problems. The strategic implication of this statement is the necessity for whole and profound revision of traditional patterns of state-society relations in Iran and its transformation to participatory, deliberative, collaborative, dialogue-based, non-hierarchical, decentralized and citizen-oriented relationships which its fulfillment in turn necessitates the transformation of state’s functions and the nature of the structure of power in one hand and the behavioral change of citizens in the other hand.