حکمرانی خوب، سرمایه‌ی اجتماعی و اعتماد سیاسی

ایرج رنجبر؛ سمیرا غلامی

دوره 8، شماره 32 ، دی 1401، ، صفحه 255-292

https://doi.org/10.22054/tssq.2023.57688.1038

چکیده
  در این مقاله اهتمام بر آن بود که مقوله «اعتماد سیاسی» و نحوه ایجاد و انباشت آن در نسبت با «سرمایه اجتماعی» تبیین شود. در این رویکرد، اعتماد به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های سرمایه اجتماعی نه ویژگی ذاتی افراد بلکه جنبه‌ای از شرایط و محیطی محسوب می‌شود که افراد در چارچوب آن دست به عمل می‌زنند. بدین‌سان، منشأ ایجاد سرمایه اجتماعی ...  بیشتر

بازخوانی حکمرانی خوب در پرتو چشم اندازهای ناهمسان: برنامه بهینه سازی سیاستگذاری عمومی، دستورکار گذار به دموکراسی یا راهبرد بازتولید هژمونی

نورمحمد نوروزی

دوره 7، شماره 25 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 73-107

https://doi.org/10.22054/tssq.2021.56313.1009

چکیده
   از آغاز دهه 1990 میلادی به این سو در  محافل و نهادهای ملی و بین المللی توسعه‏ای و ادبیات جهانی توسعه،  گفتمان حکمرانی خوب به گفتمانی کانونی مبدل شده است،  به گونه‏ای که هیچ تامل جدی درباره توسعه  نمی تواند آن را نادیده انگارد. با این حال،  همه کسانی که در کسوت هواخواه یا در جایگاه منتقد  به  بیان دیدگاه پیرامون مبانی ...  بیشتر

حکمرانی خوب در دولت‌های محلی: تمرکز‌زدایی

سید هادی زرقانی؛ ابراهیم احمدی

دوره 5، شماره 19 ، آذر 1398، ، صفحه 107-138

https://doi.org/10.22054/tssq.2019.18074.234

چکیده
  امروزه حکمرانی خوب در مقیاس وسیعی از سطح محلی تا بین‌المللی به‌کار برده می‌شود. در ‌این بین سطح محلی داری اهمیت ویژه­ای است. با توجه به مشخصه‌هایی چون اصل تمرکز‌زدایی، ساختار دموکراتیک، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری محلی‌‌گرا و مردم‌نهاد، افزایش نقش نهادهای غیر‌دولتی و جامعه مدنی، توجه به منافع عام مردم، توزیع فرصت‌ها و برقراری ...  بیشتر